Windows Firewall en groepsbeleid

Status
Niet open voor verdere reacties.

mhmspee

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2009
Ik wil de Windows Firewall inschakelen. Dat lukt echter niet, alle checkboxen zijn disabled. Ik kan dus niet aanvinken dat ik de Firewall wil aanzetten. Reden is waarschijnlijk groepsbeleid: 'Sommige beveiligingsinstellingen worden via groepsbeleid geregeld'.

Situatie:
- Windows XP, servicepack 3
- maak gebruik van HetNet, draadloos internet
- beneden staat een laptop, via draadloos internet verbonden (die is van het werk, dus daar zal beheerder eea hebben uitgeschakeld)
- de 'probleem PC staat boven, die is via een HomePlug (stekker systeem waarmee je via electriciteitsnetwerk data uitwisselt') aan draadloos internet router verbonden.
Vermoed dat vanwege die HomePlug de probleem PC acteert alsof ie in een netwerk hangt.

Heb al verschillen dingen geprobeerd:
- default instellingen Firewall herstellen
- betreffende service opstarten (stonden al op automatisch starten)
- Firewall resetten via NETSH commando
- via Netwerk -> Netwerkinstellingen -> Firewall instellingen wijzigen (lukt ook niet, want ook dan zijn alle checkboxen grijs).
Niks helpt.

Wat opvalt:
Na opstarten is Firewall even actief. Na een minuutje schakelt hij zich van zelf uit.

Ik ben zelf de beheerder (admin) van de PC. Ik kan nergens iets vinden waarmee ik dat geweldige groepsbeleid kan configureren.

Wie kan me helpen de firewall aan de praat te krijgen?

Ik begrijp dat je geen server hebt die groepsbeleid uitoefent op clientpc's in je netwerk.

Dus zijn het 'handmatige' policies die in het register staan.
Doe het volgende:
Download, pak in zijn geheel uit, en start: Dial-a-fix
[Als je Internet Explorer 8 op je pc hebt kun je bij starten enkele meldingen krijgen, die kan voor de volgende instructie genegeerd worden]
Klik op het knopje Policies.
Laat alle gevonden policies aangevinkt, en druk op Remove. Ze worden dan verwijderd, en hopelijk heb je dan ook weer de mogelijkheid om de Windows Firewall aan te zetten.

PS: Let wel op dat je niet de Windows Firewall inschakelt terwijl je ook andere firewall-programmatuur op je pc actief hebt. Norton, McAfee, Comodo Firewall, Kaspersky hebben vaak zoiets. Check dus vóórdat je het inschakelt in je Norton etc. of daar een firewall component in zit en of die firewall component ook actief is.

Succes,

Tijs.

Thx

Ok, het werkt. Heb policies geremoved, computer herstart. De Firewall is nu actief, kan hem nu ook zelf in- en uitschakelen.

Fijn dat het geholpen heeft! :thumb:

Nu je vraag is opgelost, graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Fijne feestdagen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan