• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Worstelen met Tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik zit altijd te worstelen met de tijdsfunctie binnen Excel. Twee vraagjes:

- Hoe zet ik een serieel getal om naar tijdsnotatie? Dus ik heb in een cel 0,9 (minuut) staan en dit moet 0:0:54 worden

- Hoe reken ik het gemiddelde uit van verschillende tijdsmetingen. Dus ik heb een reeks van 0:1:30, 0:1:00 en 0:0:30. Het gemiddelde is 0:1:00. Welke handelingen moet ik hiervoor doen?

Beste Verhoog,

Het getal 1 staat voor 1 dag. Dus het getal 1 in de datumnotatie is gelijk aan 24 uur. En ook gelijk aan 1440 minuten (60*24) en dus ook gelijk aan 86.400 seconden.
Als ej wilt tellen en je komt boven 24 uur uit, zul je in eerste instantie 1:00 uur zien, in plaats van 25:00 uur. Zet dan de notatie op :mm, dus met rechte haken er omheen.

Gemiddelde(cellenbereik) werkt dus ook met tijden.

Als je met een hulpkolom werkt, kun je 0,9 minuut delen door 24 uur * 60 minuten = 1440.

Succes,

Richard

p.s. Met de zoekfuntcie van deze site was je er ook uitgekomen, want er worden veel vragen gesteld over datums en tijden. :thumb:

hIER GAAT HET MEE

Ik heb een Engelse versie van excel; TEXT zal in het Nederlands anders heten. Met help (ik zocht op converteren tijd) moet het te vinden zijn.
  1. als A1 0.9 bevat zet in een andere cell =TEXT(A1/24,"h:mm") en formatteer die als een tijd
  2. Als A1,A2,A3 de tijden bevatten zet dan in een andere cell: =(A1+A2+A3)/3 en formatteer die als een tijd.

Ja, dat had ik allemaal al gesnapt, maar ik weet nu nog steeds niet hoe ik 0,9 (minuut) omzet in 00:00:54 of hoe ik een gemiddelde bereken. Als ik 0,9 / 24 * 60 doe en ik zet de notatie op :mm, dan krijg ik 54:00:00 ipv 00:00:54.

Daarbij ben ik dus op zoek naar een (snelle) manier om een gemiddelde tijd te berekenen, of kan dat alleen maar via hulpkolommen? Dus eerst alles omzetten in seriele tijden, gemiddelde berekenen en dan weer terugconverteren naar tijd?

Ik heb een Engelse versie van excel; TEXT zal in het Nederlands anders heten. Met help (ik zocht op converteren tijd) moet het te vinden zijn.
  1. als A1 0.9 bevat zet in een andere cell =TEXT(A1/24,"h:mm") en formatteer die als een tijd
  2. Als A1,A2,A3 de tijden bevatten zet dan in een andere cell: =(A1+A2+A3)/3 en formatteer die als een tijd.

Sorry, had jouw oplossing nog niet gezien, deze werkt inderdaad (bijna). Aangezien het om seconden gaat in dit geval, moet het =TEXT(A1/24/60:"u:mm:ss") worden. Dat werkt wel! En die van het gemiddelde ook, thx.

Laatst bewerkt:
Probeer deze eens
Code:
Public Function TijdNaarString(ByVal tijd As Single) As String
'de variabele "tijd" is een kommagetal vb 1,35564 met als eenheid de dag

Dim uren As Integer
Dim minuten As Integer
Dim seconden As Integer

'tijd = tijd * 24    ' tijd in dagen
tijd = tijd * 1     ' tijd in uren

uren = Int(tijd)    'uren

minuten = Int((tijd - uren) * 60) 'de resterende minuten berekenen
seconden = Int(((tijd - uren) * 60 - minuten) * 60) ' de resterende seconden berekenen

TijdNaarString = uren & ":" & minuten & ":" & seconden 'totaaltijd weergeven als string
'TijdNaarString = uren & ":" & minuten 'totaaltijd weergeven als string
End Function
In geval van jouw voorbeeld gebruik je
Code:
tijd = tijd * 1     ' tijd in uren
Het resultaat is 0:53:59

Suk6 Huub

Ja, dat had ik allemaal al gesnapt, maar ik weet nu nog steeds niet hoe ik 0,9 (minuut) omzet in 00:00:54 of hoe ik een gemiddelde bereken. Als ik 0,9 / 24 * 60 doe en ik zet de notatie op :mm, dan krijg ik 54:00:00 ipv 00:00:54.

Je moet NIET 0,9 / 24 * 60 doen, maar 0,9 / 24 / 60 of 0,9 / (24 * 60).
Voor het gemiddelde kan je zoals gezegd de gewone =GEMIDDELDE() formule gebruiken.

Als je maar onthoud dat 1 staat voor 1 dag kom je er (hoop ik) altijd uit.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan