Windows 7 Slaapstand irriterend probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim687

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Beste leden,
Sinds ik een nieuwe pc heb heb ik last van een probleempje als de slaapstand wordt ingeschakeld:
De videokaart koeler, gaat draaien alsof z'n leven er vanaf hangt. Dit doet hij niet altijd zoals is te zien in het filmpje op het laats

Het filmpje

Dit gebeurt ook soms als ik de PC afsluit, dan gaat hij vlak voordat hij compleet uit is ook zo hard draaien.

PS: het filmpje komt zo
EDIT: het filmpje staat erin
Wie weet een oplossing hiervoor?

Hartelijk bedankt,
Tim
Mijn videokaart is de: Asus GTS250DarkKnight

Laatst bewerkt:
Een driver die niet goed is misschien?

Kijk eens op de website van de fabrikand, misschien staat daar een driver :)
Succes!

Ik heb de laatste versie van de drivers (NVIDIA Config: 6.9.850.0 Drivers zelf: 310.90) al gedownload van de Asus website

Heb je energiebeheer wel geavanceerd ingesteld?
Er zijn inderdaad drivers, maar ook software die moeite hebben met slaapstand, of het wakker worden.
Dan ligt het er maar net aan welke processen er zijn gestart, daarom heeft niet altijd iedereen er massaal last van.
McAfee bijvoorbeeld gaf een aantal jaren geleden steeds foutmeldingen in windows na het uit slaapstand komen, dus niet alle software kan er goed tegen.

Toch moet je in energiebeheer in het configuratiescherm al je geavanceerde instellingen nalopen.
Ook in Windows updates bij de optionele updates bekijken via selecteren van een optionele update en op Meer informatie klikken om per optionele update te bekijken of er een oplossing is van microsoft voor dit probleem.

Laatst bewerkt:
Ik zal even kijken of het zo is, moet ik dan functies selecteren die ik wel of niet wil?
EDIT: Hij staat op geavanceerd

Je hebt je voorkeursschema in energiebeheer aangevinkt, achter dat schema zie je De schema-instellingen wijzigen, klik daar op.
Dan klik je op de knop geavanceerde energie-instellingen wijzigen.
Daar zie je een boomstructuur van instellingen die je na kan lopen.

Niet elk moederbord ondersteunt slaapstand (ACPI), welk moederbord heb je?
Om problemen met Windows te voorkomen is het overigens verstandig niet alleen maar gebruik te maken van de slaapstand maar de computer ook regelmatig opnieuw op te laten starten.

Laatst bewerkt:
Ik heb de Asus P6T Deluxe, die ondersteund dar volgens mij wel. Windows start ik elke dag minimaal 1 of 2 keer opnieuw op. Welke instellingen moet ik na lopen? Er staat bij PCI Express>Link State Power Management>Instelling:Uitschakelen. Is dat goed?

Die kan je uitschakelen als je aan voeding van 220 zit.
In de bios kan je komen dmv van na het opstarten Del, Delete of F2 in te toetsen.
6y1x7l.jpg

De 3 die je hierboven ziet, wat zie jij in de bios?
Ook al heb je die instelling, je moet wel kijken of ze op Enabled en/of op Yes staan.
Als deze zijn uitgeschakeld (disabled en/of no) is het alsof je die niet hebt.
Repost Video on s3 resume (klik)

Laatst bewerkt:
Ik zal kijken of die settings op enabled staat, ik heb een voeding van 400W of 500W

EDIT: Die optie staat op disabled, moet ik die op enabled zetten?

Laatst bewerkt:
Die optie heeft een naam, toch?
Ja schakel ze in, en kijk of er verbetering is.
Ik gebruik zelf geen slaap en sluimerstanden, hier staat alleen de onderste van de 3 op enabled.

Laatst bewerkt:
Zoals in de engelse link te lezen is over Repost Video on s3 resume, dat deze op S3 ingesteld de meeste apparaten uitschakeld.
Wanneer je daarna last zou hebben van uit de slaapstand komen stel je deze in op S1.
De andere ACPI instellingen zet je dan op Enabled.

Laatst bewerkt:
Dus de S1 laat je zo staan, en de ACPI zet je op enabled. Gaat dit probleem tijdens de standby dan over?

Oke is goed ik zal het zo proberen

EDIT: Thanks 4 your help. Weer een probleem van de wereld ;-)

Laatst bewerkt:
Dat was het dus blijkbaar niet, ik had gewoon geluk. moet ik die setting in de energie beheer ook op ingeschakeld zetten?

Als het probleem softwarematig blijft, is het erg lastig uit te zoeken.
In energiebeheer moet je alle instellingen eens doorlopen, en op eventuele benamingen die je onbekend zijn googlen.
Als je bijvoorbeeld intypt in de zoekbalk google Energiebeheer Windows 7 met de term die je wil weten, kom je wel informatie tegen.
Je komt dan bijvoorbeeld dit (klik) tegen.
dit vond ik als eerste regel met de zoekwoorden energiebeheer windows 7 in de google zoekbalk.

de regel:
Link State Power Management
regelt de energiebesparing op PCI hardware, wanneer een laptop op een batterij werkt, kan je op accuniveau deze inschakelen, op netstroom kan je die uitschakelen, maar ook inschakelen, net wat je wilt, als je die inschakeld regelt deze energiebeheer van de PCI hardware.

Je kan in energiebeheer geavanceerd ook bepalen wanneer je monitor stopt, schijven uitgeschakeld worden, en zelfs je USB apparaten.
Of dat alles goed werkt wanneer je dan weer met je muis beweegt, daar kom je dan weer achter.
Er zijn wel meer systemen die dan op zwart blijven, ik persoonlijk hou liever alles op beste prestatie, en maak verder geen gebruik van energiebeheer.

Ik zal je vertellen waarom, de hardware heeft stroom nodig als het veel te verwerken heeft, heeft het minder te verwerken dan is het stroomverbruik ook niet zo groot.
Dus je systeem beheren in wat er opstart scheelt al een hoop.
je harde schijf na 10 minuten uit laten schakelen als het systeem niet gebruikt wordt, ik ben er vierkant op tegen.
Dit omdat op de achtergrond services en processen bezig zijn, zoals een realtimescanner van je antivirus, dus de hdd uit schakelen na een ingestelde tijd, ik zou dat altijd op NOOIT instellen.
Het is ook 1 van de eerste dingen die ik wijzig als ik een besturingssysteem van microsoft installeer.
Ik zet alles op de beste prestatie, verdere energie instellingen om te besparen zoals de monitor uitschakelen na 10 minuten zal nooit een probleem op leveren.

Je hebt nu problemen met die standen zoals stand-by terwijl de ACPI enabled staat ingesteld.
En Repost Video on s3 resume op S1, je kan S3 nog eens proberen.

Maar als dat het niet beter maakt, dan ligt het aan het systeem waar je nu in werkt.
Heb je de optionele updates ook al doorlopen?
Of er een oplossing tussen staat?

Optionele updates moet je alleen installeren als je weet dat je die nodig hebt om een microsoft probleem op te lossen waar je tegen aan loopt.
Optionele die niet met dit probleem te maken hebben installeer je dus NIET.
Ik gaf in een eerder bericht in dit topic aan hoe je dat in windows updates kan bekijken.

In taakbeheer (klik rechts op de taakbalk en klik op Taakbeheer starten) zie je welke processen er geladen zijn.
Ken je dat?
services en processen? het is wat windows is, samen met de software van derden.

Mocht een geladen proces het euvel zijn, maar je weet niks van hoe processen en services in windows te beheren, is dat weer een ander lang verhaal.

Laatst bewerkt:
Is goed ik zal het morgen proberen, bedankt voor het advies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan