XP instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicoline

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Hallo,

Ik heb een mega probleem.
Mijn pc is gecrashed en nu moet ik alles er opnieuw opzetten.
Ik heb een ASUS P5WD2 met 2gb intern geheugen, een HD van 160GB en een HD van 40GB.
Nu wil ikop de 40GB mijn besturingssysteemzetten.
Ik heb dus op de asus site de sata/raid controllers gedownload (hoop dat het de juiste zijn)en op een floppy gezet.
Ik maak ik de bios de boot van cdrom en dan floppy.
Start de pc en alles gaat goed, cd start op en kan dan even later de E selecteren om de floppy drivers te installeren, daarna gaat ie verder met xp maar op een gegeven moment krijg ik een blauw scherm met een stopfout.

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet.
Ik ben echt desperet.........:(
Ik hoop dan ook dat er iemand is die mij kan helpen.

Alvast bedankt
Nicoline

Door tijdens het starten op F6 te drukken en te zorgen dat de floppy met de SATA drivers in de drive zit.

Sorry Pasja, maar dat had ik er even bij moeten zetten.
Ik druk tijdens het opstarten op F6 en alles gaat verder dan zoals het hoort tot op een gegeven moment ik dat blauwe scherm krijg........

Nicoline

RAID? Zitten de schijven in Raid? Dáár heb je niets over geschreven. Lijkt mij overigens erg onwaarschijnlijk : ééntje van 160 in Raid zetten met één van 40. En Raid drivers zijn heel wat anders dan SATA drivers.

Oeps,ik heb nog in princiepe oude schijven, ze noemen die geloof ik PATA,
Dus moet ik dan iets anders downloaden?

Als je nog PATA schijven gebruikt (Brede data kabel) en deze zitten niet op een ATA Raid controller aangesloten. Hoef je geen floppy met driver te gebruiken tijdens de Windows XP setup

Dat zijn dus gewoon IDE schijven. Wil je 100% zekerheid, maak de kast open en kijk wat voor stekkers er in de schijven zitten: van die grote joekels of kleinere. Grote = IDE, kleinere zijn SATA. Voor IDE heb je géén drivers nodig.

ik heb dus gewone IDE schijven, en mij is verteld dat je dan drivers moet instaleren omdat het een dualcore pc is en is voorbereid voor raid of sata????

Nu ben ik helemaal de kluts kwijt geloof ik.
Ik ga het zo gelijk proberen zonder de drivers.

Groetjes

Degene die jou adviseerde zit er denk ik een heel klein beetje naast.

Windows XP op een IDE systeem gaat als volgt:

in bios opstarten van CD als 1e bootoptie,

dan de CD erin, starten en op een toets drukken (pc start vanaf CD)

Eventueel formatteren en XP installeren, dan moederborddrivers (chipsetdrivers) installeren. Géén internetverbinding maken totdat SP2 erop staat !!! Dan pas internetverebinding toestaan en éérst alle updates voor XP binnenhalen. Dan pas je systeem verder softwarematig opbouwen.

ik heb dus gewone IDE schijven, en mij is verteld dat je dan drivers moet instaleren omdat het een dualcore pc is en is voorbereid voor raid of sata????

Nu ben ik helemaal de kluts kwijt geloof ik.
Ik ga het zo gelijk proberen zonder de drivers.

Groetjes

Het is heel best mogelijk dat het moederbord een RAID controller onboard heeft. Echter, die gebruik je pas áls je schijven in Raid zijn gezet en de schijven van jouw systeem staan echt niet in Raid, daar durf ik de 6e vinger van mijn rechterhand onder te verwedden.

Waarom de 6e? Als dezelfde persoon als die jou informeerde over IDE / Raid de machine ooit heeft opgebouwd, dan sluit ik niet uit dat hij in zijn in onbenulligheid een 40 en een 160 giga schijf in Raid heeft gezet.

Laatst bewerkt:
Hoi Pasja,

Ik moet je teleurstellen,ik krijg nog steeds dat blauwe scherm met de stopfout.
Ik geef de moed maar op.

Heb je de diskette wel uit de drive verwijderd toen je het opnieuw probeerde..............?

moet ik dat helemaal overtypen?

Er staat iets van
Of ik een virus heb en of de schijven goed aangsloten zijn.
Nou dat kan het niet zijn want hij heeft het tot vanmiddag nog prima gedaan, tot ik hem opnieuw opstarte, toen kreeg ik in het begin dat hij geen boot kon vinden en dat ik een booteble cd of floppy erin moest doen, nou dat lukte niet dus had ik zoiets van formateren maar en helemaal schoon maken. \nou schoon is ie wel alleen krijg er nu geen windows meer op.

ja dat heb ik gedaan, het was het eerste wat ik deed.
maar ik blijf het toch raar vinden hoor.

moet ik dat helemaal overtypen?

Er staat iets van
Of ik een virus heb en of de schijven goed aangsloten zijn.
Nou dat kan het niet zijn want hij heeft het tot vanmiddag nog prima gedaan, tot ik hem opnieuw opstarte, toen kreeg ik in het begin dat hij geen boot kon vinden en dat ik een booteble cd of floppy erin moest doen, nou dat lukte niet dus had ik zoiets van formateren maar en helemaal schoon maken. \nou schoon is ie wel alleen krijg er nu geen windows meer op.

We beginnen even helemaal opnieuw:

Hoé heb je het ding geformatteerd en zijn beide schijven thans geformatteerd en leeg?

dank je

ze zijn geformateerdmaar niet leeg,maar als je win installeerd worden ze toch vanzelf weer geformateerd?7

Als ze geformatteerd zijn, zijn ze leeg. Als ze dus niet leeg zijn, zijn ze niet geformatteerd.
En nee, als je Windows installeert worden ze niet automatisch geformatteerd.

Wat er ook aan de hand kan zijn is een overleden of bijna overleden schijf. Dat zou kunnen verklaren waarom de pc na trouwe dienst bij een reguliere opstart opeens een foutmelding geeft en niet meer wil booten.

Probeer het nog eens (XP te installeren) maar dan op de andere schijf.

oke, ik ga dat morgen even proberen, want het is nu genoeg geweest was al de hele dag bezig met dat rotding. Ik doe morgen de 160gb als master maken en dan haalik de 40 eruit. Je hoort van me.
In ieder geval voor vanavond alvast heel erg bedabkt.

mvg
Nicoline

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan