Windows 98 over windows Xp installeren of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oops,daar had ik niet op gerekend :o
De drivers voor mn beeldscherm heb ik kennelijk geinstalleerd nadat ik sp2 heb geinstalleerd, want die wordt vreemd weergegeven.
Waarschijnlijk bedoel je de driver voor de videokaart en die heeft er normaal gesproken vanaf het begin opgestaan.

Misschien kun je iets aanpassen via Configuratiesysteem > Beeldscherm?

Kijk even bij beeldschermresolutie of vernieuwingsfrequentie.

Oops,daar had ik niet op gerekend:o
Ik vind het ook erg vreemd, :confused:

Ik heb een tijdje terug nieuwe drivers voor Ati geinstalleerd.
Ik kan dus nog steeds niet in het configuratiescherm komen, maar die drivers kan ik vast nog wel downloaden via de site, en anders heb ik die ook nog wel op een cd-rom staan.

Ik kon ATI niet opnieuw installeren, omdat interface onbrak.

Ik heb nog wel WINTT32.exe gevonden en die geprobeerd te installeren.
Na het opnieuw opstarten kon ik kiezen uit 3 mogelijkheden.
Opnieuw Windows erop zetten en het bestaande te wissen, Repareren of stoppen.
Ik heb gekozen om Windows opnieuw erop te zetten, maar dat kon niet omdat WINNT32.exe daar op stond.
Na opnieuw op te starten krijg ik de melding:
NTLDR ontbreekt
Druk op een toets om opnieuw te starten.
Boot from CD:
Boot from CD:
Disk boot failure. insert system disk and press enter.

Ik ben nu naar mn ouders gereden en heb gekeken wat ik nu kan doen.
De oplossing om een opstartdiskette te maken kan momenteel niet omdat die wijsneuzen bij deze nieuwere pc geen A-diskettestation hebben ingebouwd.:confused:

Nu ga ik dus wachten op die XP-copie. Hopelijk gaat het werken, en krijg ik niet weer een andere foutmelding.

Hij is begonnen met installeren en daardoor zijn waarschijnlijk de opstartbestanden NTLDR,NTDETECT.COM en de boot.ini overschreven.

Kijk eens of je met deze iso,waar deze bestanden opstaan,de PC weer kunt opstarten.

http://tinyempire.com/notes/files/fixntldriso.zip

Je weet hoe een iso te branden?Als "Schijfimage of opgeslagen project" in Nero.

De schijf is bootable,dat wil zeggen,de schijf in de CDromspeler en dan opnieuw opstarten,dan krijg je een keuzemenu te zien.

Laatst bewerkt:
lapmiddelen

Waarschijnlijk heb de Win XP home kopie woensdag in de bus je hebt de licensiecode anders gebruik je die van mij.
als je hem erin stopt en windows gaat draaien verwijder dan de partities en maak een nieuwe aan formatteren en installeren dan werkt het weer als vanouds,
heb je al die lapmidddelen niet nodig

:thumb:

Ik zus van janny wacht op de kopie die ze woensdag zal krijgen. Alvast bedankt.

Ik kon ATI niet opnieuw installeren, omdat interface onbrak.

Ik heb nog wel WINTT32.exe gevonden en die geprobeerd te installeren.
Na het opnieuw opstarten kon ik kiezen uit 3 mogelijkheden.
Opnieuw Windows erop zetten en het bestaande te wissen, Repareren of stoppen.
Ik heb gekozen om Windows opnieuw erop te zetten, maar dat kon niet omdat WINNT32.exe daar op stond.
Na opnieuw op te starten krijg ik de melding:
NTLDR ontbreekt
Druk op een toets om opnieuw te starten.
Boot from CD:
Boot from CD:
Disk boot failure. insert system disk and press enter.

Ik ben nu naar mn ouders gereden en heb gekeken wat ik nu kan doen.
De oplossing om een opstartdiskette te maken kan momenteel niet omdat die wijsneuzen bij deze nieuwere pc geen A-diskettestation hebben ingebouwd.:confused:

Nu ga ik dus wachten op die XP-copie. Hopelijk gaat het werken, en krijg ik niet weer een andere foutmelding.

heb je al die lapmidddelen niet nodig
Natuurlijk is die kopie het eenvoudigste,dat lijdt geen twijfel :thumb:

Maar het is t.a.v. van de mogelijkheden,best interessant om te onderzoeken hoever we kunnen komen en wellicht steek iemand anders er toch iets van op.

Het lijkt mij n.l. aan de andere kant niet echt een optie,om iedereen maar een cd toe te sturen,hoe aardig ook overigens,of bij elk probleem een format of desnoods een andere PC aan te raden om de boel weer draaiend te krijgen,of wel soms.

Vrees dat het anders wel erg saai zal worden op het forum ;)

Greetz

Kijk eens of je met deze iso,waar deze bestanden opstaan,de PC weer kunt opstarten.

http://tinyempire.com/notes/files/fixntldriso.zip

Ik heb hem geprobeerd en mn pc start wel weer met moeite op.
Ondertussen heb ik de Headstart Recovery cd gevonden, maar wanneer ik die erin doe krijg ik de melding: 'Windows kan niet van deze schijf lezen. Deze is mogelijk beschadigd of de schijf is in indeling die niet compatible is met windows. (hij ziet er niet beschadigd uit)

Bij mn zus heb ik uit haar Windows-map winnt32.exe gebrand, maar daarbij krijg ik een foutmelding dat deze niet compatible is met mijn versie 'of zoiets'. Misschien omdat zij HP heeft?
De winnt32.exe die nu wel in mn Windows-map staat heb ik uitgevoerd, maar eerst kreeg ik de melding dat hij netupgrd.dll miste, die ik later van internet heb gehaald.. en nu zegt hij na een tijdje dat hij niet verder kan met de installatie omdat ik hem zou hebben gestopt of omdat er een fout is opgetreden.

De XP cd heb ik nog niet.
Ontertussen moet ik nog wel steeds met die opstart cd-rom opstarten.

Mn resolutie heb ik net gelukkig weer in orde gekregen met behulp van deze site om de interface in orde te krijgen: http://support.microsoft.com/kb/281679/nl

Die scan heb ik ook gedaan, zonder cd. Maar hij deed de scan en daarna niets.

Laatst bewerkt:
Bij mn zus heb ik uit haar Windows-map winnt32.exe gebrand, maar daarbij krijg ik een foutmelding dat deze niet compatible is met mijn versie 'of zoiets'. Misschien omdat zij HP heeft?
Ik denkniet dat het met HP te doen heeft,eerder denk ik je jullie beiden een verschillende XP versie hebben.De een een Home en de ander een Pro versie wellicht?
De XP cd heb ik nog niet.
Ontertussen moet ik nog wel steeds met die opstart cd-rom opstarten.
Vreemd dat het zo lang duurt met die XP cd :confused:

Dat je met die opstart cd moet starten,ligt waarschijnlijk aan de boot.ini.

Geef de inhoud van de boot.ini eens hier weer.Het bestand staat op C: als het goed is.

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn.
Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" weg en ook bij
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)" en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

We kunnen ook proberen het in orde te krijgen met "FIXBOOT" zonder de " tekens,in de herstelconsole.

Brandt deze iso maar op cd en start er mee op,hij bevat de herstelconsole,oftewel de 6 opstartdiskettes van XP.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Uitleg herstelconsole.

http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Greetz

Laatst bewerkt:
Geef de inhoud van de boot.ini eens hier weer.Het bestand staat op C: als het goed is.

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn.
Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" weg en ook bij
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)" en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

De boot.ini zie ik niet, omdat het inderdaad een verborgen bestand is. Verkenner kan ik nog steeds niet openen, dus verborgen bestanden weergeven gaat ook niet lukken.
(onderaan heb ik een printscreen gemaakt. Ik heb dus geen Start, bureau-iconen en de Verkenner (explorer.scf) die in de Windows map staat gaan ook niet open)

Ik heb op een site uitleg gevonden over wat te doen met de melding dat ntldr mist.
Daar las ik dat je de bestaande boot.ini, ntldr en ntdetect.com moest hernoemen en vervangen. Ik heb de bestanden gebruikt die op de opstart-cd staan.
Ik kon boot.ini dus niet zien en heb hem dus gewoon vervangen. Maar helaas gaf dat ook geen resultaat. Er stond wel bij dat ik het gewoon in C:\ moest zetten, maar ik weet niet of dat goed is, aangezien ik nooit zo'n bestand in C:\ heb gehad terwijl ik verborgen bestanden kon zien.
Ik weet ook niet of ik de site met de uitleg hier mag vermelden.

Nero, werkt ook niet meer dus ik hoop dat ik hem kan installeren om de herstelconsole te branden.
Hopelijk werkt dat.

Printscreen van bureaublad.jpg

Die boot.ini die daar staat is dus het bestand van de cd. Mn eigen boot.ini was een verborgen bestand.
Aangezien ik hier niet kan uploaden plaats ik de inhoud maar hier:
[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="1ST TRY THIS seleccione esto primero" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows="2ND TRY THIS essayez ceci en deuzieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\Windows="3RD TRY THIS wahlen Sie diesen Third" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\Windows="4TH TRY THIS selezioni questo fourth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows="5TH TRY THIS selecione este fifth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\Windows="6TH TRY THIS seleccione este sexto" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\Windows="7TH TRY THIS essayez ceci en septieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\Windows="8TH TRY THIS wahlen Sie dieses achte" /fastdetect
C:\="9TH TRY THIS selezioni questo nono"
D:\="10TH TRY THIS selecione este decimo"

Dat is geloof ik niet de inhoud die zo'n bestand hoort te hebben.

Laatst bewerkt:
Verkenner kan ik nog steeds niet openen, dus verborgen bestanden weergeven gaat ook niet lukken.
Gebruik Ctrl+Alt+Del om Windows Taakbeheer op te starten,dan tabblad Toepassingen > Nieuwe taak en type daar "explorer.scf" of "explorer.exe" of "explorer" zonder de " tekens,om (hopelijk)de verkenner te starten.
Ik weet ook niet of ik de site met de uitleg hier mag vermelden.
Daar lijkt mij niets illegaals aan,dus zet maar neer,altijd interessant ;)
Die boot.ini die daar staat is dus het bestand van de cd. Mn eigen boot.ini was een verborgen bestand.
Aangezien ik hier niet kan uploaden plaats ik de inhoud maar hier:
Je zegt dat de boot.ini een verborgen bestand en dat je het nog nooit gezien hebt en toch zet je de inhoud hier neer,knap hoor :confused::D

[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

Er mist iets aan dit bestand,zo ziet de mijne er uit.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Dit is dus het missende gedeelte.

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Dat is geloof ik niet de inhoud die zo'n bestand hoort te hebben.
Standaard niet,maar dit is er een met meerdere mogelijk heden.

De eerste 8 mogelijkheden zijn bedoelt voor een Windows op (let op,mogelijk ) 2 schijven met ieder 4 partities.

De schijven beginnen te tellen met 0 (nul) en de partities met 1 (een).

Het begint dus met,
1e schijf 1e partitie
2e schijf 1e partitie

1e schijf 2e partitie
2e schijf 2e partitie enz.

Dus als je weet op welke schijf\partitie Windows staat.............

Greetz

Laatst bewerkt:
Je zegt dat de boot.ini een verborgen bestand en dat je het nog nooit gezien hebt en toch zet je de inhoud hier neer,knap hoor
Voorheen stonden er alleen mappen in mn C:\. De bestanden die er plotseling kwamen te staan verwijderde ik meestal om mn pc een beetje overzichtelijk en opgeruimd te houden.:o
Toen ik de boot.ini in C:\ wilde zetten kreeg ik een melding dat hij er al stond en of ik hem wilde overschrijven.. maar hij stond er toen niet tussen, hoor. (misschien had ik trouwens niet 'bestandstypen' op 'alle bestanden' gezet.:o)

Verkenner wilt echt niet openen. Ik heb alles geprobeerd. Veel programma's reageren niet eens als ik ze wil openen en mn pc lijkt helemaal niets te laden.
Nero werkt ook niet, dus ik moet eerst naar mn ouders om die cd te branden. Ik kom daar pas zondag weer vrees ik.

Dit is die site: http://www.tinyempire.com/notes/ntldr-dutch.htm
Ik heb hem nog niet helemaal doorgenomen, misschien staat er iets bij wat wel werkt.

Dus als je weet op welke schijf\partitie Windows staat.............
Nee, helaas weet ik ook niet hoe je daar achter kunt komen.

Ik heb nog een keer WINNT32 die in mn Windows staat geprobeerd en nu krijg ik de melding: error reading information from netmap.inf.
De oplossing die op deze site staat heeft niet geholpen: http://support.microsoft.com/kb/814172

Maar nu moet ik echt naar bed, morgen werken en dan vakantie:D

Laatst bewerkt:
Ik ben niet veel verder gekomen de laatste 2 dagen.

Nero heb ik wel werkend gekregen, en daarmee heb ik de herstelconsole gebrand, en daarna de Windows herstel cd die ik van internet heb gehaald geprobeerd, maar ik kreeg telkens de melding: Setup cannot find the enduser licensing agreement (eula) Setup cannot contineu. To quit press F3.
Ik heb nog gezocht op internet, maar daar kwam ik ook niet echt verder.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze pc op te geven.
Morgen koop ik een Vista, en natuurlijk geen voor-geïnstalleerde, maar 1 met de echte cd-roms erbij, voor het geval dat...
Ik dacht er al eerder aan een nieuwe pc te kopen, maar aangezien deze nog werkte vond ik het zonde. Nu heb ik toch een echte reden.

Iedereen bedankt voor de hulp en vooral Wanderer bedankt, voor het meedenken en alle moeite.:thumb:

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze pc op te geven.
Morgen koop ik een Vista, en natuurlijk geen voor-geïnstalleerde, maar 1 met de echte cd-roms erbij, voor het geval dat...
Ik dacht er al eerder aan een nieuwe pc te kopen, maar aangezien deze nog werkte vond ik het zonde. Nu heb ik toch een echte reden.
Tsja,ik wil je het plezier van een nieuwe PC niet ontnemen natuurlijk,maar het feit dat het nog niet gelukt is vind ik echt geen goede reden ;)
Nero heb ik wel werkend gekregen, en daarmee heb ik de herstelconsole gebrand
Dan kun je nu FIXBOOT vanuit de herstelconsole.
maar ik kreeg telkens de melding: Setup cannot find the enduser licensing agreement (eula) Setup cannot contineu. To quit press F3.
Deze melding krijg je,omdat je voor de Setup hebt gekozen om de herstelconsole op te starten.
Je moet hier mer "R" voor repair kiezen,dan start hij verder door ;)
en daarna de Windows herstel cd die ik van internet heb gehaald geprobeerd
Welke site\download is dit?
Dat ik met formatteren alles kwijt ben weet ik, maar dat is niet zo erg omdat ik alles wat ik wilde bewaren heb gebrand net voordat de problemen begonnen.
Als je dit zeker weet en je hebt een Win98 cd met de installatie key,dan kun je Win98 er met een uurtje op hebben staan!!

Dan kun je altijd later nog Win XP er in een dualboot bij zetten.

Greetz

Sorry voor mn late antwoord.
Mozilla deed het niet meer en nu heb ik met veel moeite een spaanse versie weten te downloaden die ook weer foutmeldingen geeft.

Die Windows 98 cd heb ik in het begin al uitgeprobeerd, maar hij geeft na een tijdje een foutmeldingen dat hij niet verder kan gaan met de installatie. Ik weet zo niet meer wat voor fout dat was maar hij kon meerdere bestanden niet schrijven of zo.

Deze melding krijg je,omdat je voor de Setup hebt gekozen om de herstelconsole op te starten.
Je moet hier mer "R" voor repair kiezen,dan start hij verder door
Ja dat heb ik net uitgeprobeerd en ik kwam verder dan gisteren.
Maar daarna vraagt hij om mn wachtwoord, die ik dus niet meer weet.
Er zijn programma's om je administrator wachtwoord te achterhalen of veranderen, maar met deze spaanse versie van Mozilla weet ik niet waar hij mn bestanden opslaat.

Een Nederlandse versie van Mozilla is dus ook geen optie omdat ik die heb gedownload en ook niet weet waar die staat. Meteen openen vanuit de downloadvenster werkt niet, er opent dan niets. En ik heb gezocht in de mappen in C:\ maar ik kan ze niet vinden..
De zoek-optie werkt ook niet omdat ik geen start meer heb.

Welke site\download is dit?
Ik heb meerdere programma's gedownload.
De installatie begon met die RC.iso. en die vroeg om mn wachtwoord.
Daarna wilde ik Windows xp live proberen en ik heb nog een stel cd's hier liggen met verschillende programma's.

De reden dat ik nu vrij snel een andere pc wil is trouwens dat ik donderdag op vakantie ga en diegene die in mn woning verblijft heeft een goedwerkende pc nodig.
En ik heb geen zin om de dagen voordat ik op vakantie ga nonstop achter deze pc te zitten, zonde van mn vakantie.
Het lijkt mij dan beter om deze pc te formateren, en naderhand gewoon met de Vista cd een nieuwe installatie te doen.

Die Windows 98 cd heb ik in het begin al uitgeprobeerd, maar hij geeft na een tijdje een foutmeldingen dat hij niet verder kan gaan met de installatie. Ik weet zo niet meer wat voor fout dat was maar hij kon meerdere bestanden niet schrijven of zo.
Je zegt dat je Win 98 in het begin al geprobeerd hebt,maat kun je dit wat toelichten?

1.Was dit terwijl XP er al\nog opstond.

2.Was de schijf\partitie geformatteerd.

3.Is het een originele Win98 cd

Maar daarna vraagt hij om mn wachtwoord, die ik dus niet meer weet.
Dit is een standaard vraag,meestal is er geen password ingegeven en kun je daar gewoon enteren.
Daarna wilde ik Windows xp live proberen
Heb je wel met deze cd kunnen opstarten?
De reden dat ik nu vrij snel een andere pc wil is trouwens dat ik donderdag op vakantie ga en diegene die in mn woning verblijft heeft een goedwerkende pc nodig.
En ik heb geen zin om de dagen voordat ik op vakantie ga nonstop achter deze pc te zitten, zonde van mn vakantie.
Begrijpelijk,maar laat deze (lichte) druk je niet verleiden tot een aankoop,die veel geld kost en wellicht qua hardware overbodig is ;)
Het lijkt mij dan beter om deze pc te formateren, en naderhand gewoon met de Vista cd een nieuwe installatie te doen.
Goed idee,maar dan moeten we wel zeker weten dat die Win98 cd het niet laat afweten,want dan heb je echt helemaal niets meer....

4.Hebben je ouders geen XP of Win98 cd?

5Degene die in je huis komt logeren?

Greetz

Je zegt dat je Win 98 in het begin al geprobeerd hebt,maat kun je dit wat toelichten?

1, ja,
2, nee, want dan zou ik niets meer hebben als de installatie niet zou lukken
3, ja, dat was de orginele. Hij is een klein beetje beschadigd, dus ik weet niet precies of hij niet verder kon met de installatie of omdat het aan de cd ligt. Het zijn niet een paar krasjes maar eerder een paar putjes in de cd.

Ja, maar ik weet niet precies hoe dat werkte. Ik vond wel een Ramdisk B:drive met daarin de prullenbak.

Dit is een standaard vraag,meestal is er geen password ingegeven en kun je daar gewoon enteren.
Dat ga ik dan zo even proberen.

Goed idee,maar dan moeten we wel zeker weten dat die Win98 cd het niet laat afweten,want dan heb je echt helemaal niets meer....

Mn ouders hebben ook een pc die voor-geinstalleerd was. Alhoewel, de herstelcd niet aanwezig was kennelijk.

Ik heb nog wel via Ares programma een Windows Home Edition in de Nederlandse taal gedownload. Maar het is een zelfuitpakkende .exe file met de bestanden:
clsthp1 van tot en met clsthp51. Ik betwijfel dat dat de goede is.
Helaas heb ik al 2 torrent-programma's gedownload die weigeren om te werken, aangezien die toch wat betrouwbaarder zijn.

1, ja,
2, nee, want dan zou ik niets meer hebben als de installatie niet zou lukken
3, ja, dat was de orginele. Hij is een klein beetje beschadigd, dus ik weet niet precies of hij niet verder kon met de installatie of omdat het aan de cd ligt. Het zijn niet een paar krasjes maar eerder een paar putjes in de cd.

Ja, maar ik weet niet precies hoe dat werkte. Ik vond wel een Ramdisk B : drive met daarin de prullenbak.

Dat ga ik dan zo even proberen.

Mn ouders hebben ook een pc die voor-geinstalleerd was. Alhoewel, de herstelcd niet aanwezig was kennelijk.
Ik heb nog wel via Ares programma een Windows Home Edition in de Nederlandse taal gedownload. Maar het is een zelfuitpakkende .exe file met de bestanden: clsthp1 van tot en met clsthp51. Ik betwijfel dat dat de goede is.
Helaas heb ik al 2 torrent-programma's gedownload die weigeren om te werken, aangezien die toch wat betrouwbaarder zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan