XP installeerd niet, HELLUP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben ruim een 5 minuten in elke sector geweest, en wezen zoeken.
Ik vond wel veel dingen over IDE, maar niks wat je kon veranderen naar SATA.
Ik vond ook de RAID optie. Toen ik deze inschakelde, BIOS savede, en pc herstarte, begon hij iets te laden, en starte daarna de Windows CD. Verder durfde ik niet te gaan...
Heb de BIOS weer gewijzigd naar de oude instelling van die funtie: Disabled.

Maar iets nieuws wat het probleem wat helderder maakt:

Ik had toch een 80GB 7200rpm SATA harde schijf geleend?
Nou..die heb ik dus opgeschoond, en XP erop geinstalleerd.
Wat denk je? PRECIES dezelfde problemen als met die 10.000 rpm van mij.

Dus het is echt iets met BIOS of DRIVERS.
Alhoewel ik die DRIVERS echt zó raar vindt.
Want XP heeft al allerlei drivers voor SATA, en ik heb al zeker 4 keer XP geinstalleerd op deze Harde schijf, en alle keren lukte perfect. Zelfs toen na die format van Vista, en daarna XP erop. Dus ik denk niet dat het probleem bij Vista ligt. Althans, niet meer.
Maar die drivers van de 590 werken niet op dat floppy.
Ik heb gedaan wat er gezegd was: de bestanden van Sataraid erop gezet, en proberen op te starten met floppy. Maar deze werkt niet.
WEL doet het standaard meegeleverde floppy van het moederbord met de volgende tekst:

SATA RAID Driver Disk
nVidia nF4
Silicon Image 3114 (dezelfde die ik tijdens het laden van bestanden van XP CD voorbij zag komen)
Rev. 1.0

Maar voordat ik die installeer, zegt het: ''Drivers zijn ouder dan drivers van XP. Toch installeren? Druk op 'S'.''
Dit doe ik dan, maar geen enkele reactie. Geen geluid, niks laadt. etc.

Terwijl de S het toch goed doet: SSSSSSSSSSssssssssssssSSssSS
Sorry, wilde even leuk zijn.

Maar goed, wat zal ik doen?

Laatst bewerkt:
Even rustig op een rijtje. Om te beginnen zet je de Western Digital HD weer in je systeem.En dan gaan we eerst dat mapje satatool kijken, met al die dll-files:

satatoolpw9.jpg

Daar hoort deze Help-file bij:

satahelpdy7.jpg

Dat is dus duidelijk bedoeld om te helpen als je echte Raid-array's wil instellen.
Die kun je dus vergeten.
Het volgende mapje is sataraid:

sataraidxc8.jpg

Daarvan zegt die PDF-file, dat je hem kunt gebruiken, als je in de BIOS de HD-controller in de RAID-mode hebt gezet. Dat kan, zelfs als géén Raid HD wilt instellen.
Hoe kun je het gebruiken? De bestanden in sataraid moet je naar een diskette kopiereen en tijdens de Setup van XP, dus als je van de Setup CD hebt laten booten door op tijd een willekeurige toets in te drukken, tijdens die voorloop van Setup komt onderin beeld de tekst te staan dat je F6 moet indrukken als je eendriver van een derde moet installeren. Na die F6 toets loopt Setup nog even door, maar dan komt in het scherm het verzoek om de diskette met de driver van derde in de A-drive te doen en op Enter te drukken (maar dat staat in het scherm). Daarna loopt de Setup weer verder maar laat de diskette in de A-drive: hij kan even later weer nodig zijn. Wel er uit halen als de PC gaat herstarten

Als je géén Raid-controller voor je HD wilt en je hem dus in de BIOS wil laten staan zoals hij nu is, dan hoef je niet op F6 te drukken en loopt de Setup gewoon door, maar dan moet je meteen na de voltooide installatie van XP, de inhoud van sata_ide installeren.

sataidepn1.jpg

Dat PDF-document zegt over dit onderdeel:

sata_ide
--------
This folder is NOT used for installation. This folder contains a non-RAID driver.
When installing with RAID disabled in the BIOS, the Windows storage driver is used.
Once OS install is complete then this driver can be installed using package setup.

Samenvatting: in de BIOS de HD niet op RAID: de inhoud van sata_ide na de installatie van XP installeren.
In de BIOS de HD op RAID: de inhoud van mapje sataraid op een diskette gebruiken voor installatie met F6 tijdens Setup XP.

Laatst bewerkt:
Als je géén Raid-controller voor je HD wilt en je hem dus in de BIOS wil laten staan zoals hij nu is, dan hoef je niet op F6 te drukken en loopt de Setup gewoon door, maar dan moet je meteen na de voltooide installatie van XP, de inhoud van sata_ide installeren.
Dus de bestanden uit sata_ide op een floppy zetten?
En na de installatie hoe te installeren?
Via CD opstarten en dan F6 ?

F6 is alleen als je de HD op RAID hebt gezet. Laat je de HD op IDE staan en je hebt de Western Digital weer teruggezet, dan kun na de herstart naar de Veilige modus gaan en naar dat mapje sata_ide surfen. Als de exe-file niet doet wat je wilt, klik dan rechts op de INF-file en kies Installeren.

Werkt dat toch niet, dan de inhoud van sata_ide op een flop, in de A-drive en kijken of na een herstart er een spontane installatie begint. Zo niet, herstarten naar veilige modus, dan Start, Uitvoeren en met Bladeren naar dat exe-bestand in A en dan OK.

Als dat allemaal niet helpt, zou ik toch eerst in de BIOS de HD op Raid te zetten en van de Setup CD booten, met F6 diskette met de inhoud van sataraid installeren, XP installeren en kijken of na de complete installatie van XP de herstart wel goed verloopt, dus naar Windows XP.

Als dit allemaal niet helpt, weet ik het niet meer. :confused:

Laatst bewerkt:
In ieder geval werkt ook de Veilige Modus niet.

Dus het wordt de RAID functie..

EDIT:

Nou, het is me gelukt om de bestanden op een floppy te zetten, en met F6 werkte hij.

Ik kon uit 2 verschillende optie kiezen, de Raid controller, en nog eentje...vergeten.
Weer gezeik: Windows XP heeft betere drivers dan die op de floppy staan.
Druk op 'S' om ze alsnog te installeren.
Ik druk op 'S' en: NEE, ER GEBEURT NIKS! zoals ik al eerder zei....

Ongelofelijk, echt ongelofelijk......

Alles geprobeerd gewoon, niks helpt.

Joost mag weten wat het is, maar ik niet?

Wat moet ik nu dan doen? Nieuw moederbord kopen?
Alsof ik daar geld voor heb...

Professional laten komen voor 20 euro per uur?
Alsof ik daar het geld voor heb..

Mensen, ik ben ten einde raad.

mvg

Niels

Laatst bewerkt:
Nog eens goed dat PDF-doc lezen, dit is wat er staat:

f6controlcv1.jpg

Ik lees dat zo: als je in de BIOS de HD mode hebt gezet op RAID, dan moet je ze alletwee installeren. Dus je selecteert de bovenste en je geeft Enter. Als vervolgens die S-vraag komt, kun je dan de onderste niet selecteren en weer Enter geven?

Heb je in de BIOS de HD mode gezet op IDE, dan hoef je alleen de onderste te selecteren en dan op Enter te drukken. In dit laatste geval zal dan niet de S-vraag komen. Kun je dat dan niet proberen? Als het helemaal is afgerond, zul dan nog de inhoud van sata_ide moeten installeren. Maar hopelijk kun je dan inmiddels alweer in Windows XP komen.

Edit: en wil het allemaal niet lukken, probeer dan nog dit. Je kunt in jouw BIOS kiezen voor "Load Optimized Defaults" en daarna voor "Save and exit".
Doe dat en herstart de PC. Als dat ook niet helpt, kan ik niets anders bedenken dan dat de aansluiting van de Western Digital op je moederbord defect is.
Kijk dat nog eens goed na.

Laatst bewerkt:
als je in de BIOS de HD mode hebt gezet op RAID, dan moet je ze alletwee installeren. Dus je selecteert de bovenste en je geeft Enter. Als vervolgens die S-vraag komt, kun je dan de onderste niet selecteren en weer Enter geven?

Ik gebruik geen RAID functie.
Als ik op enter druk, betekend dat dat ik de standaard drivers van windows wil gebruiken.
En de ''S'' wilt het niet doen.

Heb je in de BIOS de HD mode gezet op IDE....
Er is geen andere optie...sterker nog, er is geen optie, het is gewoon standaard ''IDE'', en dat is het altijd ook geweest ook. Ik ben wel vaker in mijn BIOS aan het rondneuzen.

......dan hoef je alleen de onderste te selecteren en dan op Enter te drukken. In dit laatste geval zal dan niet de S-vraag komen.
Dat klopt, maar dat betekend dan dat je de standaard drivers van XP wilt gebruiken.

Ik wil het wel proberen hoor...

Als het helemaal is afgerond, zul dan nog de inhoud van sata_ide moeten installeren.
Daar ben ik dan toch al mee bezig geweest? Dit is ook wat ik op de floppy heb staan de ik zelf gemaakt heb, EN wat ik op de standaard meegegeven floppy heb staan van het moederbord. Je bedoeld zeker gewoon de .exe uitvoeren van het compleet gedownloade ''590sli'' bestand van de Nvidia website?

Edit: en wil het allemaal niet lukken, probeer dan nog dit. Je kunt in jouw BIOS kiezen voor "Load Optimized Defaults" en daarna voor "Save and exit".
Doe dat en herstart de PC.
Ja hehe, dat is standaard al zo...toen ik voor het eerst met dit probleem kwam.
En toevallig heb ik dit al meerdere keren gedaan ;)

Als dat ook niet helpt, kan ik niets anders bedenken dan dat de aansluiting van de Western Digital op je moederbord defect is.
Huh..:confused: Hoe kan dat nu weer?
1-Hij herkent de HD.

2-Hij formatteerd succesvol.

3-Hij kopiert succesvol alle bestanden naar hun mappen

4-Hij start met succes opnieuw op, dus dat je ongeveer 2 a 3 seconden dat windows logo ziet, met dat balkje dat laadt.

5-Hij start met succes het blauwe windows scherm op, met de installatie waarop
te zien is ''Nog 39 minuten resterend'' en dat steeds minder wordt. Waar ook hier en daar wordt gezegd: ''Met directX 8 beleeft u de laatste spellen met mooie ...etc''
''Films maken is nu nog gemakkelijker met de Windows movie maker....etc''

6-Vervolgens is hij klaar hiermee, dan wanneer er staat ''Resterend: 1 minuut'', installeerd hij nog de laatste bestandjes, en dan herstart hij, zoals het hoort.

7-Hij laat zien, een zwart DOS scherm met ''Druk op DEL om DOS te laden'' allemaal dat soort dingen. Gewoon het begin scherm dus...

8-Dan krijg je dit soort dingen te zien: ''CMOS loaded succesfull...check''
''Druk op een toets om de computer vanaf CDROM te starten''

9-Vervolgens valt dat na 3 seconden weg, en hoort hij het Windows laad scherm te laten zien, maar op het moment hij dat wilt doen, zie je echt HEEL vaag het scherm met het windows logo en dat laadbalkje, dat wilt verschijnen........
En dan krijg je dat blauwe scherm voor 1/3 seconde te zien, en herstart de computer...

10-de stappen vanaf stap 7 worden nu dus herhaald...

11-Stap 8 wordt herhaald, en hierna krijg je het scherm ''Windows kon niet goed worden herstart. Onze exuses voor het ongemak blabla etc..

Veilige Modus
Veilige Modus met netwerkmogelijkheden
Veilige Modus met opdrachtprompt
Laatst werkende......nog wat
Start Windows normaal (ofzo)

Maar nu eerst even dat floppy gedoe weer doen, en dan gewoon de 2e selecteren...ik weet welke, dus geen zorgen....en dan ENTER.

EDIT: Nou, dat heeft niets geholpen...ENTER betekend gewoon de standaard drivers van XP.
Maar lees nu eens goed: Waarom zou ik deze keer WEL Sata drivers moeten installeren, en voorheen niet?
Voorheen ook toen ik Vista had verwijderd, en XP er weer overheen, had ik nooit last van het Bootloader gedoe..
Maar ook nu kom ik geen sporen tegen van Vista...

mvg

Niels

Laatst bewerkt:
Ik heb enige vooruitgang geboekt. :rolleyes:

Ik heb me BIOS weten te updaten naar de laatste update.

Helemaal vanaf de eerste, naar de laatste update...zo heb ik het gedaan.
Moest het dus 4 keer updaten.

Maar de vooruitgang is:

Hij laat nu het windows laadscherm zien, en het blauwe balkje gaat van links helemaal naar rechts. Dan stopt hij aan het eind...en krijg ik weer een blauw scherm te zien met een foutmelding. Waarschijnlijk dezelfde foutmelding.
Als je wilt dat ik dat even na ga, welke foutmelding dat was, dat doe ik dat graag.

Maar goed, hij komt dus een stukje verder.
Toen ik dat windows laadscherm zag, dacht ik even dat ik in de 7e hemel was, maar vervolgens pakte een engel me bij m'n kraag, en smeet me naar de hel.

Dus...voor zover enige vooruitgang :)

Als je XP installeert vanaf de Installatie CD, dan wordt de BIOS overgeslagen. Is de installatie van XP klaar en gaat de PC herstarten, dan worden wel de instellingen van de BIOS gebruikt. Op dat moment gaat het bij jou mis. En dat is voor het eerst ontstaan toen je voor de tweede keer Vista weer van je systeem verwijderd had. Volgens de documentatie die bij je moederbord hoort, kun jij er voor kiezen om totaal vier harde schijven als losse IDE-schijven te gebruiken, maar je kan er ook voor kiezen die harde schijven in Raid Array's te zetten. Maar dan heb je andere controllers nodig en je moet in je BIOS de IDE-modus omzetten naar de RAID-modus. Dit laatste kan ook als je maar één harde schijf hebt. Er is gezocht naar een mogelijke beschadiging van de Master Boot Record (MBR), een stukje software dat "op gang geholpen wordt" door de BIOS en dat nodig is om het besturingsysteem, bij jou nu Windows XP, toegang te geven tot de harde schijf. Het is voor dit laatste belangrijk om te weten, nu jij de BIOS bent gaan updaten, in welke modus de harde schijf nu staat. Dus ik vraag het nog één keer: in welke modus staat de harde schijf, IDE of RAID. En kijk om daarachter te komen ook in die menu's van Peripheral en van PCI/PnP. Als ik hier geen uitsluitsel over krijg, ga ik niet meer verder.

IDE, want RAID heb ik uitgeschakeld staan.

Is mijn moederbord niet in orde?

Moet ik een nieuw moederbord aanschaffen?

Laatst bewerkt:
Zet 'm eens op RAID, je hebt niets te verliezen. Lukt het niet, kun je het terugzetten. (Geen Setup CD in de lade.)

Nee, je hebt XP al geinstalleerd, daar heeft een instelling in de BIOS nu niet mee te maken. Dus PC starten, de BIOS ingaan, HD Controller op Raid, Save en Exit, PC start vanzelf opnieuw op, werkt de BIOS-opdrachten af en gaat Windows XP laden. En misschien komt hij nu wel voorbij het laadbalkje.

In de BIOS heb ik hem op RAID gezet.
Daarna save en exit, herstarten, en dan staat er: druk op F10 om de Raid functie in te gaan ofzo iets.
Ik druk F10..kom ik een scherm waar ik een schijf kan selecteren en dit gebeurt er:

Er staat wanneer ik op F7[finish] druk: Invalid number of disks selected...
Ik heb dan ook alleen maar 1 disk erin zitten.
En de volgende modus heb ik toegang tot:
-Raid5
-Mirroring
-Striping
-Stripe Mirroring
-Spanning

Als ik niet op F10 druk, komt er te staan: ''Boot failure, please insert CDROM''

Nou...dan doe ik TOCH die CD erin, kom ik bij die partitie gedoe, waar ik ook kan formatteren, ziet hij helemaal geen schijf..

Laatst bewerkt:
Je gaat toch je BIOS weer in om het terug te zetten naar IDE, kijk dan eens wat er tevoorschijn komt als je PC Health een Enter geeft.

Alleen maar instellingen voor temperaturen....
Is er eigenlijk nog wel hoop dat het probleem opgelost kan worden?
We hebben alles nu wel geprobeerd...toch?

Moet ik nu een andere moederbord kopen?

Wat je nog kunt proberen: leg de XP CD in de lade, herstart je PC, druk op een willekeurige toets om van de CD te booten, geen floppy's, laat Setup doorlopen tot je een blauw scherm met gele letters hebt. Er staan daar drie keuze's op: Nu XP installeren, Setup afsluiten en Een installatie van XP repareren. Voor die laatste keus moet je een "R" indrukken. Dat doe je. Je komt in een zwart scherm met wat witte letterteksten en op een gegeven moment moet je opgeven welke XP je wilt repareren. Er staat er bij jou maar één dus druk op 1. Daarna wordt je gevraagd om het wachtwoord van de Administrator. Druk op Enter, want je hebt nooit zo'n wachtwoord ingesteld. Uiteindelijk staat er in een zwart scherm: C:\Windows_. Type op deze opdrachtprompt: CHKDSK /R en druk op Enter. Als het lukt begint er een uitgebreide schijfcontrole, met eventueel herstel van beschadigde sectoren. Dit duurt een aardig tijdje. Als het is afgerond krijg je een rapport te lezen. Als alles in orde was, een kort verhaal, is er wat gevonden en (hopelijk) gerepareerd, wat langer. Haal de XP CD uit de lade en type "exit". De PC gaat zich herstarten.

Ik heb nog nooit van mijn leven een blauw scherm met gele letters gezien tijdens de installatie van Windows XP.
Dus bedankt voor je hulp hiermee, maar deze optie heb ik nog nooit gezien.
Dit heb ik namelijk:

-opstarten vanaf CD

-Er staat: ''Windows wordt geconfigureerd''

-Dan krijg je een blauw scherm met niks te lezen, behalve onder in beeld waar staat: Druk op F6 ..etc en F2 voor automatisch systeem herstel... . Vervolgens begint hij allemaal bestandn te laden, dit duurd ongeveer 2 minuten

-Daarna krijg ik zwart beeld, met een klein wit balkje linksbovenin dat knippert.

-Dan kom ik in het blauwe scherm waar ik de harde schijf kan selecteren, hem kan verwijderen, en partitie's kan aanmaken, formatteren ...etc. etc.

-Stel, ik wil alleen formatteren en XP installeren, dan kies ik dus voor formatteren[normaal].

-Dan gaat hij dus formatteren...dit duurd een dik uur.

-Daarna sluit hij af, en herstart de computer.

-Dan krijg ik een blauw scherm (niet van DOS) met allemaal tekst over directX8, en hoe gebruiksvriendelijk XP is, en een stukje waar staat hoeveel minuten nog te gaan voordat de installatie van XP voltooid is..Tijdens deze installatie moet ik allerlei gegevens invullen..

-Als dit voltooid is, herstart de computer.

-Hij laadt en laadt, tot dat hij windows wilt ''laden'' en dan krijg ik windows logo te zien met dat balkje dat van links naar rechts gaat, dit duurd 1 seconde, en dan herstart de computer zich.

-Geen Blauw scherm met gele letters ;)

Die ''vriend'' van me, die heeft dezelfde harde schijf als ik gekocht.
En daar heb ik gisteren mijn XP op geinstalleerd. Ging perfect.
En hij heeft dus ook SATA2, net als ik.

Zal ik mijn moederbord eens afgeven bij een computer speciaal zaak, mijn probleem voorleggen,
en kijken of ze hem kunnen repareren?

Laatst bewerkt:
-Dan krijg je een blauw scherm met niks te lezen, behalve onder in beeld waar staat: Druk op F6 ..etc en F2 voor automatisch systeem herstel... . Vervolgens begint hij allemaal bestandn te laden, dit duurd ongeveer 2 minuten

-Daarna krijg ik zwart beeld, met een klein wit balkje linksbovenin dat knippert.

-Dan kom ik in het blauwe scherm waar ik de harde schijf kan selecteren, hem kan verwijderen, en partitie's kan aanmaken, formatteren ...etc. etc.
En daar staat bij "normale" Setup CD's: welke Winsows XP wilt u repareren? Wil je dat, druk R. Maar die keus heb je kennelijk niet. :confused:
Om je moederbord na te laten kijken kan nooit kwaad. Succes!

En daar staat bij "normale" Setup CD's: welke Winsows XP wilt u repareren? Wil je dat, druk R. Maar die keus heb je kennelijk niet.
Als je die mogelijkheid inderdaad niet hebt,wat mij overigens zeer vreemd lijkt,haal dan deze iso op.Het is een iso met de 6 opstartdiskettes,dus ook de herstelconsole.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Ik neem aan dat je weet hoe een iso te branden?

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan