XP harddisk boot niet meer..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee niet echt,gisteren heb ik m'n eigen schijf 200GB laten scannen en hoelang dat duurde heb ik niet bijgehouden.E.e.a. hangt natuurlijk af van de grootte van de schijf,maar wellicht ook van het aantal fouten die er gevonden worden.

Wel weet ik dat er links onderin aangegeven werd,op hoeveel % de scan was,vandaar.

Ik heb het over de reapair functie van xp voor de duidelijkheid. En zie daar gaan procent staan hele scherm is leeg en onderin staat:
''Bezig met controleren schijf van 13165mb 0 op bus blabla''

Weet jij verder nog iets wat ik kan doen....
 
Ik heb het over de reapair functie van xp voor de duidelijkheid.
Ik ook,dus daar geen misverstand over ;)

Het vervelende is,dat je alleen XP opgestart krijgt als die schijf is losgekoppeld.
De gene die niet meer werkt is een SATA en de andere met verse xp erop is een IDE.
Zelf heb ik geen SATA,maar volgens mij moet je even in het bios rondkijken,of je daar kunt instellen dat de IDE schijf prioriteit heeft bij het booten,oftewel opstarten.

Als de voorkeur op die SATA schijf staat,dan dan kun je niet opstarten van de IDE schijf als beide er in zitten.

Kun je de voorkeur op IDE zetten,dan is het misschien wel mogelijk om met beide schijven er in op te starten.
 
Ik ook,dus daar geen misverstand over ;)

Het vervelende is,dat je alleen XP opgestart krijgt als die schijf is losgekoppeld.

Zelf heb ik geen SATA,maar volgens mij moet je even in het bios rondkijken,of je daar kunt instellen dat de IDE schijf prioriteit heeft bij het booten,oftewel opstarten.

Als de voorkeur op die SATA schijf staat,dan dan kun je niet opstarten van de IDE schijf als beide er in zitten.

Kun je de voorkeur op IDE zetten,dan is het misschien wel mogelijk om met beide schijven er in op te starten.


Jammer..... hij stond al op me IDE schijf.

Xp logo met die laad balk komt die blijft normale tijd staan.Daarna hoort xp te komen maar dan heb ik een zwart scherm..

Top dat je elke keer reageerd alleen jammer dat er nog niks werkt..:p
 
Hoi !

Tja, ik heb het maar even zo gelaten, maar:

Als ik via de WinXP-CD aan een SATA-schijf wil werken, via wat dan ook, begin ik altijd toch via F6 de Sata-drivers te laden, misschien ten overvloede, maar kwaad kan het niet.


In dit geval wil chkdsk niet werken, dus.....

Misschien toch niet zo'n stomme opmerking van een oude man.

Toevallig zojuist chkdsk /r uitgevoerd op een beschadigde SATA-schijf, maar ik moet toch echt eerst de drivers laden...


Succes,

Harry.
 
Hoi !

Tja, ik heb het maar even zo gelaten, maar:

Als ik via de WinXP-CD aan een SATA-schijf wil werken, via wat dan ook, begin ik altijd toch via F6 de Sata-drivers te laden, misschien ten overvloede, maar kwaad kan het niet.


In dit geval wil chkdsk niet werken, dus.....

Misschien toch niet zo'n stomme opmerking van een oude man.

Toevallig zojuist chkdsk /r uitgevoerd op een beschadigde SATA-schijf, maar ik moet toch echt eerst de drivers laden...


Succes,

Harry.

Hee harrie toen ik xp maande geleden installeerde op deze schijf had ik ook geen drivers nodig hij deed het gelijk perfect.Dus heb ik ze nu ook niet nodig toch?
 
@Harry Snor
Misschien toch niet zo'n stomme opmerking van een oude man.
Toevallig zojuist chkdsk /r uitgevoerd op een beschadigde SATA-schijf, maar ik moet toch echt eerst de drivers laden...
Geen kwestie van je woorden of expertise in twijfel trekken Harry,maar ik was en ben eigenlijk nog van mening dat die drivers alleen nodig zijn bij de installatie ;)
Toevallig zojuist chkdsk /r uitgevoerd op een beschadigde SATA-schijf, maar ik moet toch echt eerst de drivers laden...
Gezien het onderstaande klopt wellicht mijn redenering,dat het van de XP cd afhangt of de drivers geladen dienen te worden.
Hee harrie toen ik xp maande geleden installeerde op deze schijf had ik ook geen drivers nodig hij deed het gelijk perfect.Dus heb ik ze nu ook niet nodig toch?
Dit duidt er logischer wijze op,dat een XP cd van mogelijk recenter datum dan die jij gebruikt,kennelijk die drivers al aan boord heeft.

Ik lees wel vaker,dat de een wel die driver middels F6 moet laden en een ander weer niet.
Dat onderstreept mijn redenering,dacht ik zo.

Correct me if i'm wrong.

Proberen kan uiteraard geen kwaad,mischien weet Harry waar die driver\s te downloaden?

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Heb je gelijk in !

Bijv. bij een Dell hoef je met de bijgeleverde CD geen SATA-drivers te installeren !

Idem bij een Compaq, waar ik vandaag aan werkte.

Maar: daarbij heb je geen herstelconsole !!!

Maar wil ik geen OEM-troep gebruiken en met een WinXP-CD werken, heb ik echt de SATA-drivers nodig, anders wordt geen HDD gevonden.

Zeker bij deze OEM-PC's is in het BIOS weinig tot niets in te stellen, dus geen andere mogelijkheid dan met een floppy werken en F6 in te trommelen !

Greetz,

Harry.
 
Jongens.. maak mij niet uit wie gelijk heeft :D

Heb liever dat jullie mij verder proberen te helpen...:(
 
Hoi !

Tja: wat wil je nu eigenlijk ?

Of: bestanden veilig stellen en daarna formatteren ?

Hang de schijf in een andere PC op een SATA-aansluiting.
Kopieer de bestanden, formatteer de schijf in schijfbeheer, hang hem terug in de oorspronkelijke PC als opstartschijf (zie je manual voor de juiste BIOS-instellingen), start op van de WinXP-CD.
Heb je een OEM-PC met bijgeleverde CD: installeren maar !
Heb je een originele WinXP-CD: Satadrivers op floppy zetten, op F6 trommelen tijdens de installatie, installeren maar. (Het kan zijn dat de Sata-drivers niet nodig zijn (Wintel-chipset), maar waarom staat ze dan op je MOBO-installatieschijf ?) Ik doe het altijd zo, nooit problemen.

Of: De schijf proberen te repareren.

Hang de schijf in een tweede PC aan een Sata-slot, en draai schijfopruiming/reparatie vanuit de bestaande Windows-installatie.
Terug in de oorspronkelijke PC en kijken op ie op wil starten !

Uiteraard zou ik voor de eerste optie kiezen: foolproof.

Lukken beide niet: HDD defect.

Als ik zolang met een probleem bezig zou zijn had ik volgende week geen klant meer over !

Succes,

Harry
 
Jongens.. maak mij niet uit wie gelijk heeft
Heb liever dat jullie mij verder proberen te helpen...
Heeft niets met gelijk hebben te maken wat mij betreft,maar eerder iets hopen duidelijk te krijgen\maken.

Ok,chkdsk wil niet,de harddisk diagnosetool geeft geen fouten en je kunt niet met beide schijven erin opstarten.

Ik heb maar steeds het gevoel dat dit laatste in het bios niet goed staat......

Ik zie ook nog wel mogelijkheden.

Misschien nog de MBR proberen te repareren met Testdisk vanaf de Gparted live cd.

Haal hier GParted op,het is een mooie (freeware)vervanger voor Partition Magic.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.
Het gaat nu niet om de Partition Manager natuurlijk,maar om Testdisk wat ook op de Cd staat.

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Hopelijk krijg je dan het scherm zoals in de bijgevoegde afb.

.Active Partition Recovery en dan de Dos versie vanaf CD,maar dat is geen freeware.
http://www.partition-recovery.com/screen.htm
Hang de schijf in een andere PC op een SATA-aansluiting.
Mocht dit ook storing geven,dan de beschadigde schijf in een externe case middels USB aansluiten,als de goede schijf is opgestart?

Greetz
 

Bijlagen

  • bootsector.JPG
    bootsector.JPG
    40,7 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Heeft niets met gelijk hebben te maken wat mij betreft,maar eerder iets hopen duidelijk te krijgen\maken.

Ok,chkdsk wil niet,de harddisk diagnosetool geeft geen fouten en je kunt niet met beide schijven erin opstarten.

Ik heb maar steeds het gevoel dat dit laatste in het bios niet goed staat......

Ik zie ook nog wel mogelijkheden.

Misschien nog de MBR proberen te repareren met Testdisk vanaf de Gparted live cd.

Haal hier GParted op,het is een mooie (freeware)vervanger voor Partition Magic.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.
Het gaat nu niet om de Partition Manager natuurlijk,maar om Testdisk wat ook op de Cd staat.

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Hopelijk krijg je dan het scherm zoals in de bijgevoegde afb.

.Active Partition Recovery en dan de Dos versie vanaf CD,maar dat is geen freeware.
http://www.partition-recovery.com/screen.htm

Mocht dit ook storing geven,dan de beschadigde schijf in een externe case middels USB aansluiten,als de goede schijf is opgestart?

Greetz


Hee ff kort vraagje,

Hij start gelijk die partition manager op. Krijg een lijst van livecd met verschillende dingen die ik kan starten.

Hoe krijg ik test center opgestart?

PS. Partition manager zei wel dat die sata schijf beschadigd was.En dan CKDSK dr over heen moest.

Dank je
 
Hij start gelijk die partition manager op
Klopt,die kun je gelijk uitzetten.

Klik dan met rechts op het bureaublad,kies File utils > testdisk en kijk hoe ver je komt.
 
Dr stond bij me goede schijf boot record oke

Bij me slechte schijf stond dat het niet oke was en had nieuwe laten aan maken.

Toen reboot gedaan, Nog steeds niks...

Toen test disk opgestart en ook van me goede schijf de mbr laten vernieuwen. + de mtl of hoe heet dat...

Nu doet niks het meer.

Krijg lees fout druk Ctrl+Alt+D om opnieuw op te starten.

jaja gaat lekker....
 
Laatst bewerkt:
Bij me slechte schijf stond dat het niet oke was en had nieuwe laten aan maken.
De bedoeling is,om hier eerst even te melden wat het scherm liet zien,i.p.v. op eigen houtje een programma,waar waar je geen kennis van hebt.iets uit laten voeren waarvan je de consequenties niet kunt overzien ;)
Toen test disk opgestart en ook van me goede schijf de mbr laten vernieuwen. + de mtl of hoe heet dat...

Nu doet niks het meer.
Iets "repareren" wat geen mankementen vertoont,is gewoon dom.
+ de mtl of hoe heet dat
Verder ben je kennelijk nog te beroerd,om hetgeen je wordt aangereikt tot je te nemen.
jaja gaat lekker....
Niet jouw schuld natuurlijk.................
 
De bedoeling is,om hier eerst even te melden wat het scherm liet zien,i.p.v. op eigen houtje een programma,waar waar je geen kennis van hebt.iets uit laten voeren waarvan je de consequenties niet kunt overzien ;)

Iets "repareren" wat geen mankementen vertoont,is gewoon dom.

Verder ben je kennelijk nog te beroerd,om hetgeen je wordt aangereikt tot je te nemen.

Niet jouw schuld natuurlijk.................

Ja sorry altijd al eigenwijs geweest.

Als ik dit had geweten had ik het niet gedaan enzo weet ik nog paar standaart zinnen:rolleyes:

Is er nog wat te redden aan of zal ik hem gewoon weg brengen...

Gr Remco
 
Ja sorry altijd al eigenwijs geweest.
Ok,kan ik mee leven :D
Is er nog wat te redden aan of zal ik hem gewoon weg brengen...
Het punt is,naar mijn verwachting,met dit soort problemen,dat het te tijdrovend en daardoor ook te duur om het door een PC reperatuur te laten doen,als die er al aan wil beginnen.

Om te beginnen,kun je de schijf waar de nieuwe installatie op staat als slave in een andere PC erbij plaatsen?
 
Ok,kan ik mee leven :D

Het punt is,naar mijn verwachting,met dit soort problemen,dat het te tijdrovend en daardoor ook te duur om het door een PC reperatuur te laten doen,als die er al aan wil beginnen.

Om te beginnen,kun je de schijf waar de nieuwe installatie op staat als slave in een andere PC erbij plaatsen?


En dan schijfcontrole? of nieuwe instalatie?

Gr Remco
 
Als je de schijf zonder problemen kunt bijplaatsen,dan Testdisk in Windows en anders weer van de CD.

Geef eerst door wat je te zien krijgt na....

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Als het werkt in Windows op die andere PC,plak dan hier een printscreen.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!
Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.6.win.zip

Greetz
 
Hier is die dan...

Printscreen boot menu van me goede HD in Testdisk.
 

Bijlagen

  • Testdisk.JPG
    Testdisk.JPG
    50,2 KB · Weergaven: 44
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan