Windows 98 opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ton Verbaandert

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2003
Hoi!

Omdat mijn computer de laatste tijd regelmatig vastloopt wil ik 'm helemaal gaan schonen.
Hiervoor heb ik geprobeerd met behulp van de bijgeleverde hersteldiskette en de cd reservekopie windows opnieuw te installeren.
Ik krijg echter steeds de volgende foutmeldingen:
Not enough drive letters available. Vervolgens, als de computer me 2x vraagt of ik zeker weet dat ik verder wil gaan en beide keren met 'j' antwoord, geeft hij de volgende melding:
Reservekopie terugzetten is mislukt. Een reden kan zijn dat de cd met de naam Pentium III 450 mhz reservekopie niet in de cdromspeler zit.

Ik heb vervolgens zelf een opstartdiskette gemaakt, maar als ik die gebruik in combinatie met de reservekopie, krijg ik nadat ik 'D:setup' heb ingevuld de volgende foutmelding:
De opdracht of bestandsnaam is onjuist.
Ook als ik i.p.v. D andere letters invul lukt het niet.

Doe ik zelf iets verkeerd, of ligt het ergens anders aan?
Wie kan mij helpen.
Thanx,
Ton V

Probeer het eens met een bootdisk van www.bootdisk.com

Wat voor computer is het, een packard bell of eentje van paradigit, dat zijn de enige die me nu even te binnen schieten, als het een pc van paradigit is kun je ook na de dos promt *.dise/ ingeven

suc6 Oossie

Oossie, bedankt voor je reactie.

Ik heb de bootdisk gedownload.
Als ik die gebruik geeft ie de melding: drive R: BANANA en drive S:BANANA.
Daaronder moet ik iets invullen, maar wat? Ik heb D:setup geprobeerd (en nog diverse andere lettercombinaties, maar het lukt geen van allen.

Het merk van mijn computer is trouwens FIF pentium III 450mhz, 4 jaar geleden gekocht bij de Aldi.

gr. Ton V

en op drive r: en s: lukt het ook niet ?
als je na het opstarten een dir opvraagt wat krijg je dan in beeld ?

Op drive r: en s: lukt het ook niet.
Hoe moet ik na het opstarten een dir opvragen en wat is dat? Voor mij is dat abracadabra.

mischien kun je hier nog informatie vinden voor het instaleren.

een dir is de afkorting van directory, een oud commando uit het vervlogen dos tijdperk.

Groeten Oossie

Laten we er eens stapje voor stapje doorheen lopen, want ik mis een paar dingetjes.

De compu staat uit, je stopt de bootdisk erin, zet de compu aan en hij gaat laden van de bootdisk, right?? (als ie niet direct van A: start, maar probeert op te starten van je harde schijf of cd-rom, moet je je Boot Sequence in het BIOS aanpassen).

Wat gebeurt er daarna precies? Als het goed is kom je nadat de disk is opgestart in A:\ terecht. Wanneer geeft ie dan die BANANA meldingen van de s: en r: schijf?? En heb je überhaupt een s: schijf??? Het is toch een stand-alone computer?

Maar nog even verder terug, je wilt je computer opschonen, betekent dat dat je Win98 er opnieuw overheen wil installeren??? Of wil je helemaal opnieuw beginnen??

Als je Win98 eroverheen wilt installeren, hoef je niet eens gebruik te maken van een bootdisk. Je kunt ook vanuit Windows kiezen voor Start -> Afsluiten -> opstarten in MsDos.

Maar als de compu echt een bende is, raad ik je aan je persoonlijke bestanden te backuppen en een format c: te doen. Die herinstallaties vind ik nooit zo'n succes.

Laatst bewerkt:
De opstartdiskette geeft aan de CDROM spelers de driveletters R en S. De setup van Windows starten gaat in dit geval dus door het commando: R:\Win98\setup. Wil je eerst formatteren, dan kun je dat vooraf doen door vanaf de A:\> prompt het commando format c: /q in te typen.

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik sta op het punt op vakantie te gaan en kom er nu niet toe nog iets te doen. Over 1 week ben ik terug en dan zal ik met jullie tips aan het werk gaan. Ik zal julie dan wel even informeren over de stand van zaken.
Groeten, Ton V.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan