word gek van het ratelen van mijn hd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat er met win98 minder geratel was kan bijvoorbeeld komen doordat het virtueel geheugen (swapfile) op een vaste grootte stond en nu in xp niet meer, zeker als het swapfile dan ook nog eens fragmenteerd is dan schrijft en zoekt de hdd zich helemaal wezenloos, verder heeft xp nou eenmaal meer geheugen nodig als 98, als xp dit dus niet vind in het interne gaat 'tie 'swappen' (en dus ratelen)
Verder zit er ook nog een verschil tussen 98 en xp, xp gebruikt bestandsoptimalisatie, d.w.z. de programma's die je vaak gebruikt worden als dusdanig gekenmerkt en ook dit levert weer schijfactiviteit op.
Mijn advies, begin eerst eens met defragmenteren, het liefst met een programma dat het swapfile ook netjes bij elkaar zet (norton speeddisk), controleer verder ook nog of er programma's mee draaien die op de achtergrond actief worden op het moment dat het systeem niet gebruikt wordt, zoals Office.

Ratelen schijf

Je hebt volgens mij 256 intern geheugen en een videokaart met 32 MB geheugen.

Op papier is dat samen met je 450 Mhz. CPU genoeg om Win XP soepel te laten draaien mits je os. gezond is..

Echter 256 Mb is genoeg om een gezond systeem te laten draaien.

Eventuele vervuilingen en toepassingen die extra aandacht van de CPU en het geheugen vragen maken dat 256 MB en 450 MHz. al snel een bottleneck vormen.

Maw. 256 MB en 450 Mhz. is in principe genoeg maar niet overdreven ruim.

Check je systeem zoals al eerder werd genoemd op de klassieke vertragende geheugenvreters als spyware etc...

Als je dat gedaan hebt check je bios eens of het volgens de fabrikant van je moederbord geschikt is voor Windows XP.

Je systeem kan op papier wel voldoen aan de eisen die Billy Poort eist maar dan moet een en ander wel goed op elkaar afgestemd zijn en goed onderhouden zijn.

Grtz.

Ik had eerste 2x32 mb toen heb ik er 256mb bij gedaan en tegelijkertijd overleed er 1 slot. Dus heb ik nu 288mb en een 8mb Monster II. (Ik weet het ik heb een overjarig systeem, maar hij deed het altijd nog goed).

Ik heb geen spy-ware erop zitten. Ik check regelmatig met Ad-aware.

Hoe kan ik dat van mijn bios op mijn moederbord checken?

Bedankt iig voor de info!

XP defragmenteert automatisch elke drie dagen, juist als je niet achter je pc zit.

beetje serieus

Goh, ik ben hier vandaag vor het eerst, maar ik val van de ene verbazing in de andere.
stof? in een harddisk? Nee hoor.
288 Mb zou niet bestaan??? Ja hoor, mijn machine is ooit geleverd met 32 Mb en is zo snel dat betaalbaar werd uitgebreid met 256 Mb.
Het ratelprobleem heeft niks met toerental of ouderdom te maken, mijn gloednieuwe notebook met razendsnelle 2,5" drive heeft er ook last van.
Oorzaak: Windows XP, om preciezer te zijn de systeemherstel functies. Ik heb er behoorlijk op zitten puzzelen om wel het geratel te beperken maar niet de hele systeemherstel functie kwijt te raken. Is me aardig gelukt, maar ik kan niet meer gedetailleerd vertellen hoe.
Laat 'm verder geen mappen of bestanden comprimeren en laat geen taken automatisch starten, zoals schijfopruiming, defragmentatie en zo.

Oh ja, System Galore...[gebruik ik niet]...maar kan vooledig uit via Eigenschappen>Mijn computer>System Restore>vakje aanvinken.

Leuke binnen komer Magz, not :(

Ik geloof dat je in herhaling valt !
betweters brrrrr

Waarschijnlijk is het bestandje wuaulct defect, was bij mij ook zo ik heb het toen verwijderd en daarna begon het. Dit is een bestandje dat de automatische updates start. Als het defect is dan blijft ie het maar proberen. Schakel automatische updates maar uit dan is het geratel over.

Geweldig.. Egkok,

Het geratel idd (tot nu toe) over. Heerlijke rust tijdens het leren!!!!

Simpel eigenlijk he? Geen harddisk schoon laten maken, of een nieuwe kopen of iets met biossen en moederborden klooien.

Gewoon even iets uitvinken....

THANK YOU VERY MUCH!

Sas

Het is inderdaad werkelijk niet te geloven.....

hoe ben je hier achter gekomen egkok?

groet
Harmen

ik kreeg een foutmelding met dat proggie erop. via google gezocht wat ik moest doen. ipv .exe .old er van maken en vanaf Me schijf weer opnw. installeren. Ik dacht ik hoef geen auto update omdat het mijn server betrof dus heb ik het er afgegooid. En toe bleef die auto update maar zoeken naar dat proggie natuurlijk. Dus toen auto update uitgeschakeld en voila.. Je kunt als je autoupdate wilt behouden ook dat proggie dus weer installeren. wuaulct.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan