WinRAR Inpakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Allereerst gelukkig nieuwjaar!

Al jaren gebruik ik voor het uitpakken van bestanden WinRAR.
Nu wil ik iets inpakken met WinRAR, om het vervolgens op een DVD te kunnen branden.

Hoe werkt het inpakken van een bestand of map via WinRAR?
Deze vraag zal vast wel ergens op deze site geplaatst zijn. Maar dat kon ik niet vinden.

Ik heb al met WinRAR gestoeid om iets in te pakken, maar ik vroeg me af of het zo goed doet.
Ik wil niet dat ik fouten maak en later er achter komt dat ik in het verleden het inpakken verkeerd deed!

Het volgende heb ik al gedaan:
Natuurlijk eerst WinRAR opstarten :p
Dan zoek ik de map of bestand op de computer via het scherm van WinRAR.
Vervolgens klik ik op de map of bestand, het wordt dan blauw maar ik open het bestand of map niet daadwerkelijk.
Dan klik ik op "Toevoegen" waarna een apart scherm "Archiefnaam en -parameters" geopend wordt.

Er komen dan veel keuzes waardoor ik het erg ingewikkeld vind worden.
Bijvoorbeeld wat moet het achiefformaat zijn? En inpakmethode?
Wat betekend bijvoorbeeld woordenboekgrotte, welke optie moet ik hiervan kiezen?

De map wat ik in wilt pakken is 12,5 GB groot. Hoe kan ik dat op een DVD DL 8.5 GB branden?
Hoe kan ik de map comprimeren? Zodat het ongeveer 8.5 GB wordt?
Gaat dat überhaupt? Of moet de map gesplitst worden via de optie archief opsplitsen (grootte)?
Zodat de map op een DVD DL en een gewone DVD gebrand kan worden? Of kan het comprimeren van de map via optie compact archief maken? Lukt het dan wel om de map van 12.5 GB op een DVD van 8.5 GB te kunnen branden?

Raden jullie ook de optie Herstelbestand Toevoegen + de optie Gearchiveerde bestanden testen aan?

Ik denk dat ik de andere tabbladen van Argiefnaam en -parameters niet nodig hebt, of gebruiken jullie de andere tabbladen ook?

Ik heb het volgende op internet gevonden:
http://www.winrar.be/manual/index.html?

Mooi veel Nederlandstalige informatie!

Op de volgende pagina vind ik de antwoorden op mijn vragen:
http://www.winrar.be/manual/index.html?helpgetarcgeneral.htm

Waarschijnlijk is het wel mogelijk om een 12,5 GB te comprimeren, doormiddel van RAR5,
Dat schijnt te kunnen door de Woordenboekgrootte op max te zetten + optie Compact archief maken.

Dit zou alleen te grote werkruimte vragen tijdens inpakken en tijdens uitpakken.
Met wat gerommel heb ik nu twee bestanden 7,49 GB (past net op een DVD DL), en de ander is 1,74 GB (een gewone DVD).

Kortom:

"Case Closed"

Kortom: Well done! :thumb:

Hoe goed iets is te comprimeren hangt af van de data. Indien de bestanden al gecomprimeerd zijn (denk bijv. aan video, muziek (MP3/FLAC)) win je niets door het met WinRAR met een hoge woordenboekgrootte in te pakken. Dit kost alleen maar meer tijd en geheugen. Je zou in zo'n geval kunnen kiezen voor "Opslaan" onder "Inpakmethode", dat is namelijk vele malen sneller.

Herstelbestanden toevoegen is altijd een goed idee. Dan heb je later grote kans om het bestand succesvol te repareren indien er iets mis mee mocht zijn.

Ik heb dus RAR5 gekozen, met "Inpakmethode", Beste
Vervolgens "Wordenboekgrotte", 65 MB.
Ik had vervolgens het archief opgesplitst naar 7,95 GB zodat het net op een DVD DL en op een gewone DVD zal passen.
Daarnaast de extra opties: "Compact archief maken", "Herstelbestand Toevoegen", "Gearchiveerde Bestanden Testen" met als laatste "Archief vergrendelen gekozen" (Omdat ik geen aanpassingen meer wilde in het RAR bestand).
Deze twee bestanden op 2 Dvd's gebrand, en dan opnieuw uitgepakt en getest om te kijken of alles zou werken.

Alles werkte net zoals voordat het ingepakt zou worden,
Dus ik denk dat ik het goed gedaan heb! Eigenlijk vrij handig programma die WinRAR! hahahaha :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan