XP installeren op een Vista-PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Notaris

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Berichten
74
Ik ben sinds kort in het bezit van een HP DV-9600 met Vista voorgeinstalleerd. Zoals schijnbaar tegenwoordig gebruikelijk is, zit er geen Windows CD of DVD bij.

Nu zou ik naast Vista gaarne XP willen installeren, zonder Vistaa ter verwijderen.
Nu heb ik gelezen, dat je daar bepaalde bestanden voor nodig hebt. Maar ik begrijp er echt niets van. Zou iemand mij in simpele bewoordingen uit wille leggen hoe ik dit dien te doen.
Al die sites in het engels, daar kom ik niet aanuit.

Bij voorbaat hartelijk dank.
 
Michael4446 heeft hier een hele mooie handleiding voor gemaakt maar voorwaarde is, zoals Pasja al aangaf, een tweede harde schijf (of partitie).
 
Ja die is aanwezig
1schijf met Vista en een Recovery partite (250 GB)
1 schijf verdeeld door mij in 2 gelijke partities van 259 GB.
 
Michael4446 heeft hier een hele mooie handleiding voor gemaakt maar voorwaarde is, zoals Pasja al aangaf, een tweede harde schijf (of partitie).


Ja die is aanwezig
1schijf met Vista en een Recovery partite (250 GB)
1 schijf verdeeld door mij in 2 gelijke partities van 259 GB
Ben daar heel benieuwd naar.
Is dit in een envoudige taalgeschreven?
 
Zie bestand in de bijlage.

Komt uit de Helpmij nieuwsbrief, lappie tekst maar zeer waardevol.

---> Bekijk bijlage 52209 <---

Het is een artikel uit het Helpmij nieuwsbrief archief.

Windows Vista naast Windows XP installeren

Windows XP naast Windows Vista installeren

Jij moet het tweede kopje hebben, over de helft v/h document.
 
Ik denk dat je mijn verhaal niet goed hebt gelezen.
Ik schrijf nl. dat ik zoals met mij zo velen tegenwoordig, ik bij mijn nwe PC GEEN installatie cd heb ontvangen, alleen een recovery partitie is aanwezig.

Notaris
 
Ja, die heb ik.
Maar ik heb zelf iets verkeerd gelezen in uw stukje over Dual Boot. Sorry.
Maar toch nog even een vraagje. Ik heb 2 harde schijven erin zitten, ieder van 250 Gb.
Nu staat Vista op een schijf van 250 GB, minus een recovery partitie van 10 GB.
Kan ik op die schijf niet beter een partitie maken van bv 80 GB. voor XP?
Of werkt dan het een of ander soms minder?
Want in het begin is de vraag gesteld, of ik 2 harde schijven had.
Ik zat te denken om de ene harde schijf van 250 GB enkel te gebruike voor data opslag en dan de andere schijf van 250 GB. daar staat Vista al op en er is een Recovery partitie van 10 GB.
Als er dan iets gebeurt met die schijf, dan ben ik alleen de besturingssystemen kwijt en geen data.

Groetejes Notaris
 
Laatst bewerkt:
Kunt u mij misschien ook uitleggen, hoe ik een schijf, die in 2 partities is verdeeld, weer naar 1 partitie oftewel gewoon naar de standaard instelling van de harde schijf. Dar er maar 1 volume is wat het totaal aantal GB's aangeeft?

Groetjes
Notaris
 
Hu?
Maar je hebt nu toch gewoon 2 schijven zonder partities?

Of wil je de recovery partitie erbij betrekken?
 
Nee, dat heeft geen betrekking hierop. Ik weet alleen graag hoe ik naderhand, als ik een partitie heb bijgemaakt, deze eventueel weer ongedaan kan maken.
 
Met hetzelfde programma waar je hem eerder hebt aangemaakt, tenzij je hem met Windows aangemaakt hebt.
Er zijn verschillende, betaalde en gratis, partitiemanagers op de markt.
 
Nu ben ik dan eindelijk zover, dat ik XP wil gaan installeren en wat blijkt?
Na het laden van de CD (Win XP Prof SP2) moet ik vervolgens akkoord gaan (door op ENTER te drukken) met het installeren van XP, vervolgens dien ik op F8 te drukken om door te gaan en wat blijkt?
Geen enkele harde schijf te bekennen in het kader waar je dient te kiezen op welke partitie of harde schijf je XP wil installeren,

WAT NU??????
 
WinXP.GIF

DRIVERS GEBRUIKEN!!!! (;))

Zoek de drivers van jouw harde schijf (//SATA drivers //SCSI //RAID drivers) en zet deze op een diskette.
Als Win XP setup hier om vraagt, druk op F6 en voer hem de drivers.

De installatie zal nu verlopen zoals het moet.
 
Allereerst hartelijk dank voor de zeer snelle reactie, maar nu schrijft u dat ik drivers moet zoeken en deze op een diskette zetten en vevolgens gebruiken als XP daarom vraagt.

Ten eerste ben ik maar een leek.
1e hoe vind ik drivers?
2e Ik heb geen diskette station, wel een USB-stick, ook goed??
3e Als ik toch geen harde schijf of partitie kan selecteren, kan ik toch niet doorgaan met installatie van XP en heb ik verolgens ook de drivers of zoiets niet nodig.
Dus voor deze sukkel punt voor punt.
Ik kan geen harde schijf of partitie zien, dus kan ik ook niets installeren.
En wat die drivers betreft, kunt u dat misschien in iets meer lelentaal verduidelijken??
 
Allereerst hartelijk dank voor de zeer snelle reactie
Ach, ik was er toch :).

Ten eerste ben ik maar een leek.
1e hoe vind ik drivers?
Eerst uitzoeken welke type er in zit. Meestal komen deze met je moederbord. Ga dus naar de site v/d fabrikant van het moederbord en zoek naar SATA drivers.

2e Ik heb geen diskette station, wel een USB-stick, ook goed??]
Helaas. XP setup werkt uitsluitend met een ingebouwd diskette station.

3e Als ik toch geen harde schijf of partitie kan selecteren, kan ik toch niet doorgaan met installatie van XP en heb ik verolgens ook de drivers of zoiets niet nodig.
Huh?

Een driver is een stukje informatie over hoe de software (Windows) met de hardware (harddisk, moederbord, printer, etc.) moet communiceren. Als de XP setup niet met jouw schijf kan communiceren kan er ook geen gebruik gemaakt van worden.
 
Ik vrees dat ik nog een grotere leek ben.

Ik heb een HP Pavillion notebook.
vervolgens kan ik dan dus bij HP kijken naar drivers. Of niet??

Nu dat diskettestation. Hoe moet dat dan verder??

Als ik XP wil installeren, zie ik geen enkele partitie of harde schijf in het kader staan.
Het kader waar gevraagd wordt waarop je XP wilt installleren.
Wat is daar de oorzaak van??
Herkent hij da geen enkele harde schijf of patitie?
Is daar iets tegen te doen??
 
Ik heb een HP Pavillion notebook.
vervolgens kan ik dan dus bij HP kijken naar drivers. Of niet??
Correct. HP heeft een vrij duidelijk zoekmodule op hun website.

Nu dat diskettestation. Hoe moet dat dan verder??
Zal lastig worden met een laptop.

Wat is daar de oorzaak van??
XP heeft geen drivers om de schijf te herkennen.
Herkent hij da geen enkele harde schijf of patitie?
Nee. De aansturing naar de schijven toe is onbekend voor XP, alle schijven/partities zijn dus niet toegangelijk.
Is daar iets tegen te doen??
Drivers inladen m.b.v. diskette. Vista is flexibeler.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan