Windows Vista opstartproblemen: af en toe BSOD's en vastlopers

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
1.406
Ik heb al sinds enige tijd last van vastlopers en BSOD's vlak nadat mijn PC is opgestart. Soms als ik mijn PC nog helemaal niet aangeraakt heb, iets geopend heb een browser of iets dergelijks. Af en toe bevriest hij, loopt hij vast en ook heb ik vaak last van BSOD's. Deze hadden voornamelijk te maken met AVG. Nu heb ik AVG verwijderd eerst via de normale methode en daarna nog eens met de verwijderingstool maar blijf die BSOD's nog steeds houden, maar de foutmeldingen in het programmaatje WhoCrashed geven nu andere bestanden aan NTKRAMP.EXE of iets dergelijks. Vastlopers komen dus alleen voor in de eerste minuten dat mijn systeem is opgestart of (vlak na de opstart nog diverse dingen aan het opstarten is maar wat ik niet zie). Ik dacht eerst aan addware/malware of een virus maar ik heb een logje geplaatst op het Hijacklog forum maar daar komen ze er ook niet echt uit. Ik dacht ook nog aan een verouderde versie van Samsung Kies wat ik gebruikte. Deze probeerde ik te verwijderen de eerste keer maar dat lukte niet. Ik heb toen de nieuwste versie van Kies geinstalleerd en daarna weer verwijderd en toen ging het wel. Maar mij problemen blijven aanhouden.
Gisterenavond na 2 vlekkeloze opstarts zonder problemen in de afgelopen 24 uur toch weer een BSOD gehad. Ik heb gisteren voor elkaar gekregen om Kies van Samsung te verwijderen door de nieuwe versie te installeren, toen ging het verwijderen wel.
Helaas was dat dus niet de oorzaak want gisterenavond dus weer een BSOD en daarna gelijk weer een vastloper. Na de herstart ging Windows zelfs helemaal niet verder, bleef hangen op de Vista logo met zo'n bewegend balkje alvorens je op je desktop beland. Dat bewegende balkje stond op een gegeven moment gewoon stil en kon toen ook niets anders doen dan mijn PC weer handmatig aan en uit te doen. Mijn PC belande toen automatisch op het keuze scherm 'normaal opstarten' of in de startup repair mode of iets dergelijks van Vista. Ik heb dat laatste gedaan. Hij is nu weer terug gezet naar een punt dat mijn systeem het nog wel 'goed' deed en dat was het punt van zaterdagavond toen ik Samsung Kies opnieuw had geinstalleerd. Daarna toch maar weer Samsung Kies verwijderd.
Vanochtend was het weer bal. Weer een BSOD met weer die verwijzing naar NTKRAMP.exe o.a. Daarna opgestart dat lukte niet want toen kreeg ik een ander BSOD die ik nog niet eerder had gehad. Dit maal van 1 foutmelding ***STOP: 0X0000A5 (0x0001000B, 0X5043146, 0XFFD07200,0X0000000
Windows starten toen met het zwarte scherm met de twee mogelijkheden 'normaal opstarten of in de startup repair. Dat laatste gedaan en nu staat hij weer op het punt dat Kies weer geinstalleerd was op zaterdagavond. Die herstart ging gewoon goed zonder problemen. Maar dat wil niet zeggen dat mijn problemen nu verholpen zijn want dit gebeurd wel vaker. Heel verhaal dus, hopelijk kan iemand mij verder helpen. Alvast dank.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig niet K9 Web Protection op je pc staan?

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet dat ik weet. Weet ook niet wat het is.
 
Kwam het ergens tegen op een website over iemand met een soortgelijk probleem als jij, jammer.

Poging2:
Kun je misschien het nieuwste .dmp bestand hier (gezipt) posten uit de map C:\Windows\Minidump?

Groeten Marcel
 
Gedaan. Hij heeft 1100 problemen gevonden. Kan helaas geen manier vinden om een logje te maken in dit programma. Maar als ik dan op 'alles herstellen' klik moet ik me gaan registreren. Dus dat maar niet gedaan nog.
 
Na de scan moet je in het tabblad Optimaliseren kiezen voor het Stuurprogramma's voor hardware kijken.
Hoeveel heeft ie er gevonden en van welke hardware?
Druk op bewerken om meer info te zien te krijgen.

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
9 onderdelen:

Opslagcontrollers:
NVIDIA nForce RAID controller
NVIDIA nForce Serial ATA controller

Besturing voor geluid, video en spelletjes:
NVIDIA High Definition audio
Realtek High Definition audio

Beeldschermadapters:
NVIDIA GeForce 9500 GS

Systeemapparaten:
NVIDIA nForce PCI System Management
NVIDIA System Management controller

Netwerkadapters:
NVIDIA nForce Networking controller

Universal Serial Bus-controllers
USB-apparaat voor massaopslag.
 
Ik zou eens beginnen de drivers 1 voor 1 te updaten en dan niet met Windows Update maar via de website van de fabrikant van elk hardware onderdeel.

Verkies de WHQL (Windows Hardware Quality Labs) driver boven de nieuwste.
Wanneer er geen Vista driver beschikbaar is voor een bepaald onderdeel zou het kunnen dat wanneer je de XP variant kiest deze juist de problemen gaat geven.


Groeten Marcel
 
Ik zou niet weten waar en hoe ik dat moet doen. Ik wil dan wel de juiste versie installeren.
 
Het is Nvidia Nforce welke versie driver het is die nu draait weet ik niet. Waar kan ik dit vinden?

Vista 32 bit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meeste drivers zal Nvidia zelf detecteren als je bij Option 2 kijkt en kiest voor Motherboards drivers en daarna Graphics drivers:
http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Anders:
Rechtermuisknop op Deze Computer en kies Beheren, hier zie je vervolgens Apparaatbeheer.
Als je hier een screenshot van kunt maken kan je verder geholpen worden.

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Ok. Nog drivers gevonden? Nvidia komt alleen met GeForce drivers en ik heb nForce, en die motherboard driver zoek functie doet het niet.
 
Gforce zijn de drivers voor je Grafische kaart.
Nforce moederbord (chipset) drivers.
Als het aut. detecteren niet werkt dan gewoon Option1.

Als je wilt weten welke hardware je precies hebt kun je onderstaand tooltje draaien.
http://www.filehippo.com/download_speccy

Groeten Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan