Windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ Leko

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Berichten
22
Beste lezer's

Net als iedereen maak ik ook wel eens fouten. Zo heb ik onlangs de stekker uit het stopcontact getrokken terwijl Windows bezig was met een update.
Het resultaat is dat de pc opstart, Windows logo in beeld met het balkje eronder.
Vervolgens krijg ik zwart scherm met alleen tekst. Te lezen is dat Windows niet goed is gestart dit omdat er recent een software verandering is geweest die dit veroorzaakt
(de stekker eruit tijdens update) :confused:

Dan een opsomming van de bekende optie's:

Opstarten in:

Safe mode
Safe mode with networking
Safe mode with command prompt

Al deze opties werken niet, ook niet de optie te starten bij Last known good
configuration.

Heb ook een Windows cd-rom (xp) in de pc gedaan en vanaf deze opgestart.
Gekozen voor de optie herstellen, hij start dit op en ik krijg uiteidelijk een zwart
scherm met de tekst:

Microsoft Windows XP(TM) Herstelconsole

De herstelconsole biedt mogelijkheden voor systeemreparatie en -herstel.

Type EXIT als u de herstelconsole wilt sluiten en de computer opnieuw wilt opstarten.

C:\>

Maar dan mijn vraag wat dan ??

Ik kan niet formateren omdat op de harde schijf bestanden staan die ik nodig heb.

Met vriendelijke groet, Leko
 
Dan:
Ga als volgt te werk om de herstelconsole uit te voeren vanaf de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd-rom:
1.Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-station en start de computer opnieuw op.

Selecteer eventuele vereiste opties voor het opstarten van de computer vanaf het cd-station, als hierom wordt gevraagd.
2.Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
3.Selecteer de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
4.Typ het beheerderswachtwoord wanneer daarom wordt gevraagd. Als het Administator-wachtwoord leeg is, drukt u op ENTER.
5.Typ bij de opdrachtprompt de juiste opdrachten voor het opsporen en herstellen van problemen met uw Windows XP-installatie.

Voor een lijst met opdrachten die beschikbaar zijn in de herstelconsole typt u recovery console commands of help bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

Voor informatie over een specifieke opdracht typt u help opdrachtnaam bij de opdrachtprompt en drukt u op Enter.
6.Als u de herstelconsole wilt afsluiten en de computer opnieuw wilt opstarten, typt u exit bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.


Bron: http://support.microsoft.com/kb/307654/nl
 
Enne, ik weet niet zeker of het hier van toepassing is maar het lijkt er op van wel omdat er alleen over de C schijf wordt gesproken.
Als je systeem weer werkt en je hebt het nog niet, maak dan een aparte D schijf/partitie aan voor je prive bestanden en programma's.
Sla je eigen zaken beter niet op de C: schijf op, want dan ben je ze inderdaad kwijt als je moet formatteren+her-installeren. Dit is niet zo als je je eigen bestanden op een D schijf bewaart...
 
Wat ik doe,bij zulks iets.
Hang ik de harde schijf even in een andere PC. (slave,E).
(Heb ik hier staan,waar ik Aqua zaken op zet).
Dan het verhaaltje van FRANK.
Chkdsk /F.
Wordt de schijf gecontroleerd.
En gereed terug in de PC. en Draaien maar.


Nu bij mijn vrouw 2 gebeurt,en gelukt.(balkje bleef lopen,startte niet door).
 
Opgelost

Beste allemaal,

Het probleem is opgelost, heb de stappen doorlopen die Frankwannet
had genoteerd naar aanleiding van mijn probleem. Opgestart vanaf Windows
cd-rom, gekozen voor R (herstellen) en vervolgens achter de C:\> de
volgende opdrachten ingetypt.

chkdsk /r
fixboot
fixmbr
exit

Windows/ de pc draait weer als voorheen.

Bedankt, Leko:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan