Windows tijd verspringt

Status
Niet open voor verdere reacties.

adjes26

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2003
Hallo,

Ik heb een zeer vreemd probleem, dat vind ik zelf in ieder geval :-) , de systeemtijd van mijn systeem / Windows verspringt constant. Als ik de PC opnieuw opstart loopt de tijd een uur, een dag of elke willekeurige andere periode achter. Als ik de tijd daarna met synchroniseren goed zet, dan verspringt deze weer na bijvoorbeeld een uur.

Nu zou je denken, simpel probleempje, kwestie van het moederbord batterijtje vervangen. Dat heb ik inmiddels al gedaan en heeft geen effect gehad. Ik heb zelfs Windows opnieuw geinstalleerd (dit was toch nodig), zelfs dat had geen effect. De service "Windows Time" draait ook op de achtergrond, die er volgens mij voor zou moeten zorgen dat de tijd wordt gesynchroniseerd met een internet time-server.

iemand een idee waar dit aan kan liggen?? Ik kan namelijk niets meer verzinnen.

Mijn systeem:
- Windows 7
- Dell Dimension 9150

Alvast bedankt!!!!!

gr,
Ad!

Hoi,
vroeger onder XP bracht MS daar een fix voor uit. Maar nu serieus, controleer je Bios tijd eens. Als de tijd daar ook verkeerd is moet het toch aan de CMOS-batterij liggen of de contacten in de houder op het moederbord die misschien ge-oxydeerd zijn.

Nee ik denk niet dat het daar aan ligt. Ik krijg namelijk een foutmeldinb wanneer er geen batterij inzit. Andere suggesties?? Tnx

Hey,

Aller eerst, sorry voor het late antwoord. (Was nog niet geregistreerd.. :p )
Maar gelijk ter zake, de BIOS tijd klopt wel?

Ten tweede:

[Instellingen voor datum en tijd wijzigen] -> [Internettijd] -> [Instellingen wijzigen] -> []time.windows.com[] (Mocht de server hier al op staan, probeer dan eens een andere server.)

Ik geef toe, het is vreemd dat het bij u niet werkt, en bij een ander wel, maar misschien helpt dit uw probleem op te lossen.

Groet,
Mark.

Nee ik denk niet dat het daar aan ligt. Ik krijg namelijk een foutmeldinb wanneer er geen batterij inzit. Andere suggesties?? Tnx

Dit komt omdat de pc meet of er stroom doorheen kan, dat wil zeker niet zeggen dat die batterij niet leeg is, probeer anders eens met een batterij van een andere pc(wel een gelijke soort natuurlijk)!

Dit komt omdat de pc meet of er stroom doorheen kan, dat wil zeker niet zeggen dat die batterij niet leeg is, probeer anders eens met een batterij van een andere pc(wel een gelijke soort natuurlijk)!

Ik heb de batterij al vervangen, denk niet dat het hier aan ligt. De tijd verspringt namelijk ook als de PC aanstaat. Indien de batterij leeg, zou de tijd alleen moeten verspringen wanneer de PC uit heeft gestaan.

hmm, ja daar heb je gelijk in...
maar als jij dus naar de klok kijkt zie je hem voor je verspringen?
heb heb je al op 4ussen gechecked?
Of heb je miss. een dualboot? zoja, is het dan in de andere windows ook?
Heb je alle updates gedaan? lijkt me sterk dat het daaraan ligt, maar zou in een extreem geval wel kunnen.

Wat ik me wel zou kunnen bedenken is dat de fout ligt in je windows installatie, heb je een andere, desnoods illegale om dat te proberen>

Ik zie de tijd inderdaad verspringen, na een uurtje ofzo!! Nadat ik de tijd dan weer synchroniseer met een timeserver verspringt de tijd na en tijdje weer! Ik heb windows pas geleden opnieuw geinstalleerd ( single boot ), voor en na de herinstallatie had en heb ik hetzelfde pobleem. Misschien een hardware issue????

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je windows met dezelfde CD/USB/watdankook geïnstalleerd als die er eerst op stond? zonee, probeer het anders eens met een andere setup...

PS: de nieuwe windows install die je had gedaan, dat was tog wel een COMPLETE clean install, dus met formatteren?

Ja met dezelde cd geinstalleerd en ook heb ik de hdd geformateerd!!! De tijd heeft wel goed gewerkt onder windows 7 een aantal maanden geleden....

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, dan is de kans groot dat het in de Windows installatie zit, als je 2x dezelfde cd hebt gebruikt. Tenminste, als het probleem altijd is geweest, ook met de eerste installatie (vanaf het eerste gebruik van die cd dus).

Want als het hardware is, dan zou ik geen enkel logisch deel van de pc kunnen bedenken dat de tijd verzet, volgens mij is dat puur data op de hdd die steeds bij wordt gewerkt. Hooguit dat er een hele kleine storing in de processor zit, of het moederbord(niet de bios).

Maar zijn er nog andere mankementen aan de pc/opmerkelijke dingen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan