windows xp opnieuw geinstalleerd, kan nu alleen niets anders meer installeren?!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cassandra

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2000
Aangezien ik nog maar 200 mb vrije ruimte had op mn c schijf en er niets meer af gegooid kon worden heb ik besloten om de c schijf waar windows op geinstalleerd te formateren opnieuw te installeren (via de officiele xp cd).
Dit ging prima, alleen nu kan ik geen programma meer openen (die op de d schijf staan), maar dit komt waarschijnlijk omdat de drivers ook weg zijn gehaald bij het opnieuw installeren van windows?

In ieder geval wat ik nu wil is programmas kunnen downloaden van internet, maar ik kan geen verbinding krijgen...ik probeer in eerste instantie al internet explorer 8 te installeren, maar dit lukt niet: krijg een fout melding: de installatie van IE is niet voltooid en dan moet ik opnieuw opstarten om de aangebrachte wijzigingen ongedaan te maken.

Dit doe ik braaf, maargoed het lukt dus niet dit te installeren, heeft iemand een suggestie??\alvast bedankt!!!!

Sandra

Bij herinstallatie van Windows raken de instellingen van de programma's weg. Ze moeten dus altijd opnieuw geïnstalleerd worden.

M.b.t. Internet Explorer 8: Als ik me niet vergis moet daarvoor in je XP minsten SP2 (=Service Pack 2) geïnstalleerd zijn. Dat zal nu nog niet het geval zijn, en dus kun je het niet installeren.
Je zult dus eerst alle updates moeten installeren in XP en dan pas Internet Explorer installeren.

Even een paar nuttige links voor je:
SP2 voor XP NL
SP3 voor XP NL
Internet Explorer 7 voor XP NL
Internet Explorer 8 voor XP NL

Succes,

Tijs.

Super! het werkt!

Nu komt alleen probleem nr 2 om de hoek kijken...
Nu wil ik de internet verbinding instellen. Ik heb de handleiding van de internetprovider bij de hand, maar ze geven aan dat ik via start en configuratiescherm, netwerkconnecties moet openen...nou dit lukt nog maar er komt geen connectcion scherm naar voren waar ik vervolgens de instellingen in kan voeren (TCP/IP). Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen...suggesties??

Eerste vraag zou moeten zijn of je nu al vanaf je pc/laptop met geïnstalleerde XP al kunt internetten/surfen. Is dat het geval, dan hoef je m.i. niets te doen met de instructies van je provider. Zie hieronder laatste paragraaf wat ik daarmee bedoel.

Vertel wat voor netwerkapparatuur je nu allemaal hebt staan:
1. Merk + type apparatuur van je provider (en meld ook even welke provider je hebt)
2. Merk + type (draadloze of bedrade) router die je evt. hebt
3. Noem even wat termen die in die instructie van je provider staan. Moet je zaken instellen als PPPoA, PPPoE, DHCP, "Automatisch een ip-adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-server adres laten toewijzen" etc.? Geef ons dus even een paar kernwoorden
De informatie van 3. en de informatie van 1. zul je niet nodig hebben als je zelf een (reeds correct werkende) Internet-router hebt: die router beheert namelijk de opbouw van de Internet-verbinding, en dus gaat het dan alleen nog over de verbinding tussen jouw pc/laptop en je eigen router.

We horen het wel.

Tijs.

Bedankt voor de info.

Ik werk nu vanaf mijn pc vanaf dezefde router en die werkt prima, kan het dan liggen aan de instellingen van mijn pc waarvan ik windows opnieuw heb geinstalleerd?

In de beschrijving van mijn router, moet ik aangeven dat ik automatisch een IP verkregen wordt, dit zou dan via configuratie scherm en dan netwerkverbindingen. Het rare is dat ik hier niet het scherm krijg waar ik dit kan instellen...

Verder moet ik nog aan aantal LAN settings instellen waaronder
Subnet mask
DHCP server
en moet ik DHCP mapping uitvoeren.

Kan het zijn dat ik de hele router opnieuw moet configureren nu ik windows opnieuw heb geinstalleerd omdat hij nu mijn pc niet meer herkend? (leek mij niet namelijk)

Ik hoop dat iemand een tip heeft!

Ok, even een samenvatting:
1. Je router deed het eerder goed, en doet het nu nog steeds goed
2. Je hebt vanaf je geherinstalleerde XP Internet-verbinding

Als de samenvatting klopt, dan zou je nu dus niets met die instructies van je provider hoeven doen: De automatische/standaard instellingen werken gewoon (die zijn namelijk: Automatisch ip-adres verkrijgen + Automatisch DNS-server laten toewijzen; standaardgateway en subnetmasker worden automatisch ingeregeld via dat Automatisch ip-adres verkrijgen (ook wel DHCP genoemd)).

Ik zou dus niet weten wat je nu nog moet wijzigen. Sterker nog: Ik raad het sterk af ("Wat niet kapot is hoeft niet gerepareerd te worden").

Ok, dan terug naar je oorspronkelijke vraag:
1. Probeer eens: Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl
2. Rechtsklik op de netwerkkaart die je nu gebruikt en kies Eigenschappen
3. Dubbelklik op Internet protocol (TCP/IP) die je vind in het lijstje van "Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig"

Vertel ons wat er misgaat bij bovengenoemde 3 stappen.
PS: Veranders NIETS in de (tcp/ip) instellingen, want blijkbaar staat alles al goed. De 3 stappen zijn uitsluitend om te achterhalen wat je bedoelde met "leeg scherm" waar je het over had in een vorige posting.

Tijs.

Hoi om even op je samenvatting terug te komen die klopt gedeeltelijk maar niet helemaal:
1. mijn router deed het goed en doet het nu nog steeds goed (ik heb nu internet via mijn laptop)
2. Ik heb nu wel internet via mijn labtop (waarvan ik niets heb veranderd), maar ik heb mijn pc gisteren c leeggehaald en nieuw windows xp erop gezet. Op deze pc werkt dus internet nu niet meer.

Dus wat zou het dan kunnen zijn?
dankjewel alvast!

Ok, doe op de computer (dus niet de laptop) de 3 stappen waar ik het over had. Vermeld wat er staat als je stap 3 gedaan hebt (dus hoe de tcp/ip instellingen zijn).
Vergelijk die met de instellingen op de laptop.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik dat doe dan zie ik helemaal niets staan...

Als ik op mijn laptop kijk dan zie ik daar inderdaad verschillende netwerken genoemd (Internet gateway: internet connection en bij LAN or high speed internet Local area connection en wireless network connection) ... op mijn pc zie ik dus geen van alle...

Lijkt er dus op dat ik een internetverbinding aan moet maken eerst??

Sandra

Nee, lijkt erop dat er momenteel geen werkende netwerkkaart is in je Windows.
Kijk even Apparaatbeheer op de pc na: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Staan daar apparaten met een geel uitroepteken bij? Indien ja, daar dan even op dubbelklikken en in tabblad Details even de VEN_XXXX en DEV_XXXX en (evt.) SUBSYS_XXXX code ervan doorgeven aan het forum, zodat we alvast een driver kunnen opzoeken als hetgeen hier in de 2de paragraaf staat niet helpt.

Overigens kan het hoogstwaarschijnlijk ook opgelost worden als je de cd-rom van je systeem erbij pakt, en daar gaat kijken hoe je de netwerkkaartdrivers kunt installeren. Vaak zijn die onderdeel van de chipset-drivers, dus als je die kunt installeren vanaf de cd-rom, dan is er een goede kans dat je netwerkkaart het ook (weer) doet.

Tijs.

Er staat niets bij met een geel uitroepteken, wel met een geel vraagteken bij overige apparaten..maar...

Ik heb inderdaad nog wel cd liggen
1 met ATI sapphire installation driver cd
en 1 van mn moederbord
hier zit in nu op en ik zie dat de drivers van chipset erbij staan.

Nu moet ik kiezen
K8N of K8N-E
en vervolgens of winxp-2K of winxp_64bit
Hoe kom ik erachter welke in moet gebruiken?

Sandra

Ik heb de doos gevonden en de K8N-E 64 bit geinstalleeerd (ten minste ik deed een poging)

Alleen bij het opstarten van de installatie engine krijg ik de melding

RPC server is niet beschikbaar

Dit kreeg ik ook al als ik andere dingen wou installeren...zucht...
wat is dit nu weer?

Sandra

Laatst bewerkt:
Ik neem niet aan dat je de 64-bit versie van XP hebt, want die heeft (bijna) niemand.
Je moet dus hebben: WinXP-2K

Overigens:
- Als je een Asus K8N moederbord hebt, dan kun je hier de chipset drivers downloaden.
- Als je een Asus K8N-E moederbord hebt, dan kun je hier de chipset drivers downloaden.

Als je de juiste driver even op de laptop download en dan overhaalt naar de pc (met memorystick bijv.), dan zou je het ook hiermee moeten kunnen redden.
Op de pc natuurlijk eerst uitpakken en dan installeren.

Succes,

Tijs.

Ik heb het bestand gedownload en uitgepakt. Bij installeren krijg ik nog steeds de melding:

Setup kan de installatie-engine niet starten
De RPC-server is niet beschikbaar.

Ik heb al op google gezocht, maar kan er niets bruikbaars over vinden.

Hoop dat je een tip hebt nog...

Welke van de 2 heb je uitgepakt/gebruikt? (Of, anders gezegd: Welk type moederbord van Asus heb je eigenlijk?)

Tijs.

Ik heb op de doos gekeken en het is een K8N-E.

maar ik krijg deze melding bij alle dingen die ik wil installeren

Ok, doe het anders (ik ga ervan uit dat je dat zip bestand helemaal hebt uitgepakt):
1. Start Apparaatbeheer
2. Rechtsklik op dat apparaat met het gele vraagteken, en kies voor Installeer driver.
Geef "Nee, nu niet" op vraag van zoeken op Internet (als die vraag komt).
Geef "Ik wil zelf kiezen (geavanceerd)"
Klik aan: Ook op deze lokatie zoeken, en blader naar de submap
WINXP_2K\Ethernet\WinXP
in de map waar je naar uitgepakt had en druk Ok.
Volg verder de instructies op je scherm.

Kijk of het dan wél in orde komt.

Succes,

Tijs.

Het het gele vraagteken bij staat voor " overige apparaten"
Hier zijn er weer drie onderverdeeld (ieder met eeen geel vraagteken):
ander pCI brugapparaat
multimedia-audiocontroller
SM-buscontroller

Welke van deze drie moet ik kiezen?

Probeer het met "ander pCI brugapparaat"
De driver voor SMBus kun je op dezelfde manier installeren, alleen zou daarvan de driver in de submap
WINXP_2K\SMBus
moeten staan.
Er staat (zover ik kan zien) geen driver in het .ZIP bestand voor de Audiocontroller. Die zal je dus (later) zelf even moeten downloaden zodra het netwerk in orde is.

Tijs.

Ok ik heb beide drivers geinstalleerd (nog niet die voor de audio controlller, dat wil ik later doen).

Nu ga ik weer terug naar netwerkverbindingen, en nu staat er nog steeds niets waar ik uit kan kiezen....
geen idee wat ik nu moet doen...

Wordt je al gek van me? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan