Windows niet te herstellen

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Besturingssysteem
Windows 11
De laatste update voor Windows 11 (KB5094126) wil maar niet lukken. Ik heb alles wat ik van tips kon vinden gedaan zonder resultaat. Het laatste dat ik gedaan heb is de update bij Microsoft gedownload en geïnstalleerd zoals aangegeven. Op het einde stond er installatie voltooid, maar nu werken verschillende apps niet meer en blijft de update nog altijd in Windows update staan.
Vanuit de Windows update probleemoplosser lukt het ook al niet, ik kon opnieuw installeren wel aanklikken maar er gebeurde niets
Ik wou dan mijn pc herstellen met een nieuwe iso met behoud van bestanden.
Als ik met de usb stick opstart en kies voor mijn pc herstellen, herstart deze en keer gewoon terug naar het keuze scherm voor taal en toetsenbord indeling te kiezen.
Is er nog een manier om Windows te herstellen met behoud van apps?

Kan je niet gewoon die update verwijderen?

"Als die niet wil installeren hoe kan ik die dan verwijderen?"

Het laatste dat ik gedaan heb is de update bij Microsoft gedownload en geïnstalleerd zoals aangegeven. Op het einde stond er installatie voltooid, maar nu werken verschillende apps niet meer en blijft de update nog altijd in Windows update staan.
Contradictio in terminis?

Heb je geen herstelpunten / systeemkopieën ?
Systeemherstel:
C:\Windows\System32\sysdm.cpl
of
Win-toets + R = Run = Uitvoeren
rstrui.exe
Enter

Geschiedenis van Updates > Installatie van updates ongedaan maken ?

Laatst bewerkt:
De herstelpunten terugzetten lukt niet, kan het bestand niet vinden. Nochtans is de recovery partitie volgens schijfbeheer in orde.

Gebruik de kracht van het blauwe vertrouwde Windows RE (Recovery Environment). Het heeft mij zelden in de steek gelaten!

Stap 1: Open de herstelomgeving (WinRE)
  • Forceer Windows om naar de herstelomgeving op te starten door de computer tijdens het opstarten drie keer achter elkaar uit en weer aan te zetten. Of lekker gemakkelijk via een Windows boot stickje....
  • Ga naar Problemen oplossenGeavanceerde optiesOpdrachtprompt.
Stap 2: Zoek de geïnstalleerde update
  • Voer in de Opdrachtprompt de volgende opdracht uit om een lijst van geïnstalleerde updatepakketten weer te geven. Zo kun je de exacte naam van de problematische update vinden (meestal herkenbaar aan het KB-nummer):
Code:
dism /image:C:\ /get-packages
  • Zoek in de lijst naar de Package Identity van de update die je wilt verwijderen.
  • Noteer de volledige pakketnaam exact zoals deze wordt weergegeven.
Stap 3: Verwijder het updatepakket
  • Gebruik vervolgens DISM om het pakket te verwijderen. Vervang PackageNameHier door de pakketnaam die je in stap 2 hebt genoteerd:
Code:
dism /image:C:\ /remove-package /packagename:PackageNameHier
  • Wacht totdat de bewerking is voltooid.
  • Sluit de Opdrachtprompt af.
  • Start de computer opnieuw op zodat de wijzigingen worden toegepast.

Als ik de update terug verwijder dan sta ik toch nog even ver dan voor de update die niet wou installeren. De updatcache heb ik leeggemaakt omdat de update niet wou installeren, dat gaf geen oplossing.

En heb je mijn oplossing al geprobeerd? Daarna moet je de updates onderbreken.
Maar mijn ervaring is dat een installatie van de update na een week wel weer goed gaat. Ze blijven het gewoon fixxen onder datzelfde KB-nummer.

De bewuste update verscheen op 2 juni op mijn pc en ik heb die tot enkele dagen geleden gerust gelaten maar er gebeurde niets. Ik heb ook sfc / scannow uitgevoerd en er werden geen corrupte bestanden gevonden. In de lijst met geïnstalleerde updates staat hij nu wel, maar die bracht toch een aantal zichtbare veranderingen mee die ik niet zie. Zou ik dan toch nog een week wachten en dan met de tip van Aar aan de slag gaan?

Best knap dan, maare, geen back-up gemaakt?
Indien je nog in Windows kunt komen.
Kan gewoon vanuit Windows zelf, heb je helemaal geen medium verder voor nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan