Windows XP doet raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

profpc

Verenigingslid
Lid geworden
23 dec 2003
Berichten
3.493
Hallo,

Bijna elke keer als mijn pc opstart doet windows raar in het opstartscherm. Je ziet namelijk continu het blauwe balkje van links naar rechts bewegen tot wel iets van 5 minuten en dan blijft hij hangen. Na een tijdje gaat hij verder en dan start hij normaal op. Dit was voorheen niet en de computer hoort gewoon in iets van 45 seconden op te starten.
Ik krijg ook niet iets van een foutmelding te voorschijn. Ik heb er windows xp home edition op draaien.
Wie kan me a.u.b helpen?
 
Draai eens "msconfig" en haal al het onnodige weg bij startup. Als het opstarten nu wel vlot verloopt zet daarna alles 1 voor 1 weer aan, zo kom je er achter waar het probleem zit. Je kan ook de Bootvis tool proberen (te vinden via Google).
 
Ik heb ze allemaal geprobeerd en toch doet hij het nog zo dat in het opstartscherm van windows het blauwe balkje nog blijft lopen.
Ik heb net in het logboek van de pc gekeken en zag tijdens het opstarten deze melding:
'Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.'
Wie kan me helpen?
 
Ik heb gekeken bij die eigenschappen. En hij geeft als beginwaarde 1536 weer en als eindwaarde 3072. Ik heb als Ram-geheugen 1024 erop staan. Dat betekende toch dat beginwaarde 1024 moet zijn en als eindwaarde 1536? Is dat misschien de fout waardoor hij langzaam kan opstarten?
( Als er 1536 ingesteld staat moet er toch ook 2304 staan )
Op welke waarde kan hij nou het best ingesteld staan?
 
profpc zei:
Ik heb gekeken bij die eigenschappen. En hij geeft als beginwaarde 1536 weer en als eindwaarde 3072. Ik heb als Ram-geheugen 1024 erop staan. Dat betekende toch dat beginwaarde 1024 moet zijn en als eindwaarde 1536? Is dat misschien de fout waardoor hij langzaam kan opstarten?
( Als er 1536 ingesteld staat moet er toch ook 2304 staan )
Op welke waarde kan hij nou het best ingesteld staan?

Zet hem eerst op 0, dan in veilige modus een defragmentatie uitvoeren, terug naar de volledige modus en de swap op een vaste waarde instellen van b.v. 500mb, dan krijg je dat aanpassen van de windows swap ook niet meer, dat geratel als je niets doet, liefst op de eerste partitie van een tweede schijf, dat is voldoende als je 1 gig intern geheugen hebt, windows swapt nooit hoger dan 1,5 gig.

Ik heb er 2 gig inzitten en geen swap, werkt prima.
 
Ik heb het wisselbestand aangepast zoals in die link stond en Lange Pier heeft gezegd.
Hij gaf vandaag weer de melding: 'Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.'
 
Kun je eens opgeven welk moederbord, type en drivers ervoor je gebruikt?

Indien je nForce drivers gebruikt, deze vervangen door de XP drivers zou dan een oplosing kunnen zijn.
 
Probeer eens het wisselbestand op D: weg te halen en op C: te zetten.
 
Wat bedoel je precies daarmee? Bij het virtueel geheugen staat D: er niet bij, dus kan ik het wisselbestand daar ook niet weg halen.
 
Misschien dat ik mij vergis maar uit de foutmelding "\Device\Harddisk0\D" ging ik ervan uit dat je wisselbestand op D: stond.
 
Ik heb nog even rondgekeken op het Internet. Wanneer de foutmelding die je krijgt een event ID heeft van 9, 11, 15 of 51 dan lees ik het volgende:

"In almost all cases, these messages are being posted due to hardware problems with either the controller or, more likely, a device that is attached to the controller in question. The hardware problems can be associated with poor cabling, incorrect termination or transfer rate settings, lazy or slow device responses to relinquish the SCSI bus, a faulty device, or, in very rare cases, a poorly written device driver."

http://support.microsoft.com/kb/244780/en-us#kb1
http://support.microsoft.com/kb/154690/

Ik zou dus aanraden de juiste device drivers voor je moederbord/chipset te installeren zoals Lange Pier al aangaf.
 
Sorry dat ik een tijdje niet reageerde, maar ik had het de laatste tijd erg druk.
Even terug op wat peter zei:
peterh zei:
Ik zou dus aanraden de juiste device drivers voor je moederbord/chipset te installeren zoals Lange Pier al aangaf.

Is dit niet gevaarlijk? Is het niet zo dat je het moederbord kan slopen als het niet goed word gedaan, ik heb er namelijk niet veel ervaring mee; dus ik zou niet weten hoe ik het zou moeten doen.

Gegevens over het moederbord:
Asus A8N-E
Er worden volgens mij Nvidia nForce drivers gebruikt.
 
Door andere drivers sloop je het moederbord niet, hoor.

Ga naar systeem in apparaatbeheer, dan naar hardware, apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI controllers, dubbelklip op de bus master controller, rechtermuisklik erop, stuurprogramma bij werken, dit handmatig doen.

Na een paar keer klikken op handmatige ofzo, krijg je een lijstje met de drivers die je kunt installeren, daar degene uitkiezen van microsoft, indien die niet al gekozen waren.
 
Lange Pier zei:
Door andere drivers sloop je het moederbord niet, hoor.

Ga naar systeem in apparaatbeheer, dan naar hardware, apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI controllers, dubbelklip op de bus master controller, rechtermuisklik erop, stuurprogramma bij werken, dit handmatig doen.

( zie printscreen ) Ik zie die bus master controller niet staan.
Wel de Nvidia Parallel ATA, en twee keer de Nvidia Serial ATA controller staan.

Welk van de drie moet ik aanklikken?

 
Alle drie even controleren of er de windows drivers worden gebruikt, staat er microsoft achter.
 
Ik kon niet echt vinden welke drivers voor ze gebruikt zijn. Maar als ik handmatig de stuurprogramma's wil installeren krijg ik bij alledrie de Nvidia keuze.
Zie bijlage. Moet ik ze nu alledrie installeren met de standaard IDE controller?

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan