Windows 7 loopt steeds willekeurig vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

spacemaster

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Hoi allemaal,
Heb Windows 7 geinstalleerd met SP1 en alle updates, en nu heb ik het probleem dat de computer steeds vastloopt. Het gebeurd op helemaal willekeurige tijdstippen, en het maakt niets uit of je online bent of niet. Heb op het moment van vastlopen ook geen grote programmas lopen, hij “freezes” zelfs als ik helemaal niets doe. Men moet daarna een hardreset uitvoeren om de computer nieuw te kunnen opstarten (aan/uit knop).

Het enige wat funktioneert is opstarten in safe modus.

Het internet staat er vol van, maar het blijkt telkens weer veschillende oorzaken te hebben. Zo hebben gebruikers problemen met geheugen, instellingen, bios, drivers en wat ik wel een hoogverdachte vindt: windows heeft directx11. Mijn videokaart is een nvidia Geforce GT8500, en die zou alleen voor directx 9 en 10 geschikt zijn. Ik heb wel op de site van Nvidia nieuwe drivers voor windows 7 kunnen downloaden.
Hoe kan Nvidia drivers aanbieden voor een videokaart niet niet geschikt zou zijn voor directx11? Maar de driver is gewoon zonder fouten geïnstalleerd. Zou dat toch een probleem kunnen zijn?

Ook heb ik problemen gehad met mijn audiodriver installeren. Audio is on-board (AB9pro) en de nieuwste driver die beschikbaar was sinds Abit failliet gegaan is is voor Vista. Aangezien de basis van Vista=Windows 7, heb ik middels rechter muisknop en vervolgens de funktie programma compabiliteit de driver succesvol geïnstalleerd. Geen foutmelding en de audiodriver werkt.

Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met alle andere drivers van mijn motherboard, alleen de BIOS is nog de origineel. Daar wil ik even mee wachten omdat dat nogal riskant is en er geen ervaring mee heb.

Heb vervolgens in ‘safemode met netwerk’ met msconfig alle programma’s in opstarten uitgezet, en in ‘services’ alles uitgeschakeld wat er bij een normale start wel geactiveerd wordt. En hij loopt in normale modus weer vast.

Heb toen in services alles uitgeschakeld. Hij loopt in normale modus niet meer vast.

Heb toen gekeken wat er allemaal in die potentiele groep van het vastlopen zit:
- Windows Adio Endpoint builder
- Base Filtering engine
- DHCP-Client
- DNS Client
- Extensible Authentication Protocol
- Windows event log
- Group policy client
- CNG Key isolation
- Workstation
- TCP/IP NetBIOS Helper
- Windows firewall
- Network Connections
- Network List Service
- Network Location Awareness
- Network Store Interface Services
- Power
- RPC Endpoint Mapper
- Task Scheduler
- Windows Management Instrumention
- Wlan Autoconfig
- Windows Driver Foundation – User Mode Driver Framework

En alle programma’s zijn opvallenderwijze van Microsoft. Ik heb vervolgens weer opgestart in normale modus met alle bovenstaande opties uitgeschakeld. Ik heb in msconfig weer gekeken of nog steeds alles was uitgeschakeld. Maar…de ‘Windows Audio Endpoint builder’ is niet aangevinkt, maar staat wel als gestart! Dat vindt ik vreemd. Men heeft nu natuurlijk een heleboel funkties niet ter beschikking, maar de computer blijft stabiel.

Heeft iemand een idee wat ik verder nog zou kunnen proberen om het probleem op te lossen?? :confused:

Mijn computer:
Moederbord: Abit AB9PRO
Processor: Intel duo core Q6600 2.40Ghz
Videokaart: Nvidia Geforce GT8500
RAM Geheugen: 4Gb
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate SP1 32bit build 6.1.7601

Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee wat ik verder nog zou kunnen proberen om het probleem op te lossen?? :confused:

Ik heb met twee computers problemen gehad met Windows 7. Eén computer had 148 kritieke fouten, waarvan 147 fouten van Microsoft (Windows) programma's. Op één computer was het geheugen overklokt. Op normale waarden zijn er 4 weken lang geen problemen meer. Op de andere computer was het geheugen niet compatibel. Het moederbord gaf als laagste voltage 1.85V terwijl het geheugen 1,65V nodig had. Het geheugen is vervangen en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dat kan wel waar zijn, maar XP werkt goed zonder problemen??
Als er problemen met het geheugen zouden zijn, had ik dat ook met XP moeten merken...
Ben wel aan het twijfelen over de juiste drivers van mijn motherboard en videokaart...

Ik heb ook nog eens het logboek bekeken onder uitvoeren-eventvwr.msc , en ik heb natuurlijk ook heel veel kritieke fouten.

2 bronnen vindt ik elke keer weer op het tijdstip dat de computer vast loopt:

WMI, gebeurtenis-ID 10:
“Gebeurtenisfilter met query SELECT * FROM_InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA “Win32_Processor” AND TargetInstance.LoadPercentage > 99 kan niet opnieuw worden geactiveerd in naamruimte //./root/CIMV2 vanwege fout 0x80041003. Mogelijk worden er geen gebeurtenissen via dit filter doorgegeven totdat het probleem is verholpen”
en
VSS, gebeurtenis-ID 8193:
CEventSystem
0x80070422, The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.
Operation: Subscribing Writer Context: Writer Class Id: {a6ad56c2-b509-4e6c-bb19-49d8f43532f0} Writer Name: WMI Writer Writer Instance ID: {5dadbad3-97b2-4e65-9d34-7c4f8d437856}

Kan iemand hier wat mee??

Laatst bewerkt:
Dat kan wel waar zijn, maar XP werkt goed zonder problemen??
Als er problemen met het geheugen zouden zijn, had ik dat ook met XP moeten merken...

Op mijn computer heb ik sinds november 2009 t/m januari 2010 Windows XP probleemloos gedraaid. XP was 32 bits op mijn computer en Windows 7 is 64 bits. Geen problemen met XP, maar 147 kritieke fouten met Windows 7 tot ik het geheugen heb aangepast in het BIOS.

Op mijn computer heb ik sinds november 2009 t/m januari 2010 Windows XP probleemloos gedraaid. XP was 32 bits op mijn computer en Windows 7 is 64 bits. Geen problemen met XP, maar 147 kritieke fouten met Windows 7 tot ik het geheugen heb aangepast in het BIOS.

Had ik niet gedacht. Zou dat nu liggen aan dat 64 bits, windows 7 of beiden samen. Heel vreemd dat XP die problemen niet had, of helpt windows 7 onnodige problemen in de wereld...
Reden genoeg om toch ook de hardware eens te gaan checken.

In ieder geval ga ik ook die tool van harry eens proberen.

Zogauw ik meer weet meld ik me weer terug.

Reden genoeg om toch ook de hardware eens te gaan checken.

Dit hoeft bij jou niet het geval te zijn.

De tweede computer had ik laten upgraden en is een week bij de TD geweest. Ze hadden diverse stresstesten uitgevoerd en konden niets vinden. Gelukkig trof ik dit draadje aan:

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=212658

Het Corsair geheugen liep overklokt op mijn computer. Nu zit er Patriot geheugen in en er is geen vuiltje aan de lucht.

Windows 7 64 bits is behoorlijk kritisch wat hardware betreft, aanzienlijk kritischer dan XP 32 bits. Maar als Windows 7 goed draait, is het een genot op achter de computer te zitten.

Ja als hij draait, draait ie goed.
Maar telkens als ik iets veranderd heb en hoop dat ik het probleem gevonden heb hangt ie weer.
Ik heb het tooltje van harry uitgeprobeerd en die melde me iets van 400 fouten in register, drivers, lopende programma's enz.
Heb bijna alle problemen kunnen verhelpen, en de overblijvende waren niet de rede waard.
Maar plots hangt ie weer vast.

Wat nu?
Zou het niet toch die videokaart zijn die directX11 niet ondersteund? Van de andere kant biedt Nvidia gewoon de drivers aan voor windows 7 van deze kaart, strange...
Iemand suggesties?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb ook memtest86 laten draaien voor 14uurtjes, 12Passes.
Resultaat: Pass complete, no errors.

Dit moet toch bijna een compatibiliteitsprobleem zijn v/d hardware en windows 7, niet?

Wat zou ik nog kunnen proberen?

Het is me nu ook opgevallen dat niet alleen windows 7 vastloopt, maar ook de systeemtijd blijft staan. Hangt dit samen met het motherboard? Als ja mag je in feite stellen dat het motherboard dit alles veroorzaakt.

Wil nog even vermelden dat de volgorde van de harde schijven ook volledig veranderd zijn bij windows 7, hoewel ik 9 verschillende SATA aansluitpunten heb die ook allemaal genummerd zijn en dus ook zo moeten worden weergegeven.
In XP werd het goed weergegeven: Schijf 0, 1 en 2 in de volgorde hoe ze op het motherboard zitten.
In windows 7 werd het allemaal door elkaar gegooid: schijf 0, 2 en 1, in die resp. volgorde.
Ook de partities van elke schijf afzonderlijk werden helemaal door mekaar gegooid. D is nu H, E is nu G, enz.
Het is geen probleem om dat te veranderen, maar wellicht is dit relevant voor mijn probleem?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Als je 'n nieuw OS installeert via opstarten van de betr. CD/DVD, kiest dat OS automatisch de scjijf waarop je het installeert als de C-schijf, dus de rest van de schijfletters wordt ook veranderd.

Wil je dat niet, dan moet je vanuit het oudste OS gaan installeren, dan blijven de schijfletters onveranderd.

Enig kwaad kan het niet.

Heb je je temperaturen wel es in het oog gehouden ?

Bevriezen van het scherm wordt ook vaak door te hoge temp mvan de graka veroorzaakt.

Greetz,

Harry.

Het is me nu ook opgevallen dat niet alleen windows 7 vastloopt, maar ook de systeemtijd blijft staan. Hangt dit samen met het motherboard? Als ja mag je in feite stellen dat het motherboard dit alles veroorzaakt.

Het moederbord kan defect zijn. Dat dacht ik ook van mijn tweede computer die ik had laten upgraden. Testen helpt niet. De TD belde met de mededeling dat ze niets konden vinden bij de stresstesten. In Betrouwbaarheidsgechiedenis valt te zien dat Windows niet goed is afgesloten. Dan start Windows ook niet goed op en dat wordt alleen maar erger.

Kijk eens welke kritieke fouten je krijgt in logboeken en bij Betrouwbaarheisgeschiedenis. Kijk ook of het moederbord het geheugen aankan, wat betreft HZ en voltage, waarbij je erop let of het hoogste HZ dat het moederbord aangeeft niet overklokt is.

Als je 'n nieuw OS installeert via opstarten van de betr. CD/DVD, kiest dat OS automatisch de scjijf waarop je het installeert als de C-schijf, dus de rest van de schijfletters wordt ook veranderd.

Wil je dat niet, dan moet je vanuit het oudste OS gaan installeren, dan blijven de schijfletters onveranderd.

Een Windows 7 Upgrade is altijd een schone installatie op een computer waarop XP staat.

Als er een cardreader is aangesloten, moet je die loskoppelen van het moederbord en na installatie van Windows 7 weer aansluiten. Toen ik Windows XP installeerde, kwam die op I: te staan i.p.v. op C:. Alles kun je veranderen behalve een partitie waarop Windows staat.

Temperaturen zijn normaal 32 graden, onder belasting zo'n 48 graden. Hoor ik ook meteen aan de ventilator, bij een hogere belasting gaat ie sneller draaien.
Maar hij loopt al vast als je helemaal niks doet na willekeurige tijd.
Hij is ook niet overklokt ofzo, de UGuru van Abit waar je die instellingen in een handdraai mee kon veranderen werkt ook niet meer met windows 7. Abit heeft na haar failliet geen nieuwe drivers meer uitgebracht...
Als hij vastloopt vindt ik in het logboek op dezelfde tijdstippen deze melding:
WMI, gebeurtenis-ID 10:
“Gebeurtenisfilter met query SELECT * FROM_InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA “Win32_Processor” AND TargetInstance.LoadPercentage > 99 kan niet opnieuw worden geactiveerd in naamruimte //./root/CIMV2 vanwege fout 0x80041003. Mogelijk worden er geen gebeurtenissen via dit filter doorgegeven totdat het probleem is verholpen”
En af en toe maar niet altijd deze:
VSS, gebeurtenis-ID 8193:
CEventSystem
0x80070422, The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.
Operation: Subscribing Writer Context: Writer Class Id: {a6ad56c2-b509-4e6c-bb19-49d8f43532f0} Writer Name: WMI Writer Writer Instance ID: {5dadbad3-97b2-4e65-9d34-7c4f8d437856}

Maar ik kan niks beginnen met die informatie en kan niet lokaliseren waar de bron van het probleem is.
Heb nog eens XP laten draaien en die loopt gewoon goed zonder vastlopen.
Dus kan het volgens mij alleen een hardware-probleem zijn in combinatie met windows 7.
Als ik alleen maar wist wat....

Waar kan ik trouwens die Betrouwbaarheidsgeschiedenis vinden?

Laatst bewerkt:
Als hij vastloopt vindt ik in het logboek op dezelfde tijdstippen deze melding:
WMI, gebeurtenis-ID 10:

Zie:

http://www.msfn.org/board/topic/114389-heres-how-to-fix-wmi-event-id-10-instancemodificationeven/

Waar kan ik trouwens die Betrouwbaarheidsgeschiedenis vinden?

Start knop en type in vak daarboven: betro. De rest komt vanzelf.

Ik ga die link meteen uitproberen, hoop dat het de oplossing is...

Ik zal jullie later laten weten of het is gelukt.

Ik heb ondertussen een heleboel uitgeprobeerd waaronder de link van Hythloday, maar niets helpt.
Hij blijft steeds vasthangen!
Heb nogmaals nieuwe installatie geprobeerd met windows 7, en zelfs hier bleef hij weer hangen na het opstarten. (was de eerste keer ook, maar had er niets achter gezocht)
Heb ondertussen weer mijn oude vertrouwde XP erop gezet die loopt als een trein en ga vervolgens proberen de bios te updaten.
Daarna zal ik nog eens proberen, want ik geloof nog steeds dat het een hardware-probleem is.
Zodra ik een update van de bios heb doorgevoerd, zal ik weer even een backfeed geven.

Moet ik nog ergens in het bijzonder op letten bij het updaten v/d bios?

Hallo,

Heb een update gemaakt van mijn BIOS en heb geen foutmeldingen gehad tijdens installatie van W7 en de audiodriver was ook meteen goed geinstalleerd.
Tot nu toe ook nog geen hangups gehad. :thumb:
Dus toch waarschijnlijk een BIOS-probleem geweest. Mijn oude versie was 15, en ik heb 22 geinstalleerd, 7 versies verder. Schijnt te helpen....
Ik heb mij ook nog een nieuwe videokaart besteld die directx 11.0 ondersteund en W7 compatible is.

Jullie horen nog van me.

Gr. Michel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan