Windows XP op beide aparte HD's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Babette

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2001
Ik heb een tweede harde schijf geplaatst van 120 giga. Omdat ik af en toe problemen heb met de eerste harde schijf van 80 giga ben ik tot deze aanschaf overgegaan. Maar nu mijn vraag: Stel ik krijg weer een dusdanige vastloper dat ik moet formatteren. Is het ook mogelijk op de tweede HD ook Windows XP te zetten en van daaruit op te starten?
Het gaat dus om Windows XP 2x op 2 harde schijven uitvoeren.
Ik bedoel: dat je Windows xp op 1 harde schijf toegang heeft en Windows XP 2 op die andere harde schijf toegang heeft . En kunnen ze dan bij elkaar de gegevens inlezen?
Is dit alles BINNEN Windows XP te realiseren? Zonder formatteren of fdisk mbv een programma?
En wie wil zo vriendelijk zijn mij dit stap voor stap uit te leggen?
Bij voorbaat bedankt
Groetjes
Babette

denk eerlijk gezegd niet dat dit mogelijk is.
Je kan wel via een bootmanager werken, alleen als je 80GB hd opnieuw geformatteerd wordt, is deze info ook weg volgens mij

misschien iemand anders een andere mening?

Wat jij wilt is een zgn. Dual Boot met 2x XP.

DIt is vrij gemakkelijk te realiseren. Gewoon XP nogmaals installeren op je PC.

Gewoon je XP cd erin prakken. Kiezen voor volledige installatie. Als doelschijf je nieuwe harddisk kiezen.

XP zal opnieuw worden geinstalled op de nieuwe schijf en XP maakt een opstartmenu aan waar je kan kiezen welke XP je wilt gebruiken.

Geplaatst door globe
Wat jij wilt is een zgn. Dual Boot met 2x XP.

DIt is vrij gemakkelijk te realiseren. Gewoon XP nogmaals installeren op je PC.

Gewoon je XP cd erin prakken. Kiezen voor volledige installatie. Als doelschijf je nieuwe harddisk kiezen.

XP zal opnieuw worden geinstalled op de nieuwe schijf en XP maakt een opstartmenu aan waar je kan kiezen welke XP je wilt gebruiken.

Maar als de hd van 80 gb geformatteerd wordt is de FAT ook aangepast waardoor je de keuze niet meer hebt.
Denk bij nader inzien dat het verstandiger is om de hd's om te draaien en de 120 GB als primaire master te installeren. en dan alsnog een dual boot maken.

Da's zeker waar.

Maar ik ga er vanuit dat ze nu een goedwerkende XP op die 80gig heeft staan.

Persoonlijk zou ik ook de 120 gig als primairy master gebruiken met een partitie van 10 gig waar ik alleen XP op zou draaien met de bbh. programfiles.

Die 80 gig lekker als secundairy master laten draaien en verder geen besturingssysteem op zetten.

of gewoon lekker 120 gig gebruiken, is meer dan zat!
en die 80 gig eruit laten.

Laatst bewerkt:
XP 'mirroren'

Hallo Babette,

Er is terdege een mogelijkheid. Een software-matige. En die heet 'Mirroring'.
Het nadeel is dat je je tweede schijf volledig 'onbruikbaar' wordt :(
Het idee is dat er van de 'actieve' schijf een continu 1-op-1 kopie gemaakt wordt op de tweede schijf. Als de 'actieve' schijf uitvalt, neemt de 'spiegel-hd' het naadloos over.
Als je meer wit weten. moet je dat maar ff kenbaar maken.

Bjorn

ik ben hier ook wel benieuwd naar... kan je mij ook wat meer vertellen... bij mijn weten is dit alleen mogelijk als je een raid controller aan boord hebt.

Ik ben het wel eens met Globe, maar als je toch de zaak zo wilt laten zitten, dan kan dat wel. Om WinXP dan op de Primary Slave te installeren, moet je in de BIOS de Primary Master even op NONE zetten. Die eerste schijf wordt dan niet meer gedetecteerd en je kunt Windows XP installeren op de Primary Slave. Als dat klaar is, dan kun je de Master weer laten detecteren en zal de oorspronkelijke WinXP weer opstarten.
De meeste PC's kunnen zowel van de Primary Master als van Slave opstarten, en in dat geval kun je dan in de BIOS onder BootSquence wel instellen. Andere kun je tijdens het booten op bv ESC drukken en krijg je een bootmenu waarin je beide schijven kunt selecteren. Welke bij jou van toepassing is moet je gewoon even controleren.
Het gewoon installeren naar de 2e harde schijf zonder de Primary Master te disablen heeft weinig zin, want dan komen de bootbestanden daarop te staan. Bij problemen kun je dan immers toch nog niet booten.

PS itnewbee: bij Windows XP professional kun je softwarematig kiezen voor Simple, Spanned of Striped Volume: Although dynamic disks support five different types of volumes, only the three choices shown here are available with Windows XP Professional. The remaining two options—mirrored volumes and RAID-5 volumes—are available only on Windows .NET Server installations (volgens Windows XP Inside Out). En in Windows XP Home is het al helemaal niet mogelijk.

Laatst bewerkt:
windows xp op 2 harde schijven

minste ruimte en beste oplossing is volgens mij mbv partition magic op het ogenblik dat windows xp vlekkeloos draait dan een virtuele partitie laten aanmaken van windows xp. de bestaande partitie waar windows xp opstaat verkleinen en bv 500 Mb extra vrije ruimte erbij doen.die gaat van de 80 gb harde schijf af, zeg zo'n 2 Gb op z'n hoogst. als je pc het niet meer goed doet dan kun je opstarten met die virtuele partitie met die goed werkende partitie en kun je die oude partitie weggooien of schoonmaken in partition magic en schuiven met de partities om de virtuele partitie weer groter te krijgen. maar dan moet je er wel mee om kunnen gaan.

Met Partition Magic? Daarmee kun je helemaal geen virtuele partities maken. Als je al zoiets zou willen doen, dan moet dat toch met Ghost of Drive Image. En dat kan uiteraard altijd, maar dan zonder die virtuele partities. Hoe je precies installeert doet verder weinig ter zake, zowel een schone installatie als het plaatsen van een Ghost image kan.

advanced settings partition magic

Hiding and Unhiding Partitions
The Hide Partition operation lets you secure partitions against unwanted user access. You
can perform this operation on FAT, FAT32, and NTFS partitions.
When you hide a partition, it will not be assigned a drive letter the next time you boot
your computer.
1 Select the partition you wish to hide.
2 Click Partition ➤ Advanced ➤ Hide Partition (or Unhide Partition).
Unless you are running Windows NT/2000/XP, unhiding multiple primary partitions
may cause your machine to be unbootable.
The Hide Partition dialog appears, warning you that drive letters may change.
Chapter 4: Completing Advanced Disk Operations 64
3 To confirm that you want to hide the partition, click OK.
Under Windows 9x and Windows Me, hiding and unhiding partitions can cause the drive
letters of other partitions to change. When this happens, your computer may not boot and
applications may not run. PowerQuest recommends that you allow DriveMapper to run
automatically to update drive letter references that change as a result of hiding or
unhiding partitions.
If your hard disk has more than one primary partition, only one is visible by default.
When you use the Set Active operation, PartitionMagic unhides the selected primary
partition and hides other primary partitions. While you can unhide more than one primary
partition, we recommend that you do not.
If you are running Windows NT/2000/XP, partitions are not hidden automatically;
therefore, you can have multiple visible primary partitions.
Resizing the Root Directory
The Resize Root operation lets you change the maximum number of entries that can be
placed in the root directory of a FAT partition. The number of root entries is set at the
time the partition is formatted; the limit does not expand automatically as it does in a
subdirectory or in a FAT32 partition. Consider increasing this number if you use
Microsoft long filenames in the root directory. During this operation, data within the
partition is unaffected.
1 Select the partition whose root directory you want to resize.
2 Click Partition ➤ Advanced ➤ Resize Root.
The Resize Root dialog appears, displaying the number of used entries and the
current capacity.

wat je hierboven vermeld over de geavanceerde instellingen van par.man. heeft niets te maken met virtuele patities, dit is alleen om partities te Hiden ofwel onzichtbaar te maken.

partition magic

maar je kunt het er wel een goed werkende windows xp versie op zetten en die daarna actueel maken als je huidige windows xp niet meer goed werkt toch!

partition magic

het gaat toch erom dat het werkt en dat ik in voorgaande berichten virtuele partitie genoemd heb, was in wezen hidden partitie wat eigenlijk precies hetzelfde is toch...

het zou kunnen werken, alleen is het een erg onbetrouwbaar en omslachtige manier van werken.
Ik denk toch dat een andere optie (dual boot?) of gewoon de "brakke" hd welke steeds problemen geeft als secundaire hd te gebruiken.

Een andere optie is ook misschien een ghost bestand maken van de goed werkende XP versie en zodra deze troubles gaat geven weer restored.

partition magic

Gost van Norton is gevaarlijk als je met partities gaat werken

partition magic

wat omslachtig is voor de een is gemakkelijk voor de ander en het kost de minste ruimte van de harde disk en is best betrouwbaar

geef eens aan waarom dit gevaarlijk is?
Ik heb zelf 4 partities.. en maak een ghost van de c: schijf(ntfs) en nooit geen problemen gehad.

norton gost

op aanraden van anderen heb ik Gost nooit gebruikt,
omdat ze dat tegen mij dat als je daarna met de partities gaat werken; vergroten, verkleinen, mergen = samenvoegen, dit problemen kan geven. daarom.

het is ondertussen een aardige discussie onderling geworden, merk ik ......
ik zie door de bomen het bos niet meer en zou niet weten wiens raad ik nu op moet volgen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan