WL-183 als AP op Cisco / Ziggo modem configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stanley19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Dag,
Ik heb ziggo alles in 1 met cisco modem.
Ik wil graag mijn ziggo/cisco modem icm met de Sitecom WL183 gebruiken.

De sitecom wil ik als Accesspoint gebruiken. Via lanpoort van de cisco modem heb ik een kabel doorgetrokken naar de 1e verdieping waar de 300N Wl183 sitecom router staat.

Ik heb gekeken op diverse sites hoe je dit moet configureren.

Ik heb 192.168.178.200 en DHCP uitgeschakeld van de sitecom. Tevens heb ik dezelfde SSID en wachtwoord gebruikt als voor de cisco modem

De range van de cisco modem loopt van 192.168.178.10 t/m 192.168.178.150.

Echter heb ik nog steeds geen verbinding voor elkaar, want na deze configuratie is mijn verbinding weg.
Wifi signaal is er , maar geen 'internet toegang'.

Als ik een utp kabel vanuit mijn sitecom naar mijn laptop aansluit, zie ik beperkte verbinding (plus
LAN-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie)

Ik doe ongetwijfeld iets fout.

Iemand raad

Laatst bewerkt:
Wat je moet doen is 1 van de 4 LAN poorten van de Sitecom doorverbinden met de Cisco, dus niet de ene WAN/Internet poort.
Zet wel even de Sitecom uit voordat je dit doet en zet (na het omprikken van de UTP kabel) de Sitecom weer aan.

PS: Ik ga er wel vanuit dat je de UTP kabel correct gecodeerd hebt, zoals een kant-en-klare. Meestal wordt T568B gebruikt, en dat moet je zo doen aan beide kanten van de kabel, dus als je de 2 RJ45's naast elkaar zou leggen hebben die precies hetzelfde kleurenschema. Zie hier, bijv., dus is op beide RJ45's
pin8 (meest rechtse) Bruin
pin7 Bruin-wit
pin6 Groen
pin5 Blauw-wit
pin4 Blauw
pin3 Groen-wit
pin2 Oranje
pin1 (meest linkse) Oranje-wit

En natuurlijk de kabel testen met een kabeltester.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat zegt het verhaal niet :)

Nu wel gedaan en het werkt, denk ik. Geen conflicten in ieder geval.
Ik had de connector nog eens bekeken en die werkt goed.

Zit nu wel met een dilemma.

Ik heb
* een 300N wireless router
* TP link AV500 (alleen het apparaatje wat je op de modem aansluit is kapot, dus heb alleen het andere kastje)
* En nog een TP extender

Bovendien hoe weet ik dat de 300N wireless router de verbinding pakt van de sitecom en niet van de cisco modem zelf?

Als ik de verbindingen onderling controleer is de TP extender (die kopieert alleen) niet echt geweldig (15 MBps down). De 300N wireless router weet ik niet of die daadwerkelijk wordt gebruikt qua signaal (14 a 15 MBps) en de TP Link av500 haalt 40 MBps.

Hoe ga ik wijs om met deze apparatuur, in die zin dat ik het beste wifi signaal heb (overal in huis).

Laatst bewerkt:
Tsja, dat is afhankelijk van hoe groot je woning is, hoe die ingedeeld is (waar muren/plafonds zitten etc.) Het gebruik van extenders beveel ik doorgaans af, maar kan een 'oplossing' zijn als er black spots in huis zijn waar geen kabel (of evt. powerline) naar toe kan.
Je buren zullen het ook waarderen dat je niet overal wifi apparatuur neerzet, omdat je daarmee (mogelijk) hun dekking om zeep helpt. Bovendien vreet elk apparaat enkele watts aan stroom, de hele dag door...

Wat ik zou doen is (nu je de Sitecom werkend hebt als accesspoint) eens rondlopen met je mobiele telefoon (of laptop), hier en daar de wifi uitzetten en weer aanzetten en kijken of je (weer) verbinding krijgt en hoe sterk het signaal is. Kom je dan black spots tegen, kijk wat je daar allemaal in de buurt hebt qua netwerkbekabeling, welke wifi router het dichtst bij staat (zal wel per verdieping danwel de Cisco danwel de Sitecom zijn) etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zag dat je je posting had aangepast/uitgebreid. Gebruik (indien Windows laptop) inSSIDer om te zien met welke accesspoint/router je verbonden bent.
Bovendien kun je dan evt. een ander wifi kanaalnummer vinden dat een betere keuze is (lees: minder bezet) dan wat nu is ingesteld op Cisco en/of Sitecom.
Er zijn ook Android apps voor op Android phone/tablet die wat kunnen aangeven, maar ik weet daar niet veel van, laat staan dat ik zou weten of die aangeeft waar je mee verbonden bent.

Tijs.

InSSider geeft aan dat ik mijn Cisco gebruik ipv mijn Sitecom.
Kan ik dat zelf nog bepalen? Want sitecom geeft beter signaal af zie ik in Inssider.

Zoals gezegd: Heb je de wifi wel eerst even afgezet en daarna aangezet? Anders blijf je verbonden met het netwerk waar je eerst aan verbonden was (zolang die nog bereikbaar is).
En verbind je zowiezo op bepaalde plaatsen in huis met de Sitecom als je (ver) van de Cisco af staat en (relatief) dichtbij de Sitecom?

Tijs.

Blijkbaar niet goed gedaan.
Heb het nu in de volgorde gedaan zoals je voorstelde.
Alleen blijft hij nu connecten met de verbinding beneden en niet met de sitecom.

Dan zullen de Wifi instellingen van de Sitecom niet helemaal overeenkomen met die van de Cisco.
Bedenk hierbij dat er allerlei instellingen hetzelfde moeten zijn:
a. Wifi netwerknaam (SSID)
b. Ondersteuning 802.11a/b/g/n
c. Wifi wachtwoord
d. TKIP of AES

Alles is hetzelfde enkel de beveiliging lijkt verschillend. Alleen kom ik nu niet meer in de configuratie van de sitecom. Moet ik deze resetten?

Zie bijlage

Bijlagen

• _20160112_002059.JPG
    _20160112_002059.JPG
    78,4 KB · Weergaven: 54
Toch gelukt nu na een reset.
Alleen de verbinding is belabberd. Ik zit naast de sitecom en heb mijn laptop verbonden met WiFi.
Haal nu slechts 3 MBps

sitecom vs cisco2.png

a. Je hebt toch een vast ip-adres ingesteld voor de Sitecom, in het netwerk van de Cisco (ik las 192.168.178.200 in je startposting). Dus je zou (indien verbonden met het wifi netwerk) op de Sitecom moeten kunnen inloggen via http://192.168.178.200
b. Zet eens het kanaalnummer van de Sitecom op een ander wifi kanaalnummer dan die van de Wifi van de Cisco, minstens 3 kanalen 'los' van de Cisco. Kijk met inSSIDer welk kanaalnummer het meest geschikt zou zijn.
Moet dus (gegeven kanaal 13 voor de Cisco) een kanaalnummer zijn dat een van 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 zijn.
Als dat helpt/werkt, snap dan waarom ik kanaalnummer niet had vermeld als wat je moest overnemen van de wifi instellingen van de Cisco in posting #9...

Tijs.

Via dat IP adres kom ik er niet in.
inSsider zegt weliswaar dat ik met de sitecom ben verbonden.

Aangezien ik niet in de sitecom kom, heb ik derhalve het kanaal van de cisco gewijzigd naar 3.

Snelheid blijft 3 a 4 MBps:confused:

Tsja, ik zou eerst (via inSSIDer) gaan uitzoeken welk kanaalnummer ideaal zou zijn voor de Sitecom en dan opnieuw beginnen. Omdat je blijkbaar op de Sitecom niet het LAN ip-adres hebt ingesteld op een 192.168.178.x ip-adres zul je de router (eerst) moeten resetten naar fabriekswaarden.

Tijs.

Zie #3 post. De powerline voldoet, ik verwacht geen hogere snelheden dan dit.
Dank voor je hulp en geduld
De overige 2 apparaten zijn niet noodzakelijk en scheelt WiFi verkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan