Xbmc ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

margriet1971

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Het idee "mediaplayer" was voor mij al nieuw, maar nu lees ik her en der ook over XBMC. Punt is namelijk als volgt: Mijn DVD brander is stukgegaan, en nu was ik op zoek naar vervanging. In de winkel werd ik gewezen op de mediaplayers, maar die vind ik best nog wel duur. In mijn speurtocht op marktplaats, kwam ik XBMC tegen. Maar enige "begrijpelijke uitleg" over de mogelijkheden en onmogelijkheden vind ik bijna nergens terug (klein stukje op wikipedia is zo'n beetje het enige), zelfs op het XBMC-forum starten ze al in fase 4 met de uitleg naar mijn idee ;)

Daarom heb ik een boel vragen, om te bekijken of dit iets is wat voor ons geschikt kan zijn. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Situatie
ik heb een windows Vista pc (dual core 1800mhz, met goede videokaart). Dat is ook mijn werk-pc. Kan ik hierop gewoon dat XBMC installeren? en daarvanaf werken? Of is het écht nodig een aparte pc ervoor in te richten? De pc staat redelijk in de buurt van de tv, dus aansluiten (welke manier?!?) zou geen probleem hoeven te zijn.

Wat zijn de voordelen van XBMC op bijv. een gewone mediaplayer? Waarom?
Wat zijn de eisen aan de hardware?
Waarom zou het wel/niet op een aparte pc moeten staan?
Wat heb ik er voor nodig (kabels, randapparatuur e.d.)?
En de software is die idd gratis?

Ben hier erg benieuwd naar! Hopelijk hebben jullie antwoorden! :)

Waarom zou je XBMC willen installeren als je ook gewoon de pc gelijk aan de tv kunt hangen? XBMC is bedoeld voor hele energiezuinige computers/mediasystemen bedoeld voor aan de tv. Het vervangt dus windows.

Naar mijn idee is het misschien handiger voor jou om de pc direct aan de tv te koppelen? In Windows kan je namelijk ook gewoon beelden doorsturen naar je tv + je pc kan met de juiste codecs alles afspelen, iets wat mediaspelers niet kunnen.

Dan nu je vragenlijstje:
- voordelen van XBMC zijn de ondersteuning van veel videoformaten + dat het gratis is + het uiterlijk (persoonlijk). Tevens is het behoorlijk rap.
- Eisen aan hardware? zeer laag, weet even niet precies uit me hoofd.
- voor XBMC heb je eigenlijk wel een andere pc nodig, anders is het niet handig (Dual boot e.d.)
- kabels die je nodig hebt zijn alleen de kabels om beeld & geluid naar de tv te sturen. Dit is hetzelfde als van pc naar tv (denk aan HDMI)
- XBMC is gratis

ok.... Dat wordt m dus niet voor mij :D

Maar rechtstreeks aansluiten van mijn pc op de tv? met HDMI is best kostbaar (toch zo'n 6 m kabel nodig denk ik?)... en hoe werkt dat dán?

En, ik moet eerst eens bekijken of ik wel hdmi op mijn pc heb?!? Wat als dat niet zo is? Zijn er dan nog alternatieven? Of: hoe los ik dat dan op?

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je een goede videokaart hebt? Ik neem aan dat je het dan over een losse videokaart hebt. In dat geval heb je kans dat er HDMI op zit, en anders een DVI aansluiting waar ook geluid over gestuurd kan worden via het bijgeleverde verloopje naar HDMI.

Je hoeft niet per se HDMI te gebruiken, maar dat is wel de mooiste oplossing omdat dat 1 kabel is voor beeld & geluid.

HDMI kabels zijn overigens niet zo prijzig als dat jij denkt (denk ik). Zie hier een prijsvoorbeeld onder deze link voor een 7,5m lange kabel: klik

ik heb xbmc ook,alleen als je een film kijk kan het soms even stil staan en dan het gaat,laden komt om dat je een te trage verbinding hebt,al hoewel we een snelle verbinding hebben,dus of jij er ook last van zou hebben zal ik niet weten.

voordelen je hoeft niet te downloaden (maar dat was al bekend bij jouw denk ik)
eisen hardware niet echt,je zegt een goeie videokaart te hebben (dat maakt ook verschil uit om HD of niet.
wel of niet op een aparte pc staan?,gewoon downloaden, installeren (account volgens mij ook,maar weet niet zeker) het is al een tijdje geleden dat ik het had geïnstalleerd dus ik weet er niet zo veel meer van.
wat heb ik nodig voor kabels randapparatuur niets,als je het op de tv wilt kijken alleen een kabel van je pc naar de tv.
is de software gratis ja.

welke versie van vista heb je?
vanaf home premium heb je ook windows media center
volgens mij een beetje hetzelfde principe als xmbc

wat voor aansluitingen zitten er op je videokaart en welke aansluitingen heb je op je tv?
daarmee bedoel ik het volgende: vga-dvi-hdmi ?

(ik had ooit een nieuwe videokaart gekocht, omdat de oude het begeven had. Mijn monitor wilde het daarmee niet doen, omdat die daarvoor te oud was.. hahahaha! :D Toen tóch maar gelijk een 24" LEDbeeldscherm gekocht, en díe deed het wel met deze kaart).

Systeem:
windows vista home premium dual core 1800mhz, en een HD 4550 ATI Radeon videokaart (en dus HDMI, en een witte kabel zit er nu in naar mijn monitor.. is dat DVI?).

En idd, dan is de kabel de goedkoopste oplossing! Ik heb weleens kabels gezien van zo'n 60 eurie in de winkel. Wat een verschil dan, met wat je me nu stuurt als linkje.. En kun je dan vanaf je pc de tv bedienen? Want dát is dan het gemakkelijkst denk ik? En ook niet de moeilijkste oplossing!

En... is er verlies van kwaliteit door de lengte van de kabel (zijn daar beperkingen aan)? Of valt dat mee? En idd, is dan Windows Mediacenter de oplossing als software? Of zijn er alternatieven? Of maakt dat eigenlijk niet uit (omdat het erom gaat dat je het op je pc kunt afspelen en dat kan ook met VLC player e.d.)?

Dank jullie wel in ieder geval alvast voor het meedenken! Ik denk dat ik de oplosisng gevonden heb :D :D

Witte kabel is waarschijnlijk DVI ja (witte uiteinden = DVI)

De prijs van de kabel zoals de link die ik je gegeven heb ga je waarschijnlijk alleen op internet vinden. Kijk vooral eens goed rond naar prijzen, normale winkels zijn alleen bijna altijd duurder. De kabel die ik als voorbeeld gaf is trouwens een prima kabel met vergulde connectoren.

Je stuurt dan beeld vanaf de pc naar de tv. Het enige wat je eventueel moet doen is de tv vertellen dat hij het beeld vanaf de HDMI moet pakken. Op je pc kan je kiezen voor bureaublad uitbreiden (zou ik doen, dan kan je ook op andere resoluties draaien als je monitor) of dupliceren (tv neemt de resolutie van je beeldscherm over, kan soms onscherp zijn). Verder moet je op je pc instellen dat je geluid over de videokaart gestuurd wordt (HDMI output).

Verlies van kwaliteit door de lengte van de kabel ga je niet hebben. Dit komt omdat het om een digitaal signaal gaat. Lengtes korter dan 20 meter ga je dus absoluut geen probleem mee krijgen!

Je hoeft overigens geen windows mediacentre te gebruiken, de windows mediaplayer kan ook erg veel afspelen en die kan je ook gewoon gebruiken als je dat wil. VLC player ondersteund vrijwel alle formaten en is ook geschikt. Zie het zo: de TV stel je eigenlijk in als monitor, dus alles wat jij op je pc kan afspelen zal dan ook gewoon getoond worden op de tv.

ik denk dat je met de witte kabel vga bedoelt?

aangezien je home premium hebt kan je dus ook windows media center gebruiken
het is dus meer de keuze.. wat vind jij het lekkerst werken
je kan even google op de verschillende aansluitingen, zodat je zeker weet welke aansluiting jij nodig zal hebben

Hdmi

Dvi

Vga

Als ik het goed zie heeft je videokaart een vga en een dvi aansluiting
dus zou je kunnen kiezen tussen hdmi naar hdmi kabel plus verloop stukje van dvi naar hdmi
is handiger als je meer apparaten via hdmi zou willen aansluiten

of een hdmi kabel die direct overgaat naar dvi zonder verloop stukje

EDIT:

ik gebruik liever geen van die programma,s en dupliceer me beeldscherm gewoon op me tv
en gebruik vlc player om film en series af te spelen

Laatst bewerkt:
Als je nog een tikje langer hebt (10 meter is écht genoeg, had ff niet meegerekend dat hij dan natuurlijk eerst naar de grond, dan over de vloer, en dan weer omhoog moet ;) ).... ik vind die niet goedkoper dan 21,95... klopt dat?

Afijn... Ik dank jullie heel erg voor dit snelle meedenken, het wordt dus simpelweg de kabel! :D snelste en meest goedkope oplossing, zo lijkt het...

Misschien zijn er nog wel meer 10 meter kabels goedkoper te vinden, maar ik heb niet echt goed gezocht. Ik pakte alleen deze site erbij omdat deze redelijke prijzen heeft en vrijwel alle kabels (en snelle levering overigens). Wat het zoeken naar de kabel betreft zou ik zeggen dat je dat zelf wel moet lukken toch?

HDMI kabel is het goedkoopste en naar mijn idee de simpelste oplossing, juist omdat je geen grote veranderingen hoeft te doen aan je pc (alleen paar kleine instellingen) ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan