XP installeerd niet, HELLUP

Status
Niet open voor verdere reacties.

wallie1

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Hallo,

De titel moet het al zeggen, maar is een beetje onduidelijk dus...

Ik had Vista erop staan, maar die heb ik er af gegooid omdat een boel drivers instabiel waren, wat problemen gaf met spellen. Afijn, ik netjes de XP cd erin gedaan, tijdens opstarten laten opstarten met CD is DOS...
Netjes geformatteerd , duurde een uur...
Er na kopierde hij dus bestanden naar mappen om windows te installeren...
Vervolgens kreeg je dat blauwe scherm, tijdens de installatie etc etc.
Goed, hiermee was hij nu dus klaar, stond er in beeld: De computer wordt nu opnieuw gestart. Dat deed hij dus goed. En toen hij zover was dat het het windows logo wilde laten zien, met het balkje dat laat zien dat windows laadt, kreeg ik er in plaats een dik blauw scherm met witte letters. Het duurde nog geen halve seconde, en toen werd windows opnieuw gestart, en dit bleef maar doorgaan...Dit was vast zo'n stopfout

Ik heb hem al opnieuw geformatteerd, en opnieuw windows proberen te installeren, maar dit probleem deed zich voor doen. Ik moet natuurlijk zo snel mogelijk mijn windows op die computer installeren.

Daarbij heb ik echt jullie hulp daarbij nodig.

Alvast bedankt,

mvg

Niels

EDIT:Ik kan mijn computer nu ook al niet meer opstarten. Je drukt op de aan/uit knop, hij laad, en de harde schijf maakt continue volop toeren, vervolgens gebeurd er niks.
HELP MIJ AUB HIERMEE

Vista schrijft z'n bootloader in de MBR i.p.v. te werken met de opstartbestanden zoals van XP.Wellicht dat er iets dwars ligt in de MBR.

Mijn idee,van de XP cd booten en i.p.v. te formatteren de C: partitie verwijderen en opnieuw aanmaken,dan wordt er ook een nieuwe MBR geschreven zoals ik begrepen heb.
Daarna pas de partitie formatteren.
Dan XP opnieuw proberen te installeren.

Greetz

Hoi Wandere,

Ja, dat is ook mijn advies.

XP-cd erin en eerst de systeempartitie verwijderen waarop eerder Vista en later een hernieuwde poging tot herinstallatie van XP is gedaan.
Dus alleen formatteren volstaat niet.
Sterker: als je met de installatie-cd van XP eerst de partitite hebt verwijderd en vervolgens aangeeft hierop Windows te willen installeren, hoef je niet apart de opdracht tot formatteren te geven, wordt automatisch gedaan.

De stap tot het verwijderen van de partitie is dus de belangrijkste ...... :thumb:

je kan toch ook opstarten met de XP CD en dan FIXMBR intikken in de herstelconsole?
Dan maakt hij ook een nieuwe MBR

Hoi Gijs,

Ja, dat is een mogelijkheid.
Maar ik kijk naar wat Wallie aangeeft over de manier waarop hij totnutoe e.e.a. heeft gefixed en acht de kans op een positief resultaat gering.
FIXMBR dient m.i. voor het herstellen van een beschadigd MBR.
De vraag is echter of er wel sprake is van een beschadig MBR ......

Maar goed, niet geschoten is altijd mis ;)

FIXMBR dient m.i. voor het herstellen van een beschadigd MBR.
Dit dacht ik ook,er is n.l. een "backup bootsector" en die wordt dan teruggezet.

Ik heb gelezen dat het is gelukt met eenvoudig formatteren,fixmbr en ook door het verwijderen van de partitie.

Ik denk dat de laatste optie altijd zal werken,vermits het probleem samenhangt met een probleem in de MBR ;)

Greetz

Mijn dank voor jullie toewijding is groots.
Op Nucia zeggen ze niks...

Ik ben dus van plan om de partitie te verwijderen.
Nadat ik dat heb gedaan,. hoe wordt deze dan weer aangemaakt?

Ok, bedankt, ik probeer het meteen...

1 probleempje nog: De computer start niet meer op :(
Misschien lukt het me als ik de jumper ''CLEAR CMOS'' (CCMOS)
terug zet naar ''NORMAL''. Deze had ik namelijk de 2e keer omgezet bij het voor het formatteren, kijken of het iets uitmaakte. Ik zal alles eens loskoppelen, en weer aansluiten, dat geeft soms ook wel eens een onverwachtse reactie.

Iemand ideeën als dit niet lukt? Veel dank alvast voor jullie hulp:thumb:

mvg

Niels

Start de PC ook niet meer op vanaf de Setup CD van XP?

Waar ik ook nog aan dacht: als je eigenlijk in de setup met F6 een sata/raid driver moet installeren vanaf een diskette en je doet dat niet, dan kan je ook in zo'n "loop" terecht komen. Wat voor controller heeft jouw HD nodig?

Misschien lukt het me als ik de jumper ''CLEAR CMOS'' (CCMOS)
terug zet naar ''NORMAL''. Deze had ik namelijk de 2e keer omgezet bij het voor het formatteren, kijken of het iets uitmaakte.
CLEAR CMOS zet het bios terug naar de standaard instelling en die jumper moet altijd teruggezet worden naar NORMAL.Om het bios te resetten hoeft de jumper maar een enkele seconde naar CLEAR CMOS gezet te worden.

Overigens zal de reset je niets verder helpen.

Greetz

Start de PC ook niet meer op vanaf de Setup CD van XP?

Waar ik ook nog aan dacht: als je eigenlijk in de setup met F6 een sata/raid driver moet installeren vanaf een diskette en je doet dat niet, dan kan je ook in zo'n "loop" terecht komen. Wat voor controller heeft jouw HD nodig?

Bij het opstarten blijft hij hangen. Dus gewoon helemaal in het begin, 1 seconde nadat je de aanknop ingedrukt heb, blijft hij hangen.
Ik heb een Sata-2 hardeschijf, en heb inderdaad een floppy liggen met dat soort gedoe erop, maar dat heb ik nog NOOIT hoeven te gebruiken.
In ieder geval moet ik mijn computer normaal kunnen starten, ik kan nu niet meer tot DOS komen.

mvg

Niels

Specs:
AMD Athlon 64 X2 4800+
2048MB PC3200 DDR (4x512mb)
Nvidia Geforce 7950 GX2 1GB DDR3
DFI Lanparty UT nF4 SLI-D (moederbord)
Western Digital 150GB 10.000rpm sata-2

EDIT: Volgens mij doet alleen me beeldscherm het niet, terwijl de videokaart en alle kabels goed zitten...

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb de computer aan gekregen, ik heb de partitie verwijderd, ik heb hem daarna laten formatteren, en alles gedaan zoals jullie mij hadden uitgelegd...

maar NEE

Het probleem is er nog steeds, en er is ook niks verbeterd ofzo.

Wat nu??

Hoeveel partities staan er op die schijf?Als er meerdere partities zijn,mogen die er dan ook vanaf,of staat daar data op die je wilt behouden?

Greetz

Dat staat je vrij natuurlijk,maar met spyware heeft het niets te maken.Het punt is dat Vista in de MBR schrijft en dat er geen eenduidige oplossing voor elke PC lijkt te zijn.

Soms is formatteren voldoende,dan weer een FIXMBR in de herstelcosole van de XP cd.

Of het verwijderen en opnieuw aanmaken van de betreffende partitie voldoende is,of dat alle partities verwijderd dienen te worden is mij nog niet duidelijk.

Ik heb inmiddels nog wel een mogelijke andere oplossing.

Op de schijf staat zowel een bootsector als wel een "backup-bootsector".
Misschien kunnen we proberen die met Testdisk terug te zetten.

http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.5.win.zip

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats dit scherm even hier,als je daar nog wel idee in hebt ;)

Greetz

Momentje dan...Moet ik dat programma op diskette zetten??
Want ik kan het niet draaien in Windows natuurlijk, moge dat zeer duidelijk zijn.

Voor de duidelijkheid:

Windows is geinstalleerd. Maar hij wilt het niet opstarten.
Dit komt dus volgens jullie door dit boot systeem van Vista dat zit te ***ten met XP.
Jullie vertellen mij bestanden te wijzigen naar .old bestanden. Dit begrijp ik.
Maar hoe moet ik dat doen, als windows niet laadt?

Procedure:
1. Druk de knop in
2. DOS laadt
3. Nadat er stond: ''druk op een toets om windows op te starten van CD''
Wilt windows laden, ik krijg 1/3 seconde het windows logo te zien met dat laadbalkje.
4. Vervolgens krijg ik een stopfout te zien, maar die duurd te kort om ook maar iets te lezen.
5. Daarna wordt de computer herstart.

mvg
Niels

Laatst bewerkt:
Jullie vertellen mij bestanden te wijzigen naar .old bestanden. Dit begrijp ik.
Als je hier mee bedoeld de backup-bootsector terugzetten,dan ja.
Maar hoe moet ik dat doen, als windows niet laadt?
Als je vanuit Windows kunt werken,vanwege een dualboot ofzo,gebruik dan de win-versie en start dan "testdisk_win.exe" op.

http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.6.win.zip

Moet je vanuit Dos werken,gebruik dan de Dosversie + de opstartdiskette van "drdos".

Het bestand pakt zich autom. uit naar een diskette.
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/utilities/drdos/drdflash.exe

Plaats de volgende bestanden uit de Dos-zip ook op de diskette.

CWSDPMI.EXE
testdisk.exe
testdisk.bat

http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.6.dos.zip

Start de diskette,type "testdisk" zonder de aanh. tekens en enter.

1.Start Tesdisk en enter. (is dus al gestart)
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.
5.Wat staat er bij 1 ?
6.Wat staat er bij "Backup bootsector?
7.Staat er misschien ook nog "Sectors are identical"?

@wanderer,is de mbr niet gemakkelijker te fixen met de opstartschijf van 98SE? als de reserve mbr is overschreven, werkt TestDisk ook niet, die zet immers alleen de reserve terug, die dan ook van Vista is.

@Lange Pier,
als de reserve mbr is overschreven, werkt TestDisk ook niet, die zet immers alleen de reserve terug, die dan ook van Vista is.
Ik heb geen flauw idee of de backup-bootsector ook is overschreven.Hopelijk komen we daar nu acher.
je kan toch ook opstarten met de XP CD en dan FIXMBR intikken in de herstelconsole?
Dan maakt hij ook een nieuwe MBR
Bovenstaand manier van gijsisok,hadden we ook kunnen volgen,maar als dat niet werkt, weet je nog steeds niet zeker hoe het met de backup-bootsector gesteld is\was.

Met Testdisk krijgen we (hopelijk) info of de bootsector wel of niet gelijk is aan de backup-bootsector.
Of het verwijderen en opnieuw aanmaken van de betreffende partitie voldoende is,of dat alle partities verwijderd dienen te worden is mij nog niet duidelijk.
@wallie1
Kun je even doorgeven of er nog meer partities op die schijf staan en zoja,moet\en die dan behouden blijven i.v.m. de data die erop staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan