WinXp en HD-station

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meglaz

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2005
Berichten
12
Hallo,

Mijn broertje heeft 1 a 2 jaar geleden een pc gekocht. Het probleem toen was dat we winxp home ed niet konden instaleren omdat setup toen geen vaste hd station kon vinden. Dus toen met pc terug naar de winkel gegaan en die hebben vervolgens winxp geinstalleerd, maar niet gezegt wat er verkeerd ging.

Onlangs, omdat pc erg sloom werd, is de pc geformateerd om vervolgens winxp opnieuw te installeren, zodat al de rotzooi van de pc af is. Maar, nu komt hetzelfde probleem weer.

Ik zal even zeggen wat er gedaan is, om het duidelijk te maken. Alleerst iets over de pc zelf. Het is een P4 2,4 GHz, met een maxtor 80 GB HD (ata). het type nummer weet ik niet. De indeling is fat32 (daarop had de winkel 'm dus geinstalleerd. Voor zover ik weet is nfts beter, dacht ik.).
Nadat de c drive geformatteerd is (De HD is opgesplitst in verschillende drives, elke 20 GB) hebben we geprobeert de winxp home ed te installeren. maar we kregen de volgende melding:

-----
Setup kan geen vast HD-stations vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, juist aangesloten zijn en dat de hardware configuratie correct is. U dient mogelijk een diagnostisch of installatie programma van de fabrikant uit te voeren.
------

Ik heb geprobeerd om de indeling van fat32 naar ntfs, maar dat maakte niks uit. Ik kan alle drives wel vinden in dos, dus dat lijkt mij ook het probleem niet. De HD staat op master.

Verder heb ik ook niet echt een idee wat het probleem is.

Ik hoop dat jullie wel weten wat ik zou kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
 
Met een SATA schijf moet je sowieso de SATA/RAID drivers installeren. Of je nu met RAID gaat werken of niet. Dit natuurlijk alleen maar als je er gebruik van maakt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een diskette die meegeleverd is met de HD gebruikt, maar daar zegt ie dat er geen maxtor hd aanwezig is (?!?!!??!).
 
Kan je niet helpen, maar start nieuwe topic op. Dan krijgt hij weer aandacht. Als je een bericht post van: Iemand??? dat heeft geen zin.
 
Geplaatst door Freakiej
Kan je niet helpen, maar start nieuwe topic op. Dan krijgt hij weer aandacht. Als je een bericht post van: Iemand??? dat heeft geen zin.
Nieuw topic waarom, dan zet je iemand aan tot crossposten en wordt de topic weer gesloten.
Een bericht je in de oude topic brengt de vraag ook weer onder de aandacht.;)
 
Ik heb de error zo goed mogelijk overgeschreven.

Maar er is op het moment geen besturings systeem geïnstaleerd. Zelf denk ik dat het iets is met de HD. Een soort beveiliging die ervoor zorgt dat je geen os kan instaleren. Maar ik kon niks in de bios vinden.

Kan het zijn dat de diskette die geleverd werd bij de HD alleen werkt wanneer de HD zijn oorspronkelijk grote heeft van 1 drive met 80 gb ipv 4x 20gb?
 
Een partitie zou op zich niks uit moeten maken, misschien zit de IDE kabel niet goed in de hdd
 
Ik hoorde net dat je voordat je winxp gaat instaleren dat je onderin het beeld een optie krijgt van 'press F(nogwat) om een partitie aan te maken'.

Misschien omdat winxp de hd niet herkent ofzo.. Dat hoorde ik, ik laat het nog horen. Morgen ofzo. Khoop dat het werkt.
 
Nee, ik zie dat je een ATA hebt, dan is het niet nodig.
 
heb je voor je formatteerde" fdisk" gedaan en parties verwijderd en nieuwe aangemaakt ? anders gaat ie geen hd vinden. en in je bios je cd-rom als eerste laten opstarten.
 
Voor partities maken gebruik ik partition magic en het formateren is gewoon met opstart diskette van windows.
 
als je met opstart diskette formatteerd moet je wel eerst fdisk doen , daarna Y of J voor aanmaken grote schijven daarna party verwijderen (nr 3) daarna partie aanmaken (nr 1)dan pas format c: , anders zal het niet lukken
 
oja en als je nieuwe partie hebt aangemaakt moet je opnieuw opstarten en dan tijp je format C: je zal zien dat ie nu je harde schijf wel ziet

niet vergeten in je bios te zetten dat ie opstart vanaf je cd-rom

groetjes
 
Geplaatst door a194645
als je met opstart diskette formatteerd moet je wel eerst fdisk doen , daarna Y of J voor aanmaken grote schijven daarna party verwijderen (nr 3) daarna partie aanmaken (nr 1)dan pas format c: , anders zal het niet lukken

Moet het met fdisk of kan het ook met partition magic? Ik namelijk niet bekend met fdisk.

Voor de rest lukt het nog steeds niet. Ik heb een partitie geactiveerd, maar dat hielp niet. Ook heb ik fdisk /mbr gedaan, maar dat hielp ook niet.
Voor de rest hoorde ik ergens anders dat mijn partitie tabel misschien niet goed meer was, en dat ik dat moet repareren met een rescue disk van partition magic, maar ik kon niks vinden. :(
 
het gaat je wel lukken maar je begrijpt iets niet !

stop de opstart diskette in van win98 tijp daarna "fdisk" en dan enter,hij vraagt of je ondersteuning voor grotere schijven wil , tijp dan yes of ja , je krijgt dan een vakje met 4 keuzes neem nr 3 parties verwijderen ,en ok of yes,daarna krijg je opnieuw dat vak neem dan nr 1 partie aanmaken tijp weer ok of yes,sluit nu fdisk af en start opnieuw op tot je weer in dos komt en tijp dan format C:

daarna zal je zien dat je pc de harde schijf wel ziet

groetjes
 
Ok, het is met fdisk gelukt, maar bij de installatie geeft ie nogsteeds aan dat er geen HD aanwezig is. Maar ik kan wel in dos op de hd kijken.

:mad:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan