• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Winst weergeven als percentage in Draaitabel Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

europech

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 apr 2017
Ik ben bezig met een omzetanalyse. Ik heb hiervoor een goed werkende draaitabel gemaakt. Maar ik zit nog met één probleem: overzichtelijk weergeven waar de winst gemaakt wordt.

De omzet en de winst staan in aparte kolommen in de brontabel. Nu had ik binnen de draaitabel telkens de winst willen uitdrukken als een % van de omzet. Volgens wat ik elders opzoek zou dit moeten lukken door bij waardeveldinstellingen de functie waarde weergeven als te gebruiken. Maar wat ik ook probeer er komt niets zinnig uit.

Uiteraard kan ik gewoon een kolom in de tabel aanmaken met winst als percentage. Maar als ik dan subtotalen wil bekijken kan ik enkel som van of gemiddelde bekijken. Beide geven onzinnige resultaten.

Om een en ander duidelijk te maken, zie bestand in bijlage. Op Blad1 bevinden zich de gegevens. Op Blad2 de draaitabel. Kolom A & B had ik graag zo gehouden, kolom C heb ik niet nodig, D is hoe ik dacht dat het moest maar is dus fout en kolom E is via formule het gewenste resultaat berekend (dit is echter geen goede oplossing aangezien echte draaitabel veel groter is en wanneer je met filters begint de spelen dit in de soep loopt).

Alvast bedankt voor de hulp!
Steven

Bijlagen

Bedankt VenA & Lenart! Zo lukt het inderdaad perfect. voor degene met hetzelfde probleem: tab Hulpmiddelen voor draaitabellen > Analyseren > Berek. > Velden, items en sets

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan