Windows Verkenner loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenieboy997

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jun 2012
Hallo,

Ik heb recent op mijn Windows 7-laptop (met 4 gb geheugen, een Intel Core 2 Duo dual core processor @ 2 Ghz) een paar films in full-HD gedownload, wat er voor gezorgd heeft dat mijn downloadfolder nu een slordige 149 GB groot is (wat redelijk veel is voor een 320 gb harde schijf).
Telkens wanneer ik mijn downloadfolder open, loopt Windows Verkenner vast. Wat vooral raar is, is dat de computer dit niet doet bij de onderliggende gebruikermap. Ik ben ook al met een virusscanner over de map heen gegaan, en deze heeft geen bedreigingen gevonden. Verder heb ik ook niets op internet kunnen vinden.
Weet iemand van jullie hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Windows moet kunnen ademen, wat betekend dat je 15 to 20% schijfcapaciteit vrij moet houden. Ik denk je schijf zit overvol. Je kan ook nog eens een schijfcontrole met alle beide opties uitvoeren.

Hoi,
probeer het volgende eens: als je als weergave grote pictogrammen (vroeger miniaturen) hebt ingesteld doe dan eens kleine pictogrammen instellen.
Kijk of dat helpt en anders kijk je bij geavanceerde systeeminstellingen hoe je virtueel geheugen (wisselbestand) is ingesteld.

@Lutz: ik heb nu ongeveer 45 GB vrije schijfruimte (wat neerkomt op een krappe 15%). Wat bedoel je precies met een 'schijfcontrole met beide opties'.
@Mik Zjegger: er is momenteel 3066 MB virtueel geheugen toegewezen, aanbevolen wordt 4599 GB (ik laat de grootte door het systeem bepalen).

Nu ik trouwens kleinere pictogrammen heb ingesteld, doet ie het ineens wat beter (behalve als ik wat te snel navigeer). Hoe komt het dat hierdoor het probleem (deels) is opgelost? En hoe komt het dat, als het probleem ligt aan een overvolle schijf, ik hier geen last van heb als ik navigeer in onderliggende mappen?

@Lutz: ik heb nu ongeveer 45 GB vrije schijfruimte (wat neerkomt op een krappe 15%). Wat bedoel je precies met een 'schijfcontrole met beide opties'.

Klik op deze computer, volgens rechter muis klik op de harde schijf, tweede tab eigenschappen, en dan staat er iets van schijfcontrole. In de schijfcontrole moet je beide opties aanvinken en vervolgens je computer opnieuw opstarten.
Je kan dan rustig iets anders doen, het zal uren duren. Indien alles goed gaat zie je ineens het windows welkom/inlogscherm.

Hoe groter een map is en hoe meer videobestanden, foto's en films er in staan en de beeldweergave ook nog eens op grote pictogrammen (miniaturen) ingesteld staat, des te langer doet de verkenner er over om die bestanden te laden zeg maar.
Als ik je een tip mag geven, maak meer submappen aan en zet die in de grote map, dan heb je dat probleem niet. Geef elke film of video b.v. z'n eigen map dan kun je daar ook nog andere kwijt die met die film of video te maken hebben, b.v. internetsnelkoppelingen of andere info over die film.

Wat het wisselbestand betreft.
Je kunt het beste, volgens mij dan, je virtueel geheugen een vaste grootte geven.
Reden en uitleg: Door je wisselbestand door Windows te laten bepalen wordt te pas en te onpas in een willekeurige vrije ruimte een stuk wisselbestand neergezet. Je wisselbestand (of delen daarvan) kan dus steeds ergens anders op de schijf staan.
Als je een vaste grootte instelt (na eerst defragmenteren) dan blijft je wisselbestand, als een aangesloten grootte, staan. Dus het verandert niet van plaats en wordt niet in stukken gehakt.
Jammer is dat MS vanaf Vista heeft besloten het defragmentatie-proces geen GUI mee te geven. Je kunt het proces niet meer volgen en je kunt de fragmentatie niet meer zien.
Dit kun je nog wel met andere programma's zien b.v. Defraggler (gratis) waarmee je ook een snelle defragmentatie kunt uitvoeren, ook geeft dit progje aan of je schijf nog gezond is.
Nog een plus v.h. programma is dat het de boot-bestanden (incl. wisselbestand) tijdens de boot, eenmalig of altijd, kan defragmenteren. Iets dat het ingebouwde windows-programma niet kan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan