Windows Installer probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

HPIEPER

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2011
Berichten
14
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat Windows Installer niet goed werkt.
Ik ben al een tijdje bezig om het opgelost te krijgen. Veel op internet gezocht en geprobeerd maar ik kom er niet vanaf. Erg vervelend omdat programma's niet meer installeren. De fout die ik iedere keer krijg is "Windows Installer is not accesable". Als ik een update van Skype bv. wil doen dan wordt de 1601 foutmelding gegeven.

Ik heb een XP machine, home edition, SP3.

Wie kan mij helpen want ik kom er niet meer mee verder?

Groeten,
Hans.
 
Hallo dorado,

Fijn dat je even meedenkt. Ik heb jouw suggesties in de laatste dagen diverse keren uitgevoerd en vandaag nog een keer maar het probleem blijft.

Waar ik vandaag achter ben gekomen is dat wanneer ik msiexec /? in het cmd window invoer dan ik dan geen informatie krijg maar ook geen foutmelding. Op de volgende regel komt dan alleen de prompt weer te staan. Lijkt mij ook niet goed?

Graag advies?

Groeten,
Hans.
 
Welkom op Helpmij.nl.:)

Kijk eerst in taakbeheer of het proces "msiexec.exe" niet draait. Als deze wel draait het proces killen. Daarna dat registreren proberen.

Start > uitvoeren > cmd (als admin uitvoeren), type dan het volgende;
msiexec /unregister [enter]
msiexec /regserver [enter]

Als het goed is zie je even je desktop icoontjes knipperen.
 
Hallo lex,

Heb deze acties uitgevoerd maar het probleem blijft. Als ik bij services.msc kijk dan staat Windows Installer tussen de processen. Het proces staat op handmatig en is gestopt. Als ik het weer opstart krijg ik de melding dat het proces gestart is en daarna direct weer gestopt. Daarbij staat dan aangegeven dat services die geen werk hebben worden gestopt. Is dat normaal?

Klopt het dat wanneer ik het command msiexec /? intikt dat ik dat informatie zou moeten krijgen van het proces? Dat krijg ik in ieder geval niet.

Wat bedoel je precies met het knipperen van het desktop icoontjes?

Hoe kunnen we dit probleem verder analyseren?

Groeten,
Hans.
 
Controleer of de service Windows Installer wordt uitgevoerd door de toetscombinatie [windowstoets+r] -> typ: services.msc en zoek de service op.
 
De knipperende icoontje krijg je als je die twee commando's uitvoert pas. Gezien het bij jou niet lukt, krijg je dat ook niet. Heb net even hier getest, krijg een popup met help info als ik msiexec /? doe. Het opnieuw installeren van de Windows installer lukt ook niet? Je bent wel echt Administrator op je pc en eigenaar van de Windows schijf?
 
Kijk ik via het configuratie scherm bij gebruikers dan staat dat ik beheerder ben van het account. Dus dat zal dan wel Administrator zijn. Kunt je dit ook nog op een andere wijze controleren? Hoe kan ik zien of ik eigenaar van de Windows schijf ben? Het feit dat msiexec /? geen info geeft betekent dus dat het proces niet goed reageert. Blijkbaar gaat het opnieuw installeren van Windows Installer niet goed. Ik krijg alleen geen foutmelding als ik opnieuw ga installeren. Op het laatst wordt gevraagd om het systeem opnieuw op te starten en dat doe ik dan..... vreemd!

Dorado vraagt of Windows Installer wel wordt uitgevoerd. Hij staat in de lijst van aanwezige processen maar heeft wel de status "Gestopt". Ik kan hem dan wel weer starten maar hij stopt dan direct weer. Blijft op jullie systeem de Windows Installer continu de status "Gestart" houden?

Groeten,
Hans.
 
Download de fix door op de afbeelding te klikken , sla het op op je bureaublad, voer het uit en herstart je syteem.


Voer zekerheidshalve eerst wel een systeemherstelpunt uit door [windowstoets+r] toetscombinatie -> typ: rstrui
 
Laatst bewerkt:
Dorado,

Ik heb de fix uitgevoerd en geprobeerd via services.msc de Windows Installer te starten. Als ik dat probeer dan komt de volgende melding:

Kan Windows Installer-service op lokale computer niet starten.
Fout 3: Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

Graag advies?

Groeten,
Hans.
 
Voer de tips van Crash nog eens uit in posting 4 Lukt dat niet, combineer dan [windowstoets+r] -> typ: regedit
Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSIServer Kijk of in het rechterpaneel bij Imagepath de volgende vermelding staat: C:\Windows\System32\Msiexec.exe /V Zo niet, pas dit dus aan en voer de tips uit of download de .regfile (regel 94) op http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm

Probeer te installeren....

Lukt het nog niet: op deze pagina staan alle handelingen om Windows Installer aan de praat te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Dorado,

Ik heb de acties nog een keer uitgevoerd. Het Imagepath stond niet goed. Ipv Windows stond daar WINNT. Heb ik aangepast en nu start de Windows Installer wel, maar het lijkt wel of hij niet reageert. Dus wederom reageert hij niet op het commando msiexec /?. Ook als ik een update wil installeren lukt dat niet. Ik las net dat DirectX9 ook Windows Installer problemen kan veroorzaken. Ik heb dit gecontroleerd en bij mij is 9c geïnstalleerd. Is daar ook een oplossing voor?

Graag advies.

Groeten,
Hans.
 
Na het opstarten heb ik geprobeerd om een Uninstall te doen Windows Installer. Ik heb het volgende commando gegeven: msiexec /Uninstall.
Daarna komt Windows Installer direct met de melding: Kan geen toegang krijgen tot de Windows Installer service. De oorzaak hiervan kan zijn dat u Windows in de veilige modus hebt gestart of dat Windows Installer niet juist is geïnstalleerd.

Ik heb ook nog een vista computer. Als ik daar msiexec zonder parameters invoer dan krijg ik ook een Windows Installer windows met info. Op de XP computer kan ik het msiexec commando geven maar dan gebeurd er echt helemaal niets.
 
Start de computer in de veilige modes
zet de service Windows Installer op automatisch -> [windowstoets+r] -> services.msc) let op! -> de service kan niet gestart worden in de veilige modus
herstart de computer en de installer zal weer werken

DirectX9 kan idd ook een sta-in-de-weg zijn die de Installer blokkeert.
Met deze tool kun je die deïnstalleren...

Lees deze pagina goed door. Hier staan alle handelingen om Windows Installer aan de praat te krijgen
 
Laatst bewerkt:
hallo Dorado,

Ik heb vanavond van alles geprobeerd. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het opnieuw installeren van de Windows Installer niet goed gaat. Er zijn 3 files die je moet renamen: msi.dll, msiexec.exe en msihnl.dll. De laatste twee heb ik kunnen verwijderen maar de msi.dll gaat niet. Als ik een rename doe van deze file dan wordt wel de .old aan gemaakt maar de .ddl wordt niet verwijderd. Doe ik een del van de msi.dll file dan krijg ik de melding Toegang geweigerd. Kortom: een nieuwe volledige Windows Installer heb ik vandaag dus niet geïnstalleerd.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ook de msi.dll file van het systeem wordt verwijderd zodat ik een volledig nieuwe Windows Installer kan installeren. Ik wil dus eigenlijk weer een stapje terug in de analyse.

Welke versie van Windows Installer kan ik het beste installeren? v2 of v3?

Verder ben in met DirectX teruggegaan naar versie 8.1!

Mijn voorlopige analyse is nu dat een ander proces de Windows Installer bezig houd waardoor hij voor andere processen niet beschikbaar is. Wat vind jij van die gedachte?

Heb jij nog een idee hoe hier verder mee te gaan?

Groeten,
Hans.
 
Hoi,
sfc /scannow al geprobeerd?
Zelfde probleem:
If that doesn't help, have you run SFC scan to see if any system files are corrupt?
Go to the Run box on theStart menu. and type in: sfc /scannow
This command will immediately initiate the Windows File Protection service to scan all protected files and verify their integrity, replacing any files with which it finds a problem.
Marilyn
Microsoft Answers Support Engineer
Is altijd te proberen als niets werkt. :D
 
Laatst bewerkt:
hpieper zei:
Als ik een rename doe van deze file dan wordt wel de .old aan gemaakt maar de .ddl wordt niet verwijderd. Doe ik een del van de msi.dll file dan krijg ik de melding Toegang geweigerd. Kortom: een nieuwe volledige Windows Installer heb ik vandaag dus niet geïnstalleerd.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ook de msi.dll file van het systeem wordt verwijderd zodat ik een volledig nieuwe Windows Installer kan installeren. Ik wil dus eigenlijk weer een stapje terug in de analyse.

Je kan door Unlocker te installeren het proces vrijgeven. Rechtsklik op het betreffende bestand en je kan zowel hernoemen als verwijderen. Probeer uiteraard eerst te hernoemen, anders kun je hier evt. een versie. msi.dll file downloaden.


Welke versie van Windows Installer kan ik het beste installeren? v2 of v3?
Volgens mij Windows Installer 3.1 Redistributable (v2) - Nederlands
 
Dorado,

Ik begin nu toch langzamerhand een beetje radeloos te worden. Ik heb de unlock uitgevoerd en er een nieuwe versie gedownload van de Windows Installer. Windows Installer 3.1 ging niet want toen kreeg ik de melding dat de versie van het geïnstalleerde service pack nieuwer is dan de update die ik wil installeren. Toen heb Windows Installer 4.5 Redistriburtable geïnstalleerd. Deze installatie ging goed en er zin nieuwe bestanden op het systeem gezet. Helaas is alleen het probleem daarmee niet verholpen. Ik heb natuulijk ook weer opnieuw geregistreerd etc.

Vervolgens heb ik ook nog een keer de tip van Mik gevolgd met de sfc /scannow. Toen zijn de bestanden weer naar 3.1 gebracht omdat die blijkbaar zo op de originele CD staan. Maar ook dat heeft niet geholpen.

Als ik nu het systeem opstart is de Windows Installer (kijken bij services.msc) niet gestart. Start ik de Windows Installer dan kan ik hem niet meer stoppen. Ik snap er niets meer van!

Ik heb ook nog in de logbestanden gekeken. Daar vindt ik wel verschillende foutmelding. Ook al toen ik deze acties nog niet had uitgevoerd. Vaak zijn het fout als hieronder:

- DCOM kreeg foutmelding 'Kan de service niet starten omdat deze is uitgeschakeld of omdat het geen inschakelde apparaten met zich heeft verbonden. ' bij het starten van de NMIndexingService-service met de argumenten '' om de server
{C6A811AB-F8FF-45A4-93E5-FC5CCB650BE7} te starten

- De Google Updateservice (gupdate)-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

- Proces **\MCUPDMGR.EXE pid (5212) bevat ondertekende maar niet vertrouwde code. Er is echter wel toegestaan dat het proces een geprivilegieerde bewerking met een McAfee-driver uitvoerde.

- Kan niet controleren of beveiligd systeembestand c:\windows\resources\themes\luna\luna.msstyles geldig is omdat Windows Bestandsbeveiliging wordt afgesloten. Gebruik hulpprogramma SFC om de integriteit van het bestand later te controleren.

- De server {3A185DDE-E020-4985-A8F2-E27CDC4A0F3A} heeft zich binnen de vereiste termijn niet bij DCOM geregistreerd.

Ben benieuwd of je nog een idee hebt hoe we verder kunnen gaan om het probleem op te lossen?

Groeten,
Hans.
 
Wat betreft de NMIndexingservice:
Kijk eens bij Services (Systeembeheer - Services) of daar een service
bij staat met de naam NMIndexingService. Zo ja: schakel die eens uit
(door erop te dubbelklikken). Onduidelijk is me met welk programma die
service te maken heeft, het zou misschen iets met Nero te maken kunnen
hebben.

Start opnieuw op en kijk of je hier mee uit de voeten kan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan