Ik heb 3 maanden geleden een notebok gekocht, sinds gisteren gaat echter e.e.a. mis. Bij willekeurige processen slaat het systeem geheel vast (bevriest), niets werkt meer en de enige optie is de aan/uitknop ingedrukt houden om het systeem uit te schakelen en opnieuw op te starten.
Het probleem doet zich op de volgende momenten voor:
1. 2× tijdens spelen van een Flash-spelletje in de browser (Opera 10.6).
2. 7× tijdens bekijken van een Youtube filmpje (div. browsers: Opera/Chrome/Internet Explorer).
3. 1× tijdens bekijken van het nieuws via de site van RTL.
4. 3× tijdens het bekijken van een tv-serie via Media player.
Update: 1×Tijdens openen van een link die ik via e-mail ontving (Outlook 2007 & Opera 10.6)
Gezien 1&2 dacht ik eerst aan een probleem met flash, deze heb ik al opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder resultaat - vreemde is soms dat ik 40 minuten aan het kijken ben naar een serie en hij dan opeens vast staat en het de andere keer na 30 seconden al gedaan is.
Het systeem staat geheel vast, soms kan ik de muis nog bewegen en/of een andere tab in de browser aanklikken maar hier kan ik vervolgens niet in werken.
Heb een keer de task-manager opengehad toen ik het probleem gebeurde, zowel processor- als geheugengebruik zijn ruim onder de 100%, wachten heeft ook geen zin - ben een keer mijn hond uit gaan laten toen het systeem vastsloeg, uit frustratie ruim 2 uur wezen wandelen (hond ook weer blij nadat ie half in de stress schoot omdat ik tegen m'n computer zat te schelden), toen ik terugkwam stond het systeem nog net zo vast als toen ik weg ging, de aan/uitknop ingedrukt houden is echt de enige uitweg.
Wat ik al gedaan heb:
- CCcleaner en defragler hun werk laten doen;
- Systeem extra gescand op virussen en spyware, niets gevonden;
- Via CCcleaner alle overbodige rommel die met Windows opstart uitgeschakeld;
- Apparaatbeheer gecontroleerd, geen uitroeptekens, rode kruizen of andere conflicten gevonden;
Ik krijg bij het opstarten wel een foutmelding welke ik voor het eerst heb gezien na de eerste crash, ter volledigheid is de melding "Microsoft(C) Register Server has stopped working", details geeft hetvolgende:
Ik heb de GSI tool van kaspersky uitgevoerd en de errorlog bekeken, rond een crash geeft deze de volgende data:
Message:
Microsoft-Windows-Kernel-Power en de "event-code" 41 brengen mij naar deze link: http://www.eventid.net/display.asp?eventid=41&source=Microsoft-Windows-Kernel-Power
hier staat:
De comments op bovenstaande site schrijven hetvolgende:
Intel C-State technology heeft iets met powermanagement van de processor te maken, hier heb ik niet aan gezeten, ook ben ik absoluut niet met overclocking bezig geweest, ook geeft het systeem onder apparaatbeheer geen hardware fouten (zal nog even kijken hoe ik een RAM-test kan doen). Heb geen hardware aangesloten zitten op de notebook, alleen een USB muis - werk wel via draadloos netwerk (is het de moeite waard te testen of dit probleem ook voorkomt als ik wireless uitzet via de software?).
EDIT: Inmiddels Windows Memory Diagnostics z'n werk laten doen en een volledige test uitgevoerd, resultaat: No problems found...
Als het toch hardware blijkt hoe kom ik er achter wat het is; als het bijvoorbeeld het geheugen is geef ik liever wat geld uit om het zelf te vervangen dan dat ik het systeem opstuur en weken zit te wachten op garantieafhandeling (geen idee hoe snel dit gaat bij ASUS maar ervaring met andere merken stemt me niet hoopvol).
Als ik 'm op moet sturen zit ik vrijwel geheel zonder computer hier (oude notebook is de videochip van overleden en moet nog zeker 3 weken wachten tot het vervangende onderdeel in NL is en hierna nog zien of het mij gaat lukken dit onderdeel er zelf in te bouwen (geheel systemboard, moet 'm helemaal uit elkaar schroeven en het ergste: terug in elkaar zien te krijgen...).
Mijn Webshop managen vanaf een 10 jaar oude notebook of een 7 inch netbook is zeker niet ideaal...
In het kort is de vraag dus of iemand ervaring heeft met dit probleem en/of enig idee heeft wat ik het beste kan proberen...
Het probleem doet zich op de volgende momenten voor:
1. 2× tijdens spelen van een Flash-spelletje in de browser (Opera 10.6).
2. 7× tijdens bekijken van een Youtube filmpje (div. browsers: Opera/Chrome/Internet Explorer).
3. 1× tijdens bekijken van het nieuws via de site van RTL.
4. 3× tijdens het bekijken van een tv-serie via Media player.
Update: 1×Tijdens openen van een link die ik via e-mail ontving (Outlook 2007 & Opera 10.6)
Gezien 1&2 dacht ik eerst aan een probleem met flash, deze heb ik al opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder resultaat - vreemde is soms dat ik 40 minuten aan het kijken ben naar een serie en hij dan opeens vast staat en het de andere keer na 30 seconden al gedaan is.
Het systeem staat geheel vast, soms kan ik de muis nog bewegen en/of een andere tab in de browser aanklikken maar hier kan ik vervolgens niet in werken.
Heb een keer de task-manager opengehad toen ik het probleem gebeurde, zowel processor- als geheugengebruik zijn ruim onder de 100%, wachten heeft ook geen zin - ben een keer mijn hond uit gaan laten toen het systeem vastsloeg, uit frustratie ruim 2 uur wezen wandelen (hond ook weer blij nadat ie half in de stress schoot omdat ik tegen m'n computer zat te schelden), toen ik terugkwam stond het systeem nog net zo vast als toen ik weg ging, de aan/uitknop ingedrukt houden is echt de enige uitweg.
Wat ik al gedaan heb:
- CCcleaner en defragler hun werk laten doen;
- Systeem extra gescand op virussen en spyware, niets gevonden;
- Via CCcleaner alle overbodige rommel die met Windows opstart uitgeschakeld;
- Apparaatbeheer gecontroleerd, geen uitroeptekens, rode kruizen of andere conflicten gevonden;
Ik krijg bij het opstarten wel een foutmelding welke ik voor het eerst heb gezien na de eerste crash, ter volledigheid is de melding "Microsoft(C) Register Server has stopped working", details geeft hetvolgende:
De optie "Check for a solution online" doet niets...Problem signature:
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: regsvr32.exe
Application Version: 6.1.7600.16385
Application Timestamp: 4a5bca28
Fault Module Name: StackHash_8864
Fault Module Version: 6.1.7600.16385
Fault Module Timestamp: 4a5bdb3b
Exception Code: c0000374
Exception Offset: 000cdcbb
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.768.3
Locale ID: 1043
Additional Information 1: 8864
Additional Information 2: 8864c1e40c75bbff65dc93379380ce55
Additional Information 3: 7b03
Additional Information 4: 7b03a8e93d6735dbc2f5497c1ad95904
Ik heb de GSI tool van kaspersky uitgevoerd en de errorlog bekeken, rond een crash geeft deze de volgende data:
Die application error welke hier staat is de eerder genoemde foutmelding die bij het opnieuw opstarten verschijnt, de lijnmessage Error 2010/09/05 18:59:59 Application Error Application Crashing Events 1000 Application N/A
message Information 2010/09/05 18:59:57 Microsoft-Windows-WMI 5617 Application N/A
message Information 2010/09/05 18:58:25 Microsoft-Windows-WMI 5615 Application N/A
message Critical 2010/09/05 18:57:57 Microsoft-Windows-Kernel-Power 41 System NT AUTHORITY\SYSTEM
message Warning 2010/09/05 18:54:41 Microsoft-Windows-DNS-Client 1014 System NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE
message Information 2010/09/05 18:48:50 Microsoft-Windows-Security-SPP 902 Application N/A
message Error 2010/09/05 18:48:12 Application Error Application Crashing Events 1000 Application N/A
message Information 2010/09/05 18:47:18 Microsoft-Windows-WMI 5617 Application N/A
message Information 2010/09/05 18:46:22 Microsoft-Windows-WMI 5615 Application N/A
message Critical 2010/09/05 18:45:54 Microsoft-Windows-Kernel-Power 41 System NT AUTHORITY\SYSTEM
message Error 2010/09/05 18:34:29 Application Error Application Crashing Events 1000 Application N/A
is zo te zien de crash zelf, hieruit haal ik de volgende informatie:message Critical 2010/09/05 18:57:57 Microsoft-Windows-Kernel-Power 41 System NT AUTHORITY\SYSTEM
Message:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly
Microsoft-Windows-Kernel-Power en de "event-code" 41 brengen mij naar deze link: http://www.eventid.net/display.asp?eventid=41&source=Microsoft-Windows-Kernel-Power
hier staat:
Wat me dus niet veel wijzer maakt, "sleep-transition" is niet van toepassing omdat ik het systeem gebruikte en er dus geen sprake was van een slaapstand oid.Event ID 41
Source Kernel-Power
Type Critical
Description The last sleep transition was unsuccessful. This error could be caused if the system stopped responding failed or lost power during the sleep transition.
Comments and links for event id 41 from source Kernel-Power
Event ID 41
Source Kernel-Power
Type Critical
Description The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding crashed or lost power unexpectedly.
Comments and links for event id 41 from source Kernel-Power
De comments op bovenstaande site schrijven hetvolgende:
An experienced Windows 7 user
This error has become rather widespread among the users of Windows 7 64-bit. It often occurs in connection to the usage of Intel's C-State-Technology. There are a couple of other reasons though, such as bad drivers and/or faulty hardware. I also experienced this type of error due to manual overclocking of the system. If this error occurs on a regular basis you should try setting any overclock-related settings back to normal aswell as disabling the C-State-Technology. If that doesnt help you should run hardware tests in order to make sure it''s not because of faulty hardware, especially RAM. If the hardware seems to be in a healthy state start removing unneccesary devices, especially wireless network adapters, to see if the problem persists and possibly isolate the responsible device. Unfortunately many wireless devices come with pretty bad drivers for Windows 7 x64, if you can even get them to work at all. In general I dare say from my experience with various machines that in the vast majority of all the cases in which this error occurs, overclocking/c-state and/or bad devices drivers are the reason, only in few cases it's actually because of defective hardware or an unsufficient power supply unit.
Intel C-State technology heeft iets met powermanagement van de processor te maken, hier heb ik niet aan gezeten, ook ben ik absoluut niet met overclocking bezig geweest, ook geeft het systeem onder apparaatbeheer geen hardware fouten (zal nog even kijken hoe ik een RAM-test kan doen). Heb geen hardware aangesloten zitten op de notebook, alleen een USB muis - werk wel via draadloos netwerk (is het de moeite waard te testen of dit probleem ook voorkomt als ik wireless uitzet via de software?).
EDIT: Inmiddels Windows Memory Diagnostics z'n werk laten doen en een volledige test uitgevoerd, resultaat: No problems found...
Als het toch hardware blijkt hoe kom ik er achter wat het is; als het bijvoorbeeld het geheugen is geef ik liever wat geld uit om het zelf te vervangen dan dat ik het systeem opstuur en weken zit te wachten op garantieafhandeling (geen idee hoe snel dit gaat bij ASUS maar ervaring met andere merken stemt me niet hoopvol).
Als ik 'm op moet sturen zit ik vrijwel geheel zonder computer hier (oude notebook is de videochip van overleden en moet nog zeker 3 weken wachten tot het vervangende onderdeel in NL is en hierna nog zien of het mij gaat lukken dit onderdeel er zelf in te bouwen (geheel systemboard, moet 'm helemaal uit elkaar schroeven en het ergste: terug in elkaar zien te krijgen...).
Mijn Webshop managen vanaf een 10 jaar oude notebook of een 7 inch netbook is zeker niet ideaal...
1-5 gedaan, ga vanavond nog een extra backup draaien voor de zekerheid.Adrian Grigorof
This event is simply recording the fact that the system was shut down ungracefully. It does not provide information on the source of the problem, but just the fact there is a problem. When this is happening there is a risk of data loss (the information still in the memory cache, that was not flushed to the hard disk). In most cases this indicates a serious problem with the operating system such as corrupted operating system files, faulty memory modules, faulty hardware drivers.
At the very least, the following steps should be performed:
1. Shut down the system, unplug it from power and wait at least 10 seconds.
2. Turn on the system, run a checkdsk against all the drives in order to identify and correct hard disk errors (this may or may not fix the problem, it depends on the nature of the corrupted files - if ay)
3. Run an antivirus and scan the whole system (it may take a while but it's a good thing to do anyway).
4. Run the Windows Update to install all the latests service pack and hotfixes applicable to that system.
5. If new hardware has been installed, disconnect it and try to obtain the latest drivers for it
6. Backup all the important data - you may not get many more chances to do that
In het kort is de vraag dus of iemand ervaring heeft met dit probleem en/of enig idee heeft wat ik het beste kan proberen...
Laatst bewerkt: