Windows 7 OEM versie vervangen door een gewone windows 7 versie kan niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Ik heb een Toshiba incl. windows 7 OEM versie met al die Toshiba meuk erbij. Inmiddels ben ik een upgrade naar windows 10 over gegaan. Of ik moet er nog aan wennen, ik wil het wel een kans geven, maar daar staat ook weer een meuk tussen als store, Skype video, xbox etc. Dat hoef ik allemaal niet.
Nu dacht ik is het niet mogelijk om gewoon een 'kale' windows 7 te downloaden? als ik dan de code invoer krijg ik de melding "FOUT uw code behoort tot een apparaat waar windows is voor geïnstalleerd. Neem contact op met uw leverancier".
Maar hoe zit dit nu? Dit kan niet, ik heb toch voor windows al betaald? En de drivers kan ik zelf wel bij Toshiba ophalen en downloaden.

Daarnaast, gratis is niet gratis volgens mij want ze zijn extreem geïnteresseerd in je.
Als je niet op let en je kiest express instellingen dan geef je wel erg veel prijs aan MS.
En wat dan ook zo lekker is, links onder de tekst staat heel onopvallend een linkje met mogelijkheid alles zelf instellen.
En het leuke is dan links staat de tekst "Aan" en de knop lijkt op uit te staan want in het algemeen is links aan en rechts uit, althans bij mij gevoelsmatig. Maar goed dit even terzijde, moest ik even kwijt.

Nico.

Bedankt voor je antwoord. Maar dit zijn van de versies waarvan ik niet wat er mee gebeurd is.

Waar het mij om gaat is het toegestaan zonder verdere kosten een windows 7 OEM versie te vervangen door een 'retail' versie of anders gezegd een normale windows 7 versie. Kan dat?

Niet zonder kosten of illegaal.
Wat je niet wilt kun je deïnstalleren en alles wat niet opgestart hoeft te worden wissen in Ccleaner bij opstarten of via msconfig.

Er zijn ook kale OEM versies... die bij de laptop van mijn vrouw zat (Dell) als update van XP was zeer schoon.

Niet zonder kosten of illegaal.
Wat je niet wilt kun je deïnstalleren en alles wat niet opgestart hoeft te worden wissen in Ccleaner bij opstarten of via msconfig.

Dat valt tegen. Ik heb in het verleden heel veel programmaatjes geprobeerd om mijn opstarten ed te versnellen zoals pc-speedup, een app van nl makkelij die meerdere antivirus/malware zaken installeert (ik weet de naam nu even niet) ed. noem maar op.
Vervolgens gedeïnstalleerd en Ccleaner meerdere malen gedraaid. Ging ik later in de registry kijken, echt allerlei sleutels van programma's die je ooit op je pc/laptop hebt gehad kom je dan nog tegen! Ccleaner is leuk programma, het wekt de illusie dat het je registry opschoont maar er blijft heel veel achter!

Bij de ene app waar ik de naam niet meer zo paraat van heb kon ik sleutels handmatig niet eens verwijderen. Contact opgenomen met de club dat ik bepaalde sleutels niet kon verwijderen, kreeg ik als antwoordt "Ja die moesten blijven staan was beter voor het systeem!".

Ik wil gewoon een zo lean&mean windows installeren zonder zelf naderhand moeten uitzoeken wat ik allemaal nog moet deïnstalleren.

Gr.,

Nico

Ok, Daar kan ik in mee gaan en ik heb de leidraad van 'Schoone pc' genomen om bepaalde services uit te zetten om het opstarten ed. te bespoedigen. Ik heb het helaas niet echt gemerkt.

Ik ben het ook eens met de registry wat je zegt.
Wat ik dan niet goed begrijp, en zelfs in tijdschriften wordt er regelmatig aandacht aan besteed, wat het bestaansrecht is van ccleaner, speedup-pc etc. etc. etc.?
Deze schermen toch allemaal met het punt dat ze de registry opschonen en je pc sneller maken. Ik twijfel hier ook aan omdat ik heel veel van deze programma's geprobeerd heb en ik kon het echt niet merken.

Wat bedoel je overigens met items?

Inmiddels contact gehad met Toshiba. Het komt er inderdaad op neer dat je ondanks dat je een Win 7 OEM versie hebt geen Retail versie kunt downloaden. Dit geeft enerzijds een raar gevoel omdat je voor een windows betaald hebt. Het is in feite nog 'vreemder' als je bedenkt dat je met je recovery enkel de zaak terug kunt zetten zoals je destijds de recovery gemaakt hebt. Dat betekent dat je 5 jaar later zoals in mijn geval niet dezelfde disk kunt kopen en als je de disk gaat vervangen al gauw een grotere harddisk koopt. Maar dan klopt disk size/partitie tabel niet meer met je oorspronkelijke recovery.

(Ik had verwacht dat ik met de recovey ook een windows gewoon terug kon installeren)

Maar ja, een OEM is gekoppeld aan je hardware en die is veranderd. Strikt genomen geldt je windows licentie niet meer want je hardware is veranderd of niet?

Strikt genomen klopt dat, in de praktijk geeft het overigens niet.

Je kan van mij evt wel een originele Win7 iso krijgen, zijn de originele van ms, zit dus geen rotzooi bij.
Ik heb de home oem premium, engels en nederlands, 32 en 64 bit

Hallo Leon61,

Bedankt voor het aanbod. Ik ben benieuwd of dit dan werkt met mijn OEM code, het is het proberen waard. Overigens als ik jou reactie zo lees moet dit werken.

Hoe organiseren wij dit dan logistiek?

Kan geen prive bericht sturen :(

Ik kan de iso online zetten, maar hoe stuur ik jou dan de link?

Een wetransfer link is onpersoonlijk, anoniem. Maak er 2 files van door op te knippen en upload ze apart.
Dan stuur je een wetransfer aan jezelf.... en de 2 links die je ontvangst zet je hier en die blijven 7 dagen geldig.
Na donwloaden weer joinen (vrije split-join progs zijn er zat... even afspreken welke je gebruikt; soms zit er bij een zipper die optie ook)
Aangezien iemand anders zonder geldige key er niks mee kan... toch prima zo?

Laatst bewerkt:
Er staat oa in de voorwaarden: ""download een torrent van Windows" ... dat is het niet, die torrents zullen wel met key zijn... anders heb je maar 30 dagen een demo... ik denk niet dat die doelgroep daar op zit te wachten... zonder key/off key-omzeiltruuk of hoe mag je zoiets noemen en na 30 dagen afgelopen.
Die kale DVD heeft geen key.. dus kun je er niks mee als je geen legale key hebt.
Toch?

@Andre, stuur me ff een mail met welke versie je wilt mailadres verwijderd ;)

@Mik Zjegger, geen glad ijs. Microsoft geeft zelfs het advies om een dvd bij je buren of vrienden te lenen indien je een nieuwe installatie wilt / moet doen

Laatst bewerkt:
Hallo Leon61,

Ik ben gisteren door één van mijn volleybal maatjes geholpen. Die had nog een versie thuis liggen!

Nogmaals bedankt voor het aanbod.

Ik heb gisterochtend met mijn nieuwe SSD hdd die groter is mijn recovery CD er proberen op te zetten. werkt niet.

Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat het gehele OEM gedoe een subtiele manier van Microsoft is om 'dubbel' te verdienen aan het OS of een subtiele manier om de leveranciers nog een extra centje te laten verdienen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan