Windows 2003 e-mailclient

Status
Niet open voor verdere reacties.

Massaslayer

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Hallo,

Ik heb een pop 3 service opgezet op mijn windows 2003 server.

Nu kan ik mails binnen het netwerk naar andere aangemaakte account sturen.

Maar hoe kan ik nu naar mensen buiten het netwerk sturen naar bv een hotmail adres met dit zelfde email adres.

Groeten,
Vincent

1. Domeinregistratie aanvragen
2. DNS instellen (MX records)
3. Nagaan of je provider het toestaat om mail rechstreeks te versturen, of dat je eerst je mail naar een mailserver van de provider moet sturen om het afgeleverd te krijgen (voorbeelden: smtp.bbeyond.nl, mail.home.nl), etc.
4. Omdat het bij bijna geen enkele NL provider is toegestaan om rechtstreeks mail te ontvangen (tenzij je een zakelijke ADSL-lijn hebt) zul je bijna zeker gebruik moeten maken van een tussenliggende server, die de mail dan doorstuurt naar jouw server op een andere poort dan standaard (dus bijv. poort 800).

Zie voor 2., 3. en 4. o.a. deze link, en voor nog wat meer info voor 4. deze link

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
4. Omdat het bij bijna geen enkele NL provider is toegestaan om rechtstreeks mail te ontvangen (tenzij je een zakelijke ADSL-lijn hebt) zul je bijna zeker gebruik moeten maken van een tussenliggende server, die de mail dan doorstuurt naar jouw server op een andere poort dan standaard (dus bijv. poort 800).

en in België weet je daar iets van?

+ ik ben ff een gratis domein aant aanvragen ken je www.no-ip.com

Laatst bewerkt:
Belgie weet ik niet zoveel van, maar ik ga ervan uit dat ook Belgische providers spam willen blokkeren, en dus dat je geen eigen mailserver etc. mag draaien zonder 'trucs'.
Ik weet in ieder geval dat Belgacom het niet toestaat. Zie hier welke poorten niet beschikbaar zijn bij Belgacom.

M.b.t. No-ip.com: Het lijkt erop dat je MX records mag maken en aanpassen, maar ik ben niet zeker (de FAQ is vrij vaag daaromtrent) of je bijv. Rollernet-hosts mag/kunt opgeven voor mail aan je domein. Er wordt in de FAQ alleen gesproken over het maken van MX records die rechtstreeks verwijzen naar je server/ip-adres. Uitproberen dus of je het mag omzetten naar 'externe' mailservers.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Belgie weet ik niet zoveel van, maar ik ga ervan uit dat ook Belgische providers spam willen blokkeren, en dus dat je geen eigen mailserver etc. mag draaien zonder 'trucs'.
Ik weet in ieder geval dat Belgacom het niet toestaat. Zie hier welke poorten niet beschikbaar zijn bij Belgacom.

M.b.t. No-ip.com: Het lijkt erop dat je MX records mag maken en aanpassen, maar ik ben niet zeker (de FAQ is vrij vaag daaromtrent) of je bijv. Rollernet-hosts mag/kunt opgeven voor mail aan je domein. Er wordt in de FAQ alleen gesproken over het maken van MX records die rechtstreeks verwijzen naar je server/ip-adres. Uitproberen dus of je het mag omzetten naar 'externe' mailservers.

Tijs.

Heey tijs, ik wil je toch al ff bedanken voor je hulp tot nu toe.

Bij no-ip
Vraagt hij het host type keuzes:
-DNS Host (A)
-DNS Host (Round Robin)
-DNS Alias (CNAME)
-Port 80 Redirect
-Web Redirect

Dan vraagt hij het ip, dat van mijn server geven?

Dan MX Recored en MX Priority
(welk daar in te vullen?)

Groeten,
Vincent

PS: stel nu ik doe dit allemaal, word er dan nog eigelijk gebruikt gemaakt van myn pop 3 van myn windows 2003 server. of moet ik altyd naar de website van de domein provider ofzo gaan om een email account toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Eerst een paar voorwaarden (voorbeeld voor ontvangen op tcp poort 2000):
1. Ik neem aan dat je al een gratis Rollernet account hebt gemaakt? Die de mail voor maildomein jouwserver.no-ip.com laten doorsturen naar jouwserver.no-ip.com op poort 2000.
2. De SMTP service op je W2003 machine ingericht die mail accepteert op TCP poort 2000 en diezelfde SMTP service verteld dat die mail voor jouwserver.no-ip.com moet accepteren.
3. Op je router TCP poort 2000 geforward naar je W2003 server zodat Rollernet de mail ook effectief kan afleveren?

Je zult dan als MX record de ontvangende mailservers van Rollernet moeten invullen om mail via Rollernet afgeleverd te krijgen.

Je kunt dat doen met een ip-adres of op naam:
mail.rollernet.us (=ip-adres 208.11.75.2)
mail2.rollernet.us (=ip-adres 208.79.241.2)

In dit geval kun je beide server hetzelfde prioriteitsnummer geven, bijv. 10, omdat beide servers gelijkwaardig zijn qua prioriteit.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eerst een paar voorwaarden:
1. Ik neem aan dat je al een gratis Rollernet account hebt gemaakt? Die de mail voor maildomein jouwserver.no-ip.com laten doorsturen naar jouwserver.no-ip.com
2. De SMTP service op je W2003 machine ingericht met een andere poort dan de standaard 25 (bijv. TCP poort 2000) en de SMTP service verteld dat die mail naar jouwserver.no-ip.com moet accepteren.
3. Op je router TCP poort 2000 geforward naar je W2003 server zodat Rollernet de mail ook effectief kan afleveren?

Je zult dan als MX record de ontvangende mailservers van Rollernet moeten invullen om mail via Rollernet afgeleverd te krijgen.

Je kunt dat doen met een ip-adres of op naam:
mail.rollernet.us (=ip-adres 208.11.75.2)
mail2.rollernet.us (=ip-adres 208.79.241.2)

In dit geval kun je beide server hetzelfde prioriteitsnummer geven, bijv. 10, omdat beide servers gelijkwaardig zijn qua prioriteit.

Succes,

Tijs.

Op die manier zal er dus ook nog gebruik van mijn server worden gemaakt en kan ik via de server dus niet via internet account aanmaken?

Groeten,
Vincent

Ik begrijp je vraag niet.
Edit: Je server is nu SMTP en POP3 server. Dat blijft hij ook gewoon, maar mail van buiten zal toch wel afgeleverd moeten kunnen worden.
Een dynamisch ip-adres wordt nooit geaccepteerd door (bijv.) hotmail om beantwoorde mail naar terug te sturen, dus je zult gebruik moeten maken van een server met een vast ip-adres om enige acceptatie van mailservers te krijgen als je mail stuurt. Dat zijn dus de Rollernet servers. Zet met een lagere prioriteit (bijv. 100) jouwserver.no-ip.com er ook als MX record bij, omdat je anders via de smtp-server van je provider geen mail zult mogen versturen.
Je zult de SMTP service moeten vertellen mail af te leveren via de smtp-server van je provider, omdat rechtstreeks mail afleveren ook niet mag van je provider.

Kortom: Het is een hele onderneming, en dat alleen omdat je vanaf een thuisgebruik Internet account een SMTP server wilt draaien.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kan ik dan nog andere emailadressen aanmaken via mijn windows 2003 server met mijn domein naam: ( vincent@mijndomein.be, sander@mijndomein.be,...).
Dit via mijn windows 2003 server.

in plaats van online via een of andere site.

Groeten,
Vincent

Voor intern gebruik kun je zoveel e-mail domeinen gebruiken als je zelf wilt. Je vraag was origineel of je ook kan kunt communiceren met mensen buiten je eigen (mail)domein, en daar wringt de schoen.
Dan moet je DNS op het Internet voor je maildomein in orde hebben, een ontvangende SMTP server hebben waarvan de ip-adres(sen) niet als dynamisch staan genoteerd in anti-spam lijsten, een mailserver hebben die gewoon op poort 25 mail van buiten kan accepteren etc.

Tijs.

Voor intern gebruik kun je zoveel e-mail domeinen gebruiken als je zelf wilt. Je vraag was origineel of je ook kan kunt communiceren met mensen buiten je eigen (mail)domein, en daar wringt de schoen.
Dan moet je DNS op het Internet voor je maildomein in orde hebben, een ontvangende SMTP server hebben waarvan de ip-adres(sen) niet als dynamisch staan genoteerd in anti-spam lijsten, een mailserver hebben die gewoon op poort 25 mail van buiten kan accepteren etc.

Tijs.

Als dat in orde is, kan ik dan gwn via de server email account aanmaken? of ni.

Ja ik weet da vraag is in der loop der tijd een beetje veranderd sorry hier voor.

Laten we even een paar stappen terugzetten:
1. Je hebt een SMTP service draaien op je server, want je kunt mail versturen naar je eigen (mail-)domein.
2. Je hebt een POP service draaien op je server, want je kunt met een POP3-client de mail ook ontvangen.

Als antwoord op je vraag: Stel dat je alles in orde hebt, dan kun je via
Start -> Configuratiescherm -> Systeembeheer -> POP3 service
mailboxen aanmaken/toevoegen/verwijderen etc.

Succes,

Tijs.

Laten we even een paar stappen terugzetten:
1. Je hebt een SMTP service draaien op je server, want je kunt mail versturen naar je eigen (mail-)domein.
2. Je hebt een POP service draaien op je server, want je kunt met een POP3-client de mail ook ontvangen.

Als antwoord op je vraag: Stel dat je alles in orde hebt, dan kun je via
Start -> Configuratiescherm -> Systeembeheer -> POP3 service
mailboxen aanmaken/toevoegen/verwijderen etc.

Succes,

Tijs.
Dat weet ik, maar kan dat dan ook op die manier via het aangekochte domein?

Als je via die mailbox-tool ook nieuwe maildomeinen mag toevoegen (die bijv. niets uit te staan hebben met je Windows-domeinnaam) dan zou dat moeten kunnen.

Dan hou je dus wel het probleem dat je op het provider netwerk geen SMTP-verkeer kunt doen, wat je weer kunt oplossen met het Rollernet/MX records verhaal + porforwarding op je router + de (Rollernet) luisterpoort toevoegen op de SMTP service.

Ik zou zeggen: Zet het helemaal klaar voordat je de domeinnaam ook echt gaat aanvragen. Dan is de kans op 'verrassingen' het kleinst.

Tijs.

Als je via die mailbox-tool ook nieuwe maildomeinen mag toevoegen (die bijv. niets uit te staan hebben met je Windows-domeinnaam) dan zou dat moeten kunnen.

Dan hou je dus wel het probleem dat je op het provider netwerk geen SMTP-verkeer kunt doen, wat je weer kunt oplossen met het Rollernet/MX records verhaal + porforwarding op je router + de (Rollernet) luisterpoort toevoegen op de SMTP service.

Ik zou zeggen: Zet het helemaal klaar voordat je de domeinnaam ook echt gaat aanvragen. Dan is de kans op 'verrassingen' het kleinst.

Tijs.

Goedemorgend Tijs,

Ik ga dat vandaag doen, waar zou ik mee beginnen.

Groetjes,
vincent

1. Kijk eerst of je meerdere mail-domeinen kunt hebben in je POP3/SMTP setup
2. Kijk hoe je gebruikers meerdere mail-adressen kunt geven, bijv. in meerdere maildomeinen (zie 1.)
3. Kijk of en hoe je de SMTP service zover kunt krijgen dat die (ook) connecties accepteert op andere poorten dan poort 25
4. Zet portforwarding op. Kijk of je ook een firewall in je router hebt die het mogelijk maakt dat alleen de Rollernet servers via poort xxxx verbinding kunnen maken (dit houdt spammers en hackers buiten de deur op je nieuwe SMTP poort).
5. Test (zodra 1 t/m 4 gedaan) of gebruikers hier ook mee kunnen werken/dat het werkt. Voor mailaflevering: Test of de portforwarding werkt (laat een vriend een connectie opzetten met je SMTP server: Start -> Uitvoeren -> cmd /k telnet [jouw internet ip-adres] [poortnummer dat je forward voor SMTP]
6. Maak alvast een account aan bij Rollernet.

Heb je dat werkend, dan lijkt er wat mij betreft niets in de weg te staan, en kun je aan de slag met domeinregistratie en DNS-configuratie (MX-records).

Succes,

Tijs.

1. Kijk eerst of je meerdere mail-domeinen kunt hebben in je POP3/SMTP setup
2. Kijk hoe je gebruikers meerdere mail-adressen kunt geven, bijv. in meerdere maildomeinen (zie 1.)
3. Kijk of en hoe je de SMTP service zover kunt krijgen dat die (ook) connecties accepteert op andere poorten dan poort 25
4. Zet portforwarding op. Kijk of je ook een firewall in je router hebt die het mogelijk maakt dat alleen de Rollernet servers via poort xxxx verbinding kunnen maken (dit houdt spammers en hackers buiten de deur op je nieuwe SMTP poort).
5. Test (zodra 1 t/m 4 gedaan) of gebruikers hier ook mee kunnen werken/dat het werkt. Voor mailaflevering: Test of de portforwarding werkt (laat een vriend een connectie opzetten met je SMTP server: Start -> Uitvoeren -> cmd /k telnet [jouw internet ip-adres] [poortnummer dat je forward voor SMTP]
6. Maak alvast een account aan bij Rollernet.

Heb je dat werkend, dan lijkt er wat mij betreft niets in de weg te staan, en kun je aan de slag met domeinregistratie en DNS-configuratie (MX-records).

Succes,

Tijs.
1) En wat moet ik bij bijna host bij mx records invullen?
2) Wat en hoe moet die rollernet account instellen.

Groeten,
Vincent

M.b.t. MX records: Zie mijn eerdere post (=mail.rollernet.us en mail2.rollernet.us)
M.b.t. Rollernet: Maak account aan, kies Mail domains in hoofdmenu, maak een maildomein aan, vertel welke geadresseerden op dat maildomein beschikbaar zijn (de andere mailtjes worden automatisch bij Rollernet geweigerd), geef aan op welke hostnaam de mail moet worden afgeleverd, en op welke poort.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan