• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wisselen achter- en voornaam (verschillende varianten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dejojo

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Hallo allemaal! :)

Ik heb een vraag over de formules die je kan gebruiken voor het wisselen van voor- en achternamen.
Eén variant is mij al gelukt: zo wordt Visser Piet door middel van de formule die ik gebruik Piet Visser.

Er zijn echter ook nog meerdere combinaties waar ik niet uit kom: zie bijgevoegd bestand.
Wie kan mij helpen om ook de formules voor nr. 2 t/m 5 (zie bestand) voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt! :thumb:

Dennis.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dejojo, voordat je heel veel tijd gaat besteden aan de 'half half methodiek' via formules (je krijgt 't namelijk nooit 100% dicht), eerst ff de vraag om hoeveel namen het eigenlijk gaat. Soms is voor een honderdtal namen het ouderwetse handwerk gewoonweg het snelste (kwartiertje tot een half uurtje overtikken?).

Groet, Leo

Het gaat om zo'n 200 namen.
Ik zou dit natuurlijk gewoon handmatig in kunnen voeren, maar ik ben gewoon nieuwschierig of iemand met een oplossing kan komen voor mijn bovenstaande vraag. Is er bijvoorbeeld ook een formule die je kan gebruiken die meerdere varianten in één keer op kan lossen of is per combinate voor/achternaam een aparte formule nodig...?

Volgens mij is dit onmogelijk, zelfs in een programmeerbare editor (zoals MicroEmacs) kan dit niet.
Neem het voorbeeld van Sientje Hoekstra Dijkstra i.c.m. het voorbeeld van Johan Jelle de Vries: Hoe kan de macro bepalen of de voornaam uit 2 namen of uit 1 naam bestaat? Dat is (voor-)kennis die de beheerder heeft; een macro kan dat niet weten.

Ik raad ten zeerste overtypen aan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp nu dat één formule voor meedere combinaties niet mogelijk is.
Waarschijnlijk ga ik het gewoon overtypen. Zou iemand voor de namen onder nr. 2 t/m nr. 5 (zie bestand) misschien toch de verschillende formules kunnen geven die de beoogde resultaten geven.

Al bedankt voor de antwoorden zover!

@Wigi: Helaas, dit werkt niet 100%:
Stel ik wil ene Johan Jelle Dijkstra Hoekstra laten omzetten (dus als naam staat: Dijkstra Hoekstra Johan Jelle), dan maakt je macro/formule ervan: Johan Jelle Hoekstra Dijkstra

100% bulletproof is het dus helaas niet, en vlgs. mij is het ook niet 100% bulletproof te maken (zie mijn vorige posting).
Wél gaat het voor een hoop namen goed, maar er zal altijd (na-)bewerking/controle nodig blijven, vlgs. mij.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste dejojo ;)

Om het tegendeel te bewijzen dat het niet gaat volgens dnties, zie mijn bestandje.

Je gaat als volgt te werk:

Je plaatst je namen in kolom A vanaf A5 tot A204 (voor 200 namen)

Je drukt dan op de knop Namen splitsen.

De namen komen in het bereik C5:F204 te staan.

Dan kies je volgens validatielijst in welke volgorde je de namen wilt.

Ga dan in kolom I staan rechts van de validatielijst en druk op de knop Namen omdraaien.

Zie dat het wel lukt als je maar zoekt.

Het is niet de gemakkelijkste oplossing maar ze werkt.

Grooetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Danny147: Ik mag toch een schoen opeten of hier is handmatige interventie vereist (namelijk het invullen van kolom H ahv. validatielijst)?? Dat was juist niet de bedoeling.

Spijt me heel erg, maar ik ben niet onder de indruk.

Tijs.

Beste dnties ;)

@Danny147: Ik mag toch een schoen opeten of hier is handmatige interventie vereist (namelijk het invullen van kolom H ahv. validatielijst)?? Dat was juist niet de bedoeling.

Spijt me heel erg, maar ik ben niet onder de indruk.

Tijs.

Had toch geschreven dat het niet de gemakkelijkste oplossing is maar ze werkt!!!
Bij Wigi moest je de case veranderen in kolom A en bij mij de validatielijst :D :p

Wij zoeken voor oplossingen ook al gaat het soms niet rechtstreeks, maar ze werken.
Dit is beter dan kritiek te moeten geven en naar geen oplossing zoeken. :P

Groetjes Danny. :thumb:

Inderdaad. Ik beweer ook niet dat het zonder manuele interventies lukt, in 100% van de gevallen.

Wél heb ik een mogelijkheid aangereikt waar enkel in kolom A het "geval" gezet moet worden.

Wigi

Gewoon de voornamen in een aparte kolom zetten

[off-topic]
[...]Wij zoeken voor oplossingen ook al gaat het soms niet rechtstreeks, maar ze werken.
Dit is beter dan kritiek te moeten geven en naar geen oplossing zoeken. :P[...]

@danny147: Wat denk u zelf? Wat een rotopmerking hierboven (en ook in uw eerste posting) in mijn richting.
Natuurlijk heb ik zelf ook onderzoek gedaan / tijd in gestoken / oplossingen gezocht én (onderbouwd) de topic-starter van de resultaten op de hoogte gebracht. 'Onder de streep' is het belangrijkste dat ik heb willen aangeven dat er geen programmatische 'one fix for all' is (dus zónder gebruikersinterventie, volledig geautomatiseerd etc.). Daar geven zowel u als Wigi me nu gelijk in, maar jullie beiden hebben dat niet (expliciet) vermeld op het moment dat jullie de eerste posting deden. Dát heb ik in mijn eerste posting naar u en Wigi aangegeven, namelijk dat het geen 'one fix for all' is. Hiermee is opbouwende kritiek bedoeld, inclusief een 'waarschuwing' richting de topic-starter dat het geen 'totaaloplossing' is.

Omdat de topic-starter toch duidelijk hoopte dat er een programmatische oplossing zou zijn die alle permutaties van bestaande voornamen + achternamen uit zijn basis Excel bestand dekt, blijft uw oplossing niet voldoen aan de wensen.
Het enige wat u (impliciet) bevestigt is de 'vrees' van de topic-starter dat per naam er een aparte 'formule' nodig is (wat u heeft 'opgelost' door gewoon alle elementen van de oorspronkelijke cel uit elkaar te trekken en door de topic-starter weer op de juiste manier in elkaar te laten zetten d.m.v. kolom H).

In plaats van mijn conclusie te bevestigen dat er geen 100% interventievrije oplossing mogelijk is moest u zo nodig een ('grappig' bedoelde??) snier naar mij uitdelen in uw eerste posting en nog eens een keer in uw laatste. Ik vind dit extra teleurstellend omdat u, net als ik, zich blijkbaar als een (kundige) helper beschouwt.

Tijs.
[/off-topic]

Laatst bewerkt:
Zullen we tot de kern van het probleem blijven. Ik waardeer een ieder zijn betrokkenheid in deze vraag maar de TS is hier niet mee gediend. M.a.w. laat de TS bepalen wat voor hem/haar werkbaar is en de gegeven antwoorden op juiste waarde weten in te schatten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan