Windows Virtueel Afsluiten + programma uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

B0ries

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Berichten
89
Windows met virtuele knop afsluiten + programma uitvoeren

Hoi,

ik wil windows afsluiten, met de virtuele afsluitknop, waarna een programmaatje de file's synchroniseert, en dat dan de computer afsluit. Ik heb het al voor elkaar dat er een cmd bestand op het bureaublad van elke gebruiker staat, waarmee afgemeld, opnieuw opgestart en afgesloten kan worden met synchroniseren, maar ik heb het idee dat vaak vergeten wordt op het bestand te klikken. Vandaar dat ik dit gewoon onder de virtuele knoppen wil plaatsen.

Het systeem is een XP home.

Hetzelfde probleem heb ik voor windows vista, maar omdat een moderator van dit forum niet wilde dat ik dit apart in het vista forum-vroeg, moet ik het hier vragen. Systeem: Vista Home premium.
 
Laatst bewerkt:
shutdown /l is afmelden
shutdown /r is opnieuwopstarten
shutdown /s is de computer afsluiten

maak hier drie bat bestandjes van ;) en plaats het in de map All Users en dan bureaublad
 
Via een Group Policy kun je een logofscript maken.
Alles wat in dat script staat, wordt uitgevoerd als je de PC afsluit/herstart/afmeld.
Als je een Windows Domeincontroller hebt, kun je dit via Active Directory voor een hele groep/iedereen tegelijk instellen. Anders kun je dit lokaal op elke PC instellen.

Edit: Ik zie dat je een home versie van Windows gebruikt, die kunnen niet in een domein zitten.
Je moet dit dan per computer instellen. Dit doe je via start->uitvoeren gpedit.msc
Onder Gebruikersconfiguratie->Windows instellingen-> scripts, kun je een afmeldscript maken.
 
Laatst bewerkt:
shutdown /l is afmelden
shutdown /r is opnieuwopstarten
shutdown /s is de computer afsluiten

maak hier drie bat bestandjes van ;) en plaats het in de map All Users en dan bureaublad

Dit had ik al voor elkaar, ik wil dit alleen ook onder de virtuele knoppen van windows afsluiten hebben. (Dus start->afsluiten/afmelden/opnieuw opstarten, waarmee ie eerst m'n programma runt, en daarna afsluit/afmeldt/opnieuw opstart). Ik heb't zo ingesteld dat ie't gelijk doet, door'r ook nog 't 00' achter te zetten :)

Via een Group Policy kun je een logofscript maken.
Alles wat in dat script staat, wordt uitgevoerd als je de PC afsluit/herstart/afmeld.
Als je een Windows Domeincontroller hebt, kun je dit via Active Directory voor een hele groep/iedereen tegelijk instellen. Anders kun je dit lokaal op elke PC instellen.

Edit: Ik zie dat je een home versie van Windows gebruikt, die kunnen niet in een domein zitten.
Je moet dit dan per computer instellen. Dit doe je via start->uitvoeren gpedit.msc
Onder Gebruikersconfiguratie->Windows instellingen-> scripts, kun je een afmeldscript maken.

Dat ga'k even proberen.. Heb je ook de oplossing voor windows vista? Hier werkt gpedit.msc nl. niet. (zal'k waarschijnlijk dus met regedit iets moeten doen ofzo? (Dat heb ik alleen nog niet op internet kunnen vinden...))

Edit: gpedit.msc werkt niet op windows xp home en windows vista home premium.
 
Laatst bewerkt:
mischien is het wat om het te reposten in deze sectie
Virtuele besturings systemen

Ik hoop dat je daar iets eerder een antwoord zal krijgen.

Succes

Dat is niet echt wat ik bedoel. Ik bedoel dat ik de 'afsluitknop' van menu start wil aanpassen, zodat eerst mijn synchroniseerprogramma wordt gerund, en daarna de computer wordt afgesloten... Ik heb al gekeken in de taakplanner, maar daar is dat niet mogelijk. Ook kan ik gpedit.msc niet gebruiken, omdat ik vista home premium en xp home heb.

Ik weet me geen raad!
 
Laatst bewerkt:
is wel jammer dat je gpedit niet kan draaien op home.
dan moet je even een andere manier vinden om een batch bestand aan de afsluit button toe te voegen.

ik ga meehelpen zoeken mocht ik iets vinden dan hoor je dit :thumb:
 
ik blijf hier toch wel over nadenken hahaha.

Kan je niet gewoon zeggen ik maak een terminal server waar iedereen op moet inloggen ?
en dat je in de terminal server voor uitloggen een batch bestand er aan vast koppeld ?
Dan neem je een iets oudere versie zodat je binnen de terminal server gpedit.msc kan gebruiken om een batch bestand hier aan te koppelen.
dan krijgt iedereen zijn eigen windows platform waar het lekker op kan rotzooien en je kan gelijk een stuk makelijker het beheer doen van de acounts.

Ik weet niet of dat iets is?

Vriendelijke groet,

Kuilman
 
is wel jammer dat je gpedit niet kan draaien op home.
dan moet je even een andere manier vinden om een batch bestand aan de afsluit button toe te voegen.

ik ga meehelpen zoeken mocht ik iets vinden dan hoor je dit :thumb:

Jaa... dat weet'k! In ieder geval bedankt voor't meezoeken, ik hoop dat er snel een oplossing is, zag op andere fora ook al mensen zoeken...
 
is mijn vorige post niet iets wat je zou kunnen gebruiken ?

Mischien kan je wel in get register een aanpassing doen.
Dat deze niet meer afsluit maar je batch bestand opent. en dan in je batch bestand de command shutdown -s in opnemen.
Weet niet of dit mogelijk is hoor?

open regedit.exe en zoek dan de het volgende op.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
 
Laatst bewerkt:
oo die daarvoor had'k nog niet gelezen, was blijkbaar net een comment op die post dáárvoor aan't geven! Een terminal server is zeker een mogelijkheid, maar is dat nodig met slechts 2 computers?:confused: lijkt me wat overdreven! Ik zit namelijk gewoon in een thuisnetwerk (van m'n ouders zelfs, ze weten écht niks van computers) te werken... Waarop ik een Externe harde schijf, (netwerk)printer, 1 laptop (vista), PC(XP), en een Xbox360 aangesloten heb.

Tis zo jammer dat m'n ouders de home-versies gekocht hebben.. ik kan nu niks wijzigen!

En dat *.bat / *.cmd bestand heb ik nu op het bureaublad geplaatst.. hoe moet ik precies in het register de aanpassing maken dat ie afsluit door het *.bat/*.cmd bestand te runnen?

Durf'r namelijk ook niet zomaar dingen in te pleuren..!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat gevonden! Een Excel Sheet van Microsoft, waar volgens mij alle sleutels opstaan...

Heb alleen de goede sleutel nog niet kunnen vinden...:confused:
 
hallo B0ries,

ik heb er nog eens een nachtje over geslapen.
Ik heb een andere optie bedacht die je kan gebruiken.
een programma wat Autohotkey heet.
Hiermee kan je tot in het hart van windows xp home komen.
Doormiddel van autohotkey kan je de functie van aflsuiten laten vervallen en hier een executable aan vast koppelen en mischien ook wel een simpel batch bestand. doormiddel van dit programma kan je dan jou software starten.
1x die aanpassing maken en klaar hij zou gewoon moeten draaien.
Maar als je dit niet wilt kan je het mischien wel omdraaien dat hij jou programma bij de start up draaid. zelfde resultaat alleen bij het opstarten.

Dus toch nog weer verscheiden ideeen opgedaan afgelopen nacht.
Succes :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ja bij start-up draait ie al, maar dat is't 'm juist! Ik wil dat als een gebruiker de laptop (Vista Home Premium) afsluit, Synctoy de bestanden van de gebruiker naar de netwerk-HDD schrijft, zodat de volgende keer dat dezelfde gebruiker zich bij de computer (XP home) aanmeldt, de gegevens bijgewerkt worden..

Het kon vast ook wel met een 'zwervend profiel', ik heb alleen daarvan nog HELEMAAL geen kaas gegeten...

En de map 'documenten' verplaatsen gaat ook niet, omdat vista en xp op een andere manier documenten indelen... Heb ik ook al over nagedacht:p

Een heb de maker van een ander synchroniseerprogramma (NL-er) een mailtje gestuurd met de vraag of hij wist hoe dit kon (als verbetering van zijn programma..:p) maar hij zei dat dit 'geen eenvoudige materie' was. Hij stelde een 'globale hook' voor 'die het afsluitbericht van Windows onderschept (dan moet alleen een programma in't geheugen blijven)' of de gegevens aanpassen in het register...

Dat laatste zit natuurlijk ook te overwegen, alleen ik ben zelf niet super bekend met het register...

Naja, ik zal eens naar Autohotkey kijken! Bedankt voor je tip in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Hey B0ries heb je nog gekeken naar Autohotkey?
En ben je al weer een stapje verder? ben namelijk benieuwd hoe je het gaat klaarspelen.

Groeten, Kuilman
 
re:(virt.) afsluiten).

Met alle respect,maar het installeren van gpedit.msc of grouppolicy/groepsbeleid in XP Home is nu echt niet zo'n hele grote opgave.:p
Ik heb het in 2 minuten gevonden,dus doe dat.
Als je groepsbeleid hebt ge-installeerd kan pathsync van pas komen.
http://www.cockos.com/pathsync/

Succes verder,mocht er nog interesse zijn voor een geheel andere aanpak,dan hoor ik het wel.
Tenslotte leiden vele wegen naar Rome.

:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Hey B0ries heb je nog gekeken naar Autohotkey?
En ben je al weer een stapje verder? ben namelijk benieuwd hoe je het gaat klaarspelen.

Groeten, Kuilman

Hee, ik heb er even naar gekeken, maar't is toch niet heel makkelijk. Zal er wel uitkomen, als'k er op google een beetje naar zoek/zelf wat uitprobeer.
Op't moment nog even geen tijd voor!

Met alle respect,maar het installeren van gpedit.msc of grouppolicy/groepsbeleid in XP Home is nu echt niet zo'n hele grote opgave.
Ik heb het in 2 minuten gevonden,dus doe dat.
Als je groepsbeleid hebt ge-installeerd kan pathsync van pas komen.
http://www.cockos.com/pathsync/

Succes verder,mocht er nog interesse zijn voor een geheel andere aanpak,dan hoor ik het wel.
Tenslotte leiden vele wegen naar Rome.

Ja.. heb ik ook al gevonden, maar bij velen werkt het niet, of crasht de pc na een paar maanden door een bestand dat plotseling mist bij start-up etc.. Ze hebben't er niet uitgelaten met de bedoeling dat home-gebruikers het terug kunnen stoppen!

En het synchronisatieprogramma (Synctoy) dat ik gebruik wil Microsoft gaan completeren in de windows versies, dus die gebruik ik liever.
 
:D
[/Quote]Ja.. heb ik ook al gevonden, maar bij velen werkt het niet, of crasht de pc na een paar maanden door een bestand dat plotseling mist bij start-up etc.. Ze hebben't er niet uitgelaten met de bedoeling dat home-gebruikers het terug kunnen stoppen!

En het synchronisatieprogramma (Synctoy) dat ik gebruik wil Microsoft gaan completeren in de windows versies, dus die gebruik ik liever.[/QUOTE]

Je kan niets terugzetten,wat er nooit in heeft gezeten.
Hier 2 linkjes voor je:
http://www.google.nl/search?hl=nl&s...to+shutdown&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=
en dit bedoelde ik eigenlijk meteen:

http://pctricks.nl/downloads/pdf/WindowsXPHomeNaarPro.pdf
Succes.:D
 
Je kan niets terugzetten,wat er nooit in heeft gezeten.
Hier 2 linkjes voor je:
http://www.google.nl/search?hl=nl&s...to+shutdown&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=
en dit bedoelde ik eigenlijk meteen:

http://pctricks.nl/downloads/pdf/WindowsXPHomeNaarPro.pdf
Succes.:D


Die eerste heb ik al helemaal voor elkaar! Gebruikers moeten nu alleen op de snelkoppeling op het bureaublad klikken, en dat wordt vaak vergeten.
Het tweede vind ik een topdocument, daarvoor wil ik je bedanken. Nu alleen ook nog op windows Vista... Werkt vast niet helemaal hetzelfde!:p Ik ga in ieder geval de XP even upgraden!

P.S. Ja.. het is niet echt terugzetten inderdaad, meer de functie beschikbaar maken=).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan