Windows xp installleren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnens

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
hallo, ik wil windows xp op mijn laptop (van acer waar vista op staat) installeren en dan dualbooten maar als ik wil installeren zegt ie bij de setup kan geen vaste hardeschijven vinden, maar deze zit er toch echt in hoor:P

Ik denk dat het met een instelling te maken heeft, maar ik heb geen idee wat.

ik heb hem net gelezen voor dat ik je post zag ja, maar kzal hem nog een keer doorkijken over de sata drivers

hoi, ik wou net nadat ik mijn computer gekocht had (ong. halfjaargeleden)
vista er af en xp erop gooien, dus toen heb ik ook de drivers gedownload

Maar gelukkig heb ik me toen bedacht

maar op de cd waar die drivers opstaan kan ik gaan sata driver vinden, netzoals op de acer site

Mijn laptop is een Acer Aspire 5310

Probeer het volgende:

Download Intel Matrix drivers hier en sla dit op in de hoofdmap van de C: schijf.
Pak het bestand uit met WinRar naar de map c:\iata57_enu
Ga naar de map C:\iata57_enu\Winall\Driver
Kopieer de hele inhoud van die map naar een lege floppy.
Maak een XP CD waarin je alle "SATA AHCI Controller" drivers integreert vanaf de floppy. Gebruik hiervoor nLite, en integreer direct ook even SP2 (NL) of SP3 (NL)

Kijk daarna of je bij de XP installatie vanaf die aangepaste XP cd de harde schijf wél kunt zien en partitioneren.

Overigens ga ik er hier vanuit dat je je hele Vista wilt overschrijven. Is dat niet het geval, dan moet je de huidige C: schijf kleiner maken, zodat ruimte ontstaat voor een aparte partitie voor XP. Met de Gpart Live-cd zou je dat moeten kunnen doen. Maak ermee ruimte achter de Vista partitie, dus verklein de Vista partitie door bij het Resizen de balk die de achterkant van de Vista partitie voorstelt naar links te verslepen (waardoor die partitie kleiner wordt en lege opslagruimte achter de Vista partitie ontstaat op de harde schijf).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mijn laptop heeft de mogelijkheid om in de BIOS om i.p.v. AHCI (Vista) te kiezen voor IDE compatible (XP), anders ziet XP mijn schijf ook niet.

Probeer het volgende:

Download Intel Matrix drivers hier en sla dit op in de hoofdmap van de C: schijf.
Maak een XP CD waarin je alle "SATA AHCI Controller" drivers integreert vanaf de floppy. Gebruik hiervoor nLite, en integreer direct ook even SP2 (NL) of SP3 (NL)

Kijk daarna of je bij de XP installatie vanaf die aangepaste XP cd de harde schijf wél kunt zien en partitioneren.

Overigens ga ik er hier vanuit dat je je hele Vista wilt overschrijven. Is dat niet het geval, dan moet je de huidige C: schijf kleiner maken, zodat ruimte ontstaat voor een aparte partitie voor XP. Met de Gpart Live-cd zou je dat moeten kunnen doen. Maak ermee ruimte achter de Vista partitie, dus verklein de Vista partitie door bij het Resizen de balk die de achterkant van de Vista partitie voorstelt naar links te verslepen (waardoor die partitie kleiner wordt en lege opslagruimte achter de Vista partitie ontstaat op de harde schijf).

Succes,

Tijs.

hoi tijs,

Ik ben van plan om xp naast vista te gaan draaien, dus daar heb ik al een apparte partitie voor gemaakt met schijfbeheer

maar de xp cd die ik heb liggen heeft al sp2 erop staan, moet ik die nog een keer downloaden? lijkt mij een beetje vreemd..........

Maar ik moet de handelingen die jij voor op de c schijf wou doen toch gewoon op de partitie waar ik xp wil installeren?

Ook heb je het over een hoofdmap, bedoel je daarmee dat als je de partitie opent dat je dat daar dan gelijk in moet gooien?

Mijn laptop heeft de mogelijkheid om in de BIOS om i.p.v. AHCI (Vista) te kiezen voor IDE compatible (XP), anders ziet XP mijn schijf ook niet.

Zou ik dan nog vista van dezelfde hardeschijf kunnen draaien?
ik heb gelezen dat dit met mijn laptop ook mogelijk is, maar ik weet niet of ik vista en xp op een ide schijf kan draaien

Ik ben nu bezig met nlite, maar nu heb ik 2 problemen;

1

Ik heb dit bestand gedownload, maar nu weet ik niet wat ik verder moet doen, omdat het een .exe is en ik die niet kan uitpakken

2
De drivers die ik een tijdje geleden bij acer heb gedownload staan in een ingapakt bestand, maar ik kan ze zo niet in nlite importeren, dan gebeurt er niks

Moet ik deze eerst uitpakken voordat ik ze erin kan stoppen???

Ik ben nu bezig met nlite, maar nu heb ik 2 problemen;

1

Ik heb dit bestand gedownload, maar nu weet ik niet wat ik verder moet doen, omdat het een .exe is en ik die niet kan uitpakken

Winrar installeren, in Verkenner rechtsklikken op het bestand, kiezen voor Winrar -> Uitpakken naar iata57_enu

2
De drivers die ik een tijdje geleden bij acer heb gedownload staan in een ingapakt bestand, maar ik kan ze zo niet in nlite importeren, dan gebeurt er niks

Moet ik deze eerst uitpakken voordat ik ze erin kan stoppen???

Ik heb bij Acer gekeken, maar er bestaan daar geen XP opslag-drivers voor je laptop. Richt je dus op de drivers waar ik het over had. Grote kans dat daar de juiste drivers bij zitten.

Succes,

Tijs.

de driver die jij gemeldt hebt is een exe bestand, dat kan ik niet uitpakken

Je kunt met de Control toets vastgehouden toch meerdere drivers tegelijk selecteren? Waarschijnlijk mag dat wel!

Tijs.

neh dat kan niet, maar volgens mij staan in allebij de mapjes dezelfde dingen

Laatst bewerkt:
Zou ik dan nog vista van dezelfde hardeschijf kunnen draaien?
ik heb gelezen dat dit met mijn laptop ook mogelijk is, maar ik weet niet of ik vista en xp op een ide schijf kan draaien

100% zeker weet ik het niet maar ik dacht dat het wel kon, je kunt altijd kijken of de installatie van Vista je hardeschijf ziet zonder vista gelijk te installeren.

Het is me gisteravond gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hartstikke bedankt allemaal(tijs zeker)

Na de hulp van tijs met zijn driver is het me gelukt!!!!!!!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan