windows server 2003

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2006
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
server 2003

ik heb ook een printer en die wil ik ook op het netwerk hangen moet ik een printserver draaien of gewoon drivers installeren op de server?

Je hoeft niet de printserver role toe te voegen. Dat is pas zinvol als je heel veel printers eraan hangt.

Gewoon delen en publiceren in Active Directory bij het aanmaken ervan, en dan kunnen geauthenticeerde gebruikers gebruik maken van de printer. Ze moeten wel de printer toevoegen via (op hun werkstation): Start -> Uitvoeren -> control printers -> Printer toevoegen -> Netwerkprinter (etc.)

Tijs.

server 2003

hoe moet de printer aansluiten rechtstreeks op de server of op de hub en hoe zit het met drivers van de printer moet ik die op de server installeren?

Je kunt gewoon rechtstreeks aansluiten.

En je hebt er ook printerdrivers voor nodig.

Tijs.

server 2003

ik wil alles op de hub aansluiten daarna een kabel doortrekken van de hub op mijn router/modem van kpn? is dat veilig? of alle pc's plus server op de router/modem van kpn aansluiten?

dan krijg je pc's-hub-router-internet goed idee of niet? graag je advies?

hoe zit het met de beveiliging bijvoorbeeld virus scander? is het voldoende alleen op de server te installeren of moet ik echt pc voor pc afzonderlijk installeren?

ik wil alles op de hub aansluiten daarna een kabel doortrekken van de hub op mijn router/modem van kpn? is dat veilig? of alle pc's plus server op de router/modem van kpn aansluiten?

dan krijg je pc's-hub-router-internet goed idee of niet? graag je advies?

Beste apparaten die bij elkaar staan op een eigen hub of switch aan te sluiten. Staat je internet-router dus niet (direct) in de buurt van de werkstations en de server, dan is het idee om de werkstations en server aan een hub of switch aan te sluiten, en verder 1 poort van die hub of switch aan te sluiten op de router een goed idee.
PS: Ik raad je wel ten sterkste aan een switch te nemen, geen hub. Bij het onderlinge verkeer van de werkstations met de server kun je met een hub veel vertraging oproepen. Een switch (4 poorten) kost maximaal zo'n 15 euro, dus daar zou ik voor gaan.

hoe zit het met de beveiliging bijvoorbeeld virus scander? is het voldoende alleen op de server te installeren of moet ik echt pc voor pc afzonderlijk installeren?

Elke pc (en de server eigenlijk ook) moet een virusscanner hebben, omdat ze allemaal ook het Internet op gaan.

Tijs.

server 2003

Elke pc (en de server eigenlijk ook) moet een virusscanner hebben, omdat ze allemaal ook het Internet op gaan.

hoe doe ik dat vanaf de server of by elke pc afzonderlyk

Als het maar een paar werkstations betreft kun je het gewoon op de werkstations zelf installeren en laten updaten.

Heb je te maken met een grote organisatie met veel pc's, dan is een anti-virus oplossing waarbij de anti-virus software van de werkstations centraal vanaf de server kan worden geïnstalleerd en geupdate het handigste.

Voorbeeld van software die zowel stand-alone kan worden geïnstalleerd en geupdate maar ook vanaf de server kan worden geïnstalleerd en geupdate is Norman Virus Control.
De Single user versie om zonder server te gebruiken, de Corporate Editie om geautomatiseerd de software op de werkstations te installeren en updaten vanaf een server.

Tijs.

Laatst bewerkt:
server 2003

de Corporate Editie om geautomatiseerd de software op de werkstations te installeren en updaten vanaf een server
hoe doe ik dat? eenmaal de software op de server installeren en dan delen of zo?

Bij de Corporate Editie, als je die op de server hebt geïnstalleerd, heb je beheerprogramma's. Zoek even in de map waar je Norman op de server geïnstalleerd hebt naar NDESK.EXE. Dat is voor het distribueren van de software naar de werkstations. Staat normaal gesproken in de submap Npm\Bin onder de installatie map van Norman.

Voor het instellen van welke werkstation- en serverversies er software + updates van het Internet afgehaald moeten worden door de server gebruik je NIUCF.EXE op de server. Ook die staat normaal gesproken in de submap Npm\Bin onder de installatiemap van Norman.

Verder staan hier allerlei handleidingen hoe het programma werkt, hoe je het op de server moet instellen voor de werkstations e.d. Er is o.a. een apart document voor netwerkinstallaties: link

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik wil nu mijn clients aan het domain toevoegen

ik heb domain gebruikersaccounts gecreeerd. Wat moet ik nog meer doen om mijn pc's aan het domain te hangen?

wat houdt gebruikersprofiel in?

eigenschappen van een gebruikersaccount instellen bij tabblad profile wat houd het in?

moet ik dns ip adres ook op de pc's opgeven?

server 2003

ik kreeg deze foutmelding zie bijlage

Bijlagen

• naamloos.JPG
    naamloos.JPG
    46,5 KB · Weergaven: 25
Klinkt als een DNS probleem, al dan niet in combinatie met een firewall probleem.

Kijk na of de eerste DNS-server instelling op het werkstation waar de foutmelding van is verwijst naar het ip-adres van de server.

Staat dat goed, maar toch kan er geen verbinding worden gemaakt, zet dan de firewall op de server tijdelijk uit (indien die aan zou staan). Als je uitsluitend de Windows firewall op de server gebruikt, dan kan je aldaar via Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl de firewall afzetten.

Werkt het dan nog niet, kijk dan goed na op de server of de DNS voor het domein wel goed staat en of de DNS server service wel gestart is: Start -> Alle programma's -> Systeembeheer -> DNS

Kijk ook in de Logboeken van de server en het werkstation voor evt. hints wat er specifiek hier aan de hand zou kunnen zijn.

Succes,

Tijs.

server 2003

bij het afsluiten of opnieuw opstarten van windows server 2003 krijg een andere paneel
dan ik gewend ben
hoe kan kan die normale windows afsluiten paneel terug krijgen?

Kijk hier en evt. ook hier voor het uitschakelen van de zgn. "Shutdown Event Tracker", waar je vraag over gaat.

Tijs.

server 2003

gpupdate force wat is het nut daarvan en wanneer mag je gpupdate force toepassen?

Toepassen van gpupdate /force mag altijd, behalve als je zojuist een Groepsbeleid hebt aangepast en snel toch nog de wijzigingen wilt terugdraaien.

Gpupdate /force dwingt af dat Groepsbeleid direct op de lokale computer en ingelogde gebruiker wordt toegepast, ipv. pas na de standaard periode. Hierbij wordt het hele Groepsbeleid opnieuw 'gedownload' en toegepast, niet slechts een update van de vorige 'versie'.

Achtergrondinformatie: hier

PS: Het gebruik van Google voor uitleg van computertermen is een nuttig iets, gebruik het.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Active directory: users---- properties
Wat is doet deze logon script?
wat moet ik bij logon script doen? hoe maak ik dat?

Met Login-scripts stel je (normaal gesproken) een paar dingen in:
1. Schijfletters die verbonden worden met gedeelde mappen
2. (Bijv.) het kopieren van standaard Microsoft Word bedrijfs-sjablonen naar het werkstation van de gebruiker.
Etc.

Voorbeeld van een script (genaamd login.bat, server heet W2K3SERVER, gedeelde map heeft als netwerknaam BEDRIJFSDATA, gewenste (netwerk-)schijfletter is G: ):
@echo off
REM Als er nu al een koppeling met G: bestaat, die eerst verwijderen
net use G: /delete /yes
REM Koppeling maken met de gedeelde map BEDRIJFSDATA
net use G: \\W2K3SERVER\BEDRIJFSDATA
REM Kopieer Word bedrijfssjabloon Normal.dat naar het werkstation
copy /y G:\Bedrijfssjablonen\Normal.Dot "%userprofile%\Application Data\Microsoft\Sjablonen"

EDIT: Login-scripts staan normaal gesproken in de gedeelde map NETLOGON van de server. Je hoeft in dat geval in de eigenschappen van de gebruiker, op tabblad Profiel -> vakje Aanmeldingsscript geen servernaam of dergelijks op te geven, alleen de naam van het login-script
EDIT2: Een login-script maak je gewoon met Kladblok, en sla je op met een bestandsextensie .cmd of .bat Let er wel op dat je de naam van je login-script bij het opslaan dan even tussen dubbele aanhalingstekens (") zet, anders wordt het door Kladblok opgeslagen als login.bat.txt ;)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
workspace

weetje hoe waar ik workspace gratis kan downloaden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan