windows xp windows 7/8 dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

eenpersoon

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2011
Ik heb een computer met windows xp, 1gb ram, pentium 4 processor
ik wil een dual boot doen met windows 7 of 8 maar het is met partition magic niet mogelijk een nieuwe partitie aan te maken op de interne schijf
ik heb wel een externe harde schijf met een partitie van 150gb hier zou ik windows op willen installeren maar volgens sommige site's zou je windows niet op een externe schijf kunnen installeren
weten jullie misschien wat ik moet doen

Hallo,
Je kan in windows ook partitie aan maken met schijfbeheer. Daar kom je zo: Start>Rechtermuisknop op Deze Computer>beheren>kies hier het kopje opslag.

Veel succes met het vragen op Helpmij.nl en met installeren van Windows 8 in een dual boot.

@nicj56 dankje voor de tip maar dat kan alleen in windows 7 in vista weet ik niet maar niet in xp ook met andere programma's werkt het niet op de interne schijf wel op de externe schijf

@frankwannet schijf van 80 gb er zit al een ubuntu partitie op van 10 gb (deze zou er eventueel afmogen) er is nog 25 gb vrij er is maar 1 windows partitie (c:)

Wordt eigenlijk al wel krap allemaal.
Maar wil wel een poging wagen met voorgestelde progje.Wil je die eens downloaden en van de openingspagina een screentje plaatsen?

@frankwannet ik weet het ik zou misschien nog een aantal bestanden kunnen verplaatsen naar de externe harde schijf daar is nog genoeg ruimte vrij maar ik denk niet dat dat gaat werken

Ik ben benieuwd naar je indeling.
En idd..als kan er eerst maar eens zoveel mogelijk afhalen.

15-20 gb zou je kwijt zijn aan w7(incl updates etc)
Dan nog je xp.Gereserveerde ruimte etc etc...dan gaat al hard naar de 80.

Laatst bewerkt:
Geef me een paar minuten dan schrijf ik even een verhaaltje.
Ik zal dit in dit bericht aanpassen.(druk zodadelijk maar op f5)

Klik onder disk 1 de C eens aan.
In linker deelvenster van dat progje komt een regel: Move/resize partition.Klik dat aan.
Er komt een pop up van je C(een soort balk)
Ga op de rechter vertikale lijn staan en houd muisklik in en schuif die lijn naar links.
Daarmee verklein je de C en snoep er eens 15gb vanaf.
Muis los en klik op ok.
Klik nu linksboven op aply.Progje gaat zijn werk doen en laat hem dat doen(met rust laten dus).Pc zal hoogstwaarschijnlijk herstarten.
Als die daarmee klaar is open je dit progje weer.Als goed is is C kleiner en unalocated groter.
Zo ja dan hoor ik dat graag.Zo nee ...wil ik eigenlijk liever niet horen:D

@frankwannet heb precies gedaan wat jij zei de computer is opnieuw opgestart maar er is niks verandert
ik moet nu gaan dus reageer vandaag niet meer als het is gelukt zal ik het hier posten

Lijkt me raar dat als progje zijn werk doet dat er niets veranderdt is.
OK en Aply gedaan??

Evt weer een screen.

ben het nu nog een keer aan het proberen ik krijg nu dit te zien partition wizard popup.JPG misschien komt het omdat ik de "power saving feature" aan heb staan maar hoe zet ik deze uit?

het is nu wel gelukt :) alleen bij het opstarten van de computer krijg ik de melding Grub no such partition ik kan nog wel via een ubuntu cd bij mijn bestanden en alles is er nog maar ik kan windows niet meer opstarten wat moet ik nu doen

Laatst bewerkt door een moderator:
nou heb ik een nieuwe partitie gemaakt en ik heb de windows 8 iso gemount dat werkt gewoon maar ik krijg nu dit windows 8 installeren.JPG ik kan hem niet op de nieuwe partitie (F) installeren op de een of andere manier

EDIT: het is toch windows 7 geworden en hij werkt

Laatst bewerkt:
Ok...
Sorry dat je niets meer hoorde maar ik kom net van werk af..

Succes verders:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan