Windows blijft hangen in opstartscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kunt met de cd enkel Windows installeren. Daarna moet je waarschijnlijk nog wat drivers installeren voor bijv audio en grafische kaart e.d.

Met de DVD kun je waarschijnlijk ook een kopie terug zetten op de c: zoals je de laptop hebt gekocht, met alle software e.d. voorgeïnstalleerd. Dit gaat veel sneller. omdat er een kopie (image) terug gezet wordt die bijv. op een verborgen partitie of een 2e of derde partitie staat. Kwestie van opstarten van de DVD en proberen.

Ik heb de handleiding van mij laptop gevolgd op het Besturingssysteem te herstellen. De besturingssysteem CD in de drive gedaan en opnieuw opgestart. Dan komt er automatisch een blauw scherm met Windows Setup met onderin een witte balk. In deze balk staat "bestanden laden" na ongeveer 3 minuten verdwijnt het blauwe scherm en krijg ik een zwart scherm. Dit scherm is slechts enkele seconden zichtbaar en dan valt de pc uit. Hoe moet ik nu verder?

Edit: Probeer het nu via de DVD

Laatst bewerkt:
Ah, al aan de slag..
Gebeurt het bij Kopieeren van de bestanden na de stap van het formateren of komt de setup zover niet eens? Als de installatie al eerder afkapt heb je toch wel een hardware probleem.
Misschien moest je aan het begin F6 indrukken voor een SATA drivers?

Hij komt niet eens tot aan de setup.
Ik heb nu de DVD erin zitten en hij start nu op in de veilige modus, normaal opstarten werkte niet meer.
Wat moet ik doen als ik tijdens het laden van de setup op f6 gedrukt heb?

Op de DVD staan alle Hardwarestuurprogramma's en softwareapplicaties, deze heb ik denk ik dus pas nodig na de herinstallatie. Ik ga nu de pc opnieuw opstarten met de besturingssysteem cd en dan op F6 drukken..

Hij komt niet eens tot aan de setup...

Ik denk dat je toch moet kunnen gaan uitsluiten of je harddisk en/of bijv geheugen nog in orde is.
Zelf heb ik daar inmiddels een speciale cd voor met diverse tools met memtest e.d.

Ik heb nu de cd erin gedaan in de veilige modus. De setup gestart om Windows opnieuw te installeren. Dan volgt echter weer het volgende (onbegrijpelijke) probleem. Er wordt gevraagd om de unieke productcode van Windows, deze staat onder op mijn laptop op een sticker. Als ik deze code invoer dan volgt "de opgegeven productidentificatie is ongeldig" ??

Edit: Na de code 6 keer ingevoerd te hebben, pakt hij deze wel opeens. De setup is nu bezig..
Sorry voor mijn onkunde met computers

Laatst bewerkt:
Ja het is nu al gelukt. De setup heeft de computer opnieuw opgestart. Er werd gevraagd wat ik wilde opstarten, XP of de Setup. Gekozen voor de Setup, nu staat er al 5 minuten een zwart scherm met een knipperend horizontaal streppje in de linkerbovenhoek, is dit de bedoeling?

Nee, dat is niet goed. Na een aantal sec. moet er verder gestart worden.

Dat dacht ik ook al.
Heb de setup opnieuw opgestart en op F6 gedrukt. Dan na wat bestanden geladen te hebben volgt er het volgende:

"Setup kan geen ondersteuning voor het door u opgegeven apparaat voor massaopslag installeren. Setup zal nu ondersteuning voor de volgende hardware voor massa-opslag installeren:

<geen>

* Druk op E als u extra SCSI-adapters enz wilt opgeven met ondersteuningsdiskette
* Druk op Enter als u geen ondersteuningsdiskette wilt opgeven

F3 = afsluiten

Als ik nu op enter druk krijg ik weer even een zwart scherm, waarna de pc wederom uitvalt.

Heb net Memtest86 op cd gebrand en laten lopen. Als deze op ongeveer 80% is valt de pc weer uit. Volgens mij is er inderdaad meer mis dan alleen een virus..

Iemand nog suggesties?

F6 is alleen voor als je speciale drivers moet hebben voor sata-schijven, maar ik betwijfel of dat bij je laptop het geval zal zijn. Probeer de setup nog eens te starten, maar de laptop komt niet echt betrouwbaar over als je de ene keer wel kunt booten, en de andere keer niet.

Setup komt niet verder dan het blauwe laadscherm. De enige keer dat de setup het deed was toen ik de cd opende in de veilige modus. Toen begon het installeren van windows maar viel hij weer uit.
Kan ik op dit moment niet de hele harde schijf leeggooien of iets dergelijks?

Als de setup al niet eens volledig geladen kan worden, lijkt er eigenlijk niet direct iets mis te zijn met de harddisk. Je laad de onderdelen van de setup op dat moment alleen nog maar in de virtuele RAM-drive. Het lijkt dus eerder op slecht geheugen.
Je zou dus best een MEMtest uitvoeren.

Die heb ik net proberen uit te voeren. Echter voordat deze test voltooid is valt de pc weer uit.
Heb het ook even zonder accu geprobeerd om er zeker van te zijn dat deze nog werkt.
misschien kun je ergens het programma AIDA32 op de kop tikken en dit op een CD branden. Hiermee kun je n.l. zien welke componenten er in jou computer zitten.
Het lijkt er op, dat het geheugen de boosdoener is, maar we weten nu niet hoeveel geheugen modules er in jou pc zitten en welke dit zijn.

Hoogst waarschijnlijk is het nog sneller om de laptop gelijk maar te openen. Geheugen zit meestal achter een klein dekseltje aan de onderzijde van je laptop. Als er meerdere stripjes in zitten kun je proberen met 1 module te starten.
Zo kun je in geval van meerdere modules uitsluiten in welke het probleem zit.

Als het om werkgeheugen gaat dan weet ik wel welke ik heb.
ik heb 1 "reep" van 256mb. (Compaq Presario M2000)

Tijdens de Memory test komen ook deze waarden op het scherm:

159Mhz ddr318 CAS 2.5-3-3-7 / ddr-1 (64 bits)
l1 cache: 128k
l2 cache: 256k
Memory: 223m
Chipset: Ati Radeon Xpress 200 (ECC Disabled)

Als het om werkgeheugen gaat dan weet ik wel welke ik heb.
ik heb 1 "reep" van 256mb. (Compaq Presario M2000)

Tijdens de Memory test komen ook deze waarden op het scherm:

159Mhz ddr318 CAS 2.5-3-3-7 / ddr-1 (64 bits)
l1 cache: 128k
l2 cache: 256k
Memory: 223m
Chipset: Ati Radeon Xpress 200 (ECC Disabled)
Je kunt in een M2000 maximaal 2Gb installeren en gezien het feit dat je met Windows werkt, zou ik dat maar doen ipv die 256Mb. Dit verklaart wellicht ook, dat e.e.a blijft hangen. Daarna kun je altijd nog je schijf formatteren en opnieuw Windows installeren.
Ben je wel zeker van die 256 Mb?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan