Word 2013 maakt een doc- in plaats van een docx-bestand aan via het contextmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Hallo vrienden,

De titel van deze thread geeft al een goede omschrijving van het probleem: Word 2013 maakt een doc- in plaats van een docx-bestand aan via het contextmenu.

Maar ik zal het nog wat uitgebreider uitleggen: Op mijn computer heb ik Windows 7 en Microsoft Office 2013 (en dus ook Word 2013). Als ik nu in een bepaalde map ben en met de rechter muisknop klik, dan krijg ik een contextmenu, dat wil zeggen: een lijst met mogelijkheden onder elkaar waaruit ik kan kiezen. Als ik dan klik op "New ..... Microsoft Word Document", dan wordt er een nieuw bestand aangemaakt met de naam "New Microsoft Word Document.doc". Maar dat is niet goed! Word 2013 moet een docx-bestand aanmaken. Doc-bestanden zijn uit de tijd van 1997 tot 2003.

Ik ontdekte dit probleem nadat ik het programma WPS Office Free 2014 had geïnstalleerd. Dit programma komt overeen met Microsoft Office 2013, maar dan gratis. Ik koos hiervoor omdat ik een bepaalde mogelijkheid in Word 2013 miste, die ik wel in dat programma vond. Maar later ontdekte ik, dat Word 2013 die mogelijkheid toch ook heeft. Ik had WPS Office dus niet hoeven te installeren. Maar ik vind het nu toch wel sneu om WPS Office er weer af te gooien. Met Microsoft Office 2013 en Word 2013 heb ik al eerder 2 vervelende problemen gehad, die me veel tijd hebben gekost. Het is fijn als ik in zulke gevallen even terug kan vallen op WPS Office, zodat mijn werk toch door kan gaan, tot Word 2013, enz. weer in orde is.

Het moet toch mogelijk zijn om Word 2013 dusdanig af te stellen, dat een nieuw bestand via het contextmenu gelijk een docx-bestand is. Misschien moet daarvoor het register aangepast worden, maar daar heb ik niet zo veel verstand van.

Ik probeer even (onder exact dezelfde condities qua programmatuur) met je mee te kijken. Welke "bepaalde" map heb je in gedachten voor dat contextmenu?

Maar ik vind het nu toch wel sneu om WPS Office er weer af te gooien.
Daar voelt het programma echt niks van, hoor :). Maar blijkbaar heeft dat door jou zo bewonderde WPS Office de docx extensie ingepikt. Wat niet netjes is, en voor mij al genoeg reden zou zijn om het een paar maanden naar de hoek te sturen. Of erger... Ik snap dat je geen fan bent van Office 2013, want het kan niet in de schaduw staan van Office 2010, maar ik kan mij ook weer niet voorstellen dat een gratis programma iets kent dat Word 2013 niet heeft. En problemen heb ik (naast de af en toe onnozele werking) nog nooit gehad met Word. Ik denk eerder dat je (nog) niet weet hoe je die specifieke handeling (snel) in Word kan doen. Dat zou voor mij geen reden zijn een extra programma te installeren, want dat is alleen maar ballast. Ik zou, als ik jou was, gewoon voor één van de 2 kiezen. En de ander dus gewoon verwijderen.

Waarschijnlijk moet je de docx extensie 'terukapen' van WPS office, door de extensie opnieuw in de Verkenner te koppelen aan Word.
Overigens heb ik jouw werkwijze in al die jaren dat ik achter een pc zit nog nooit gebruikt. Ik vind het een nogal overbodige handeling om een document te maken; je kunt net zo goed Word opstarten en je document maken. Scheelt een paar klikken. En je document opslaan moet je toch. Of het nu al bestaat of niet.

@Vanderploeg:

check eerst eens wat er 'officeel' aan de extensie is gekoppeld:

dit doe je door naar het
configuratiescherm te gaan
daar te klikken op 'standaardprogramma's'
waarna je een schermpje krijgt waarin je de op één na bovenste optie kiest :
"een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen".

Je krijgt vervolgens een hele lijst te zien (zie plaatje).
Staat bij jou Word niet als standaardprogramma, dan kun je dit rechtsbovenin veranderen.
Check ook je andere Office bestandsxexenties of die nog zo staan zoals jij ze zou willen hebben.
Middels dit config schermpje verander je in korte tijd alles naar wens.

Verder ben ik uiterst tevreden over Office 2013. Ik zou niet meer naar een eerdere versie terugwillen.
Dat deze versie toch wel een fijne versie is, hebben ook onze ICT voormannen ontdekt, reden waarom wij binnen onze organisatie (72.000 werknemers) binnen afzienbare tijd Office 2013 als officiële kantoorapplicatie gaan gebruiken.
Voordeeltje voor ons als werknemers is dat we een jaarabbo kunnen verkrijgen voor Office 2013 voor thuisgebruik, voor slechts 15 euro. Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, want door thuis deze versie te gebruiken, hoeft de "meute" op de werkplek niet meer zoveel nieuwe functies te ontdekken en da's dus weer érg efficient voor de werkgever.

Bijlagen

• extensies.webp
    extensies.webp
    48,3 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Ik zou niet meer naar een eerdere versie terugwillen.
Totaal andere discussie, maar in mijn ogen kan 2013 niet tippen aan 2010. Niet alleen kwa smoel (2013 ziet er gruwelijk uit. vind u hoofdletters mooi in het menu? dan doen we alles in hooffdletter!) maar ook qua functies. De 'backstage view' is onhandig, de nieuwe features onzinnig (filmjes in een tekst document? laat me niet lachen...) en uiterst zinvolle opties als rechtsklikken --> toevoegen aan Autocorrectie zijn verwijderd. Dan heb ik het nog niet over de gruwelijk mismaakte Outlook variant...

Ik hoor je lachen................. smaken verschillen en objectief gezien zullen onze ict bonzen het ook wel fout hebben toch? Zij vertegenwoordigen net iets meer dan 70.000 werknemers.

Laatst bewerkt:
Ik zit ook bij een bedrijf met zo'n 20.000 werknemers. OK, jij wint op aantal. Maar ik denk niet dat wij ooit op 2013 overgaan. En sinds wanneer hebben ict bonzen per definitie gelijk? De meesten hebben nauwelijks oog voor wat er op de werkvloer speelt. Laat staan dat ze weten welke Office versie het best is. Laat ik het zo stellen: als ik iets over software pakketten wil weten, stap ik nooit naar een bobo :D

gast0225 schreef: "Welke "bepaalde" map heb je in gedachten voor dat contextmenu?"
Ik had geen speciale map in gedachten. Word bestanden maak ik in allerlei mappen, net zoals het me uitkomt. En in vrijwel iedere map genereert Office via het contextmenu een doc- in plaats van een docx-bestand. Alleen niet in de root C: Maar daar ben ik al aan gewend.

Inderdaad had WPS Office heel veel extensies afgepakt van Word. Maar die heb ik weer aan Word teruggegeven, nog vóór ik jullie mijn probleem voorlegde. Het probleem bleef echter bestaan, nadat Word al die extensies weer teruggekregen had. Dus daar ligt het niet aan.

En ik ben toch echt wel erg gehecht aan de mogelijkheid om gelijk een Word-bestand aan te maken als ik in een bepaalde map zit. Jullie hebben ook grote meningsverschillen betreffende Word. Dus ik mag ook mijn eigen voorkeuren hebben.

Wat kan ik nu nog doen? Ik kan WPS Office wel verwijderen, maar wat heeft dat voor zin? Ik heb sterk de indruk, dat het daar niet aan ligt. Of denken jullie daar anders over?

Soms worden er ongevraagd instellingen van Windows veranderd. Dit had ik vandaag ook met de knop "Veilig verwijderen" in de taakbalk. De knop was nog wel zichtbaar, maar hij deed het niet meer. Via internet vond ik de oplossing. Daardoor kon ik de instelling, die ongevraagd was veranderd, weer terugzetten.

Ik denk dat we in dit geval net zoiets hebben. Dus iets dat ongevraagd veranderd is. Het is alleen de vraag wat er veranderd is en hoe we dit terugzetten.

Uiteraard mag je je eigen voorkeuren hebben :). Ik heb zelf het probleem niet, omdat bij mij de Office gekoppeld is aan het docx format. Je kunt waarschijnlijk altijd gewoon een x achter de extensie zetten, en dan heb je ook je docx bestand, maar dat is op dit moment meer een workaround. Je kunt eens in de Registry kijken naar deze sleutel: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts. Wellicht dat daar een verkeerde koppeling staat.

Helaas zie ik bij deze sleutel niets bijzonders staan, zeker niet iets wat er op zou kunnen wijzen, dat Office 2013 doc-documenten aanmaakt. Overigens heeft deze sleutel heel wat subsleutels. Er is bijvoorbeeld een subsleutel voor doc en voor docx. En die hebben ook weer hun subsleutels. Maar nergens zie ik iets wat me verder kan helpen.

Ik dacht trouwens, dat het contextmenu ook veel te maken heeft met: shell. Maar ik weet te weinig van het register af om daar iets mee te kunnen doen.

Het lijkt dus zo te zitten:
http://stealthpuppy.com/set-default-formats-for-new-office-documents-from-windows-explorer/
Microsoft Word Document

Word only requires a simple registry change. Delete the following string value

1
HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\Word.Document.12\ShellNew\NullFile
Then create a new string (REG_SZ) value leaving the data blank.

1
HKEY_CLASSES_ROOT\.doc\Word.Document.8\ShellNew\NullFile

Kies degene die je wilt... dus docx hier....

Edit: ik heb hier Word 2010 en heb de .docx register invoer geëxporteerd, vergelijk dus die met die van jou.
Dit is onder Win7/64 bits. Je ziet dus al dat het complexer zit dan die link hierboven.... Ik laat het toch staan... kun je zien wat de verschillen zijn.
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx]
"PerceivedType"="document"
@="Word.Document.12"
"Content Type"="application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\OpenWithList]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\OpenWithList\WordPad.exe]
@=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\PersistentHandler]
@="{D3B41FA1-01E3-49AF-AA25-1D0D824275AE}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\ShellEx]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\ShellEx\PropertyHandler]
@="{993BE281-6695-4BA5-8A2A-7AACBFAAB69E}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\ShellEx\{8895b1c6-b41f-4c1c-a562-0d564250836f}]
@="{84F66100-FF7C-4fb4-B0C0-02CD7FB668FE}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{C41662BB-1FA0-4CE0-8DC5-9B7F8279FF97}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\Word.Document.12]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.docx\Word.Document.12\ShellNew]
"NullFile"=""

Edit 2:
ik vond deze ook nog, probeer eerst die eventueel.
http://answers.microsoft.com/nl-nl/...w/51a56667-cd94-45fb-8fb6-ded0fb8d4d5c?auth=1
Je zou van die nieuw user ook de goede sleutel kunnen exporteren en weer importeren in dit account.

Laatst bewerkt:
De opmerkingen van Andre zal ik goed bestuderen! Nu alvast enkele voorlopige opmerkingen:

1. De opmerking van OctaFish "Je kunt waarschijnlijk altijd gewoon een x achter de extensie zetten." is niet juist. Een leeg doc-bestand is 22 KB en een leeg docx-bestand is 11 KB. Dat is dus niet hetzelfde.

2. Al 2 keer heb ik heel Office 2013 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar het probleem bleef gewoon bestaan. Eerlijk gezegd lijkt dit een beetje lomp van Microsoft. Bij het verwijderen van de software wordt alles dus niet teruggebracht in de oorspronkelijke toestand. Er blijft te veel hangen. Bovendien is het een slechte zaak dat ik Word niet afzonderlijk kan de-installeren en installeren. Steeds moet ik dat met heel Office doen. Ik heb deze kwestie ook al besproken op het forum van Microsoft zelf. Eerst dacht men, dat ik mij vergiste. Maar later drong het toch door, dat het inderdaad zo is.

Als nu 1 onderdeel van Office conflicteert met iets anders op mijn computer, dan wordt heel Office voor mij onbruikbaar. Zo conflicteerde OneNote telkens met mijn printer in Windows XP Mode. Ik kon die printer niet eens installeren. En OneNote heb ik helemaal niet nodig. Maar omdat OneNote niet afzonderlijk te verwijderen is, zat ik met een groot probleem.

Dit is slechts een voorbeeld. Inmiddels heb ik dit probleem zelf opgelost. (De mensen van het Microsoft forum zagen daar geen kans toe). Hiermee wil ik slechts zeggen, hoe lomp het is, dat de onderdelen van Office 2013 niet afzonderlijk zijn te verwijderen en te installeren. Bij iets andere versies van Office kan dat weer wel. Dit toont aan hoe inconsequent Microsoft te werk gaat wat dit betreft.

Steeds geef ik aandacht aan dit probleem, in de hoop dat het ook doordringt tot de programmeurs van Microsoft.

Maar jullie horen nog wel van mij, als ik de opmerkingen van Andre bestudeerd heb.

Nou, ik heb de zaken nader bestudeerd, maar het gaat helemaal niet goed. Eerst heb ik een backup gemaakt van het register. Maar het lukte me daarna niet om het register goed aan te passen. Toen besloot ik om de backup terug te zetten. (Want handmatig kreeg ik de oude instellingen niet meer terug). Maar daarbij kreeg ik iedere keer foutmeldingen. Nu zit ik misschien ook nog met een corrupt register. Ik heb ook heel weinig verstand van registerbewerkingen. Dus misschien heb ik wel wat verkeerds gedaan.

De backup van het register heb ik genoemd Volledig1.reg (omdat het een volledige backup van het register is). Dit bestand heeft 277 MB, dus dat is vrij veel.

Bij het terugzetten van de backup heb ik het register geopend, toen geklikt op Computer (boven alle HKEY's), toen geklikt op File, toen op Import..., en toen heb ik de backup geopend. Heb ik daarbij iets verkeerds gedaan?

Bij het maken van de register-backup heb ik bijna hetzelfde gedaan. Alleen heb ik toen natuurlijk gekozen voor Export... Ik dacht dat ik deze werkwijze van Microsoft zelf geleerd had via een websitepagina. Wat heb ik dan verkeerd gedaan, dat ik een foutmelding krijg bij het terugzetten?

In de foutmelding staat: "Error accessing the registry". Zonodig stuur ik jullie een plaatje van de volledige foutmelding, maar er staat verder niets bijzonders meer bij.

Inmiddels is alles weer in orde met mijn computer. Office 2013 creëert weer gewoon docx-bestanden. En mijn register is weer als vanouds.

Ik heb namelijk een volledige backup van de C:-schijf teruggezet, die ik 2 dagen geleden gemaakt had. Het ging nog bijna fout met het terugzetten van de backup! Eerst kreeg ik namelijk een foutmelding. Misschien had de oude inhoud van de C:-schijf nog te veel invloed. Pas toen ik de C:-schijf eerst had geformatteerd met een extern programma op DVD kon ik de backup terugzetten.

Het nadeel van deze methode is wel, dat ik nu alles op de computer kwijt ben, wat ik de afgelopen 2 dagen gedaan heb. Ook WPS Office ben ik nu helemaal kwijt. Maar daar lig ik niet van wakker. Vermoedelijk is alle ellende door dit programma gekomen. Het feit dat de knop voor "Veilig verwijderen" het ineens niet meer deed, kwam vermoedelijk ook al door dit programma. Dus ik denk dat er een paar lelijke bugs in WPS Office zitten.

Maar ook Microsoft Office 2013 is verre van vlekkeloos. Toen ik WPS Office nog niet eens kende, was het contextmenu voor Word ook al een keer plotseling veranderd. Maar toen kwam het nog goed, door heel Office 2013 opnieuw te installeren. Kortom: Het is allemaal maar mensenwerk. En hoe ingewikkelder de programma's worden, hoe groter de kans op fouten wordt. Vandaar de miljoenen computerproblemen, die op internet beschreven worden.

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor de hulp! :)

Waarom heb je niet eerst nog een backup gemaakt iig van alle bestanden (Mijn Documenten map en andere mappen).
Gelukkig had je wel een backup opm terug te zetten...:thumb:
Deed iedereen dat eerst maar voordat ze iets gaan doen.... oei slecht voor het forum... meteen half leeg....... :o
Toch fijn dat het io is...
Succes verder!
PS: wat ik met een aantal van dat soort programma's doe.. is er een zgn protble versie... dna heb je niet alle opties maar wel de meesten en kun je iig kijken of het bevalt.
Libre Office is een alternatief voor WPS Office en daar heb ik een portable van...
Van WPO Office bestaat er geloof ik geen... en so wie so alleen de uitgeklede Home versie is gratis... de rest gaat via een abo zag ik ...

Andre, je hebt helemaal gelijk. Ook van de bestanden die ik in de afgelopen 2 dagen had gemaakt, had ik even kopieën moeten maken. Hier heb ik helaas te weinig aan gedacht. Ik dacht alleen aan het adressenbestand, waar ik de afgelopen dagen veel aan gewerkt had. Van dat bestand had ik wel een recente kopie gemaakt, alvorens mijn C:-schijf te formatteren. Dus dat werk is op tijd gered. Maar ik had dat ook met andere bestanden moeten doen, waar ik de afgelopen dagen aan gewerkt heb. En dat was ik helaas vergeten.

Ken je het programma Scribus? Dit is niet zo zeer een tekstverwerker, maar meer een DTP-programma (Desk Top Publishing). Dan kan ik gemakkelijker plaatjes naast de tekst zetten. Ik ben namelijk van plan om uitgever te worden. Dit schijnt ook een gratis programma te zijn met professionele mogelijkheden. Er zijn zelfs verschillende Nederlandse handleidingen voor, dus het programma staat in hoog aanzien. WPS Office heeft ook een gratis Publishing programma. Maar die ben ik nu dus kwijt. En ik ga hem niet meer terughalen, want dan krijg ik waarschijnlijk al die problemen weer. Ook heb ik nu geen zin om veel geld uit te geven voor een betaald DTP-programma. Zou Scribus een geschikt programma zijn?

Ja, ik maak inderdaad vaak een volledige backup van de C:-schijf. Enkele weken geleden had ik nog een virus, die ik er niet meer uit kreeg. Toen heb ik ook een backup van de C:-schijf teruggezet. En de schrik zat er toen gelijk zo in bij mij, dat ik besloot om nog veel vaker backups te maken. Desnoods maak ik aan het einde van iedere dag een volledige backup, als ik die dag veel met de computer gewerkt heb. Ik denk dat ik het vanavond ook weer ga doen, alvorens mijn bed in te duiken!

Bedankt! Tot nu toe heb ik een goede indruk van Scribus! Ik hoop alleen dat daar ook geen vervelende bugs in zitten!
Soms maak ik, alvorens een programma te installeren, nog even extra een volledige backup van heel mijn C:-schijf op een externe harddisk. Dan kan ik die zo nodig direct terugzetten, als de installatie mislukt, en de boel zelfs in de war stuurt.

Windows heeft wel een functie als Systeemherstel. Maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Niet alles wordt daarmee teruggebracht in de oorspronkelijke toestand. Het mooie van het terugzetten van een backup (beter gezegd in mijn geval: een clone) is, dat ook het register hersteld wordt. Want het register staat ook op de C:-schijf. Waarschijnlijk doet Systeemherstel daar ook wel wat aan, maar het is niet volledig.

Eén van onze redacteuren (Leo97) is een expert in Scribus, en hij heeft er ook een boek over geschreven. Verder houdt hij hier een blog bij. Zeker de moeite van het bekijken waard!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan