XP installeren op een Vista-PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke, ik ben zover dat ik van een vriend een Usb-diskettestation mag lenen.
Ik neem aan dat zulks goed is??
Vervolgens heb ik gekeken welke harde schijven er in mijn HP zitten.
Deze zijn van Hitachi Type HTS542525K9SA000.
Als ik het goed begrijp dien ik nu drivers voor deze harde schijven te bemachtigen.
Drivers welke extensie hebben die meestal? DLL??

Noch bij HP, noch bij Hitachi kan ik hierover niets vinden.

Heeft u soms een suggestie??
 
Drivers gaan vrijwel altijd met .ini, soms ingepakt in .zip of .exe.
 
Ik heb net even bij HP gekeken (Hitachi heb je sowieso niets mee van doen) maar een 9600 bestaat niet? Er zijn wel meer dan 100 machines in de 9000 serie, alleen de eerste begint met 9601.

Daarnaast: denk eerst nog even goed na alvorens je XP gaat installeren. Na de installatie werkt Vista niet meer.
Daar is wel weer een oplossing voor (Vista boot pro) maar (mijn persoonlijke ervaring: ) dat tooltje werkt niet altijd 100% correct, met als gevolg dat je wél XP hebt en geen (werkende) Vista meer hebt.

Beter is om Vista te verwijderen en éérst XP te installeren, daarna Vista. Je hebt dan theoretisch geen extra software nodig en kunt ná de installatie van Vista direct over beide besturingssystemen beschikken.
 
Thanks "Pasja" voor je reactie.
Ik heb een HP Pavillion Notebook DV 9700 met Intel Core Duo CPU T7500, 17 inch scherm, 2 harde schijven van 250 Gb ieder, merk Hitachi Type HTS542525K9SA000 en met tv - tuner on board. Verder 4 Gb. intern geheugen, Wireless 80211 Lan, ingebouwde webcam en microfoon, Pioneer DVDRW met LightScribe, type DVR-K17B en een grafische kaart van NVidea type GeForce 8600M GS
Wat jij voorstelt, kan dat?
Als ik dan XP wil installeren, ondervind ik dan niet hetzelfde probleem?
Dat ik drivers dien te hebben voor de harde schijven. En er is, zoals tegenwoordig schijnbaar schering en inslag is, Vista voorgeinstalleerd. Verder geen Cd's of DVD's met besturingssysteem is er aanwezig.
Er is wel een partitie met een Recovery gedeelte. Werkt dat dan nog wel?
Dit is nl te benaderen tijdens het opstarten van de PC.
Al met al, dacht ik een geweldige machine te kopen, maar achteraf gezien valt het allemaal toch behoorlijk tegen. Niet de prestaties, maar dat er geen XP (voor het gamen) op geinstalleerd kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Die recovery zal bereikbaar blijven zolang je maar niet XP gaat installeren op de schijf (partitie) waar Vista op stond toen de machine werd afgeleverd, want ik heb het donkerbruine vermoeden dat die recovery gaat recoveren naar de oorspronkelijke installatie partitie. Het antwoord luidt dus ja, alleen ik heb zelf nog niet eerder een dergelijke truuk uitgehaald, dus zeker weten doe ik het niet.

Wat XP installeren betreft. Niet aan beginnen totdat je zeker weet dat van alle hardware de drivers voor XP er zijn,
 
hier heb je een andere handleiding om xp naast vista te installeren maar je zal hetzelfde probleem hebben met die sata drivers :confused:

wat ik me afvraag of het echt alleen maar mogenlijk is om die drivers in te laden met een diskette:(
Ik was namelijk ook van plan met men laptop xp een te gaan proberen te installeren naast men vista.

Ik dacht dat het mogenlijk was door een usb-stick bootable te maken.
 
Zoals je wel begrepen hebt, ben ik maar een leek. Jullie hebben het alsmaar over SATA-drivers, maar in mijn handboek staat dat het 2 IDE harde schijven zijn die in mijn PC-notebook zitten.
Verandert dat de zaak soms?
 
Nee, je hoeft helemaal niets te doen, gewoon installeren, waarbij mijn waarschuwing van een paar berichten geleden in het achterhoofd gehouden moet worden. (Gisteren 20.53 uur)
 
ahja, ik dacht dat dit een ander topic was waarop al was getracht xp te installeren maar kon geen schijven herkennen :p

dat is dus niet dat topic :D
Met IDE schijven gaat het dus vanzelf om xp te installeren maar je moet inderdaad vooraf goed zien dat je alle xp drivers hebt voor jouw pc/laptop zoals Pasja zegt

---
edit: het is dus wel dat topic waarop xp geen schijven kon herkennen
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is het vreemde. Ik zie in de instellingen dat het IDE-schijven zijn, maar bij het installeren herkent de PC geen enkele schijf. Ik had er een keer een USB-stick van 16 GB inzitten en geloof het of niet, deze werd meteen herkend en kon hierop XP installeren. Heb het niet gedaan, daar deze stick, zoals men mij verteld heeft, te traag is om een besturingssysteem op te laten draaien.
Maar waarom herkent mijn laptop dan geen enkele aanweizge IDE harde schijf????
 
Het is niet zozeer dat de schijven niet herkend worden maar de chipset (drivers) die de schijven aanstuurt.
In het geval va SCSI of RAID is dit nog weer een verhaal apart aangezien RAID schijven "normale" schijven zijn die via een RAID controller lopen.
 
Hoe nu verder?

Ik ben in het bezit van een HP Pavilion DV9700 met 2 Hitachi harde schijven elk van 250 Gb.
Nu zit er op deze machiene Vista voorgeinstalleerd. Ik wil er graag XP ernaast hebben. Nu had ik op dit forum iemand gevonden die mij verder wilde helpen. Bij het installeren van XP ziet de PC de harde schijven niet, Deze persoon heeft het mij allemaal keurig uitgelegd en de sites gegeven waar ik de bewuste driver kon downloaden. Hele beschrijvingen gegeven hoe te handelen en alles. Tot zover niets dan lof. Ik dien een bestand iat78_enu te downloaden van de intel site.
Nu is er een probleem ontstaan. De helper in kwestie schrijft, dat ik het gedownloade bestand dien uit te pakken, maar het is een bestand met een exe extensie. Zogauw ik er iets mee probeer te doen, gaat het bestand zich installeren.
En daar is tussen ons tweetjes (denk ik) verwarring over ontstaan. Ik krijg op mijn vragen namelijk geen antwoord meer. Ik ben een senior-beginner en begrijp niet alles wat er altijd gezegd of geschreven wordt. Kan er iemand mij iets nader verklaren over het iata78_enu bestand? Mijn helper zei dat ik het ui diende tepakken en dat er darna een oem.txt bestand in diende te staan. Ik kan dit bestand (iata78_enu) niet gecomprimeerd vinden en dus ligt mijn wens om XP te kunnen installeren nu in duigen.
Wie is bereid mij te helpen???

Notaris
 
Hoi !

iat78-enu wordt door Google niet herkend, dus kan ik je daarover niet raden.
Ik heb het topic even doorgelezen, maar er blijft me een en ander onduidelijk:

1. heb je gekeken op de HP-site of er voor je laptop XP-drivers voorhanden zijn, zo nee, zou ik niet aan een XP/installatie beginnen met jouw PC/kennis.

2. Heb je IDE/schijven, wat je zelf beweert, heb je geen sata drivers nodig !
Heb je 2 Hdd´s in raid, heb je ze wel nodig.

3. Je hebt een link gekregen om de XP/CD te slipstreamen met de sata-raid drivers.
Het werkt voor je veel makkelijker als je dit eerst doet op een andere PC.

XP-CD slipstreamen doe jue het makkelijkst met nLite http://nlite.nl.malavida.com/d792-gratis-downloaden-windows Programma is in het nederlands.


Kom je er na al deze raadgevingen niet uit, zou ik serieus overwegen het door een expert te laten doen.

Greetz,

Harry.
 
Wie is bereid mij te helpen???
Op mijn Vista laptop heb ik probleemloos XP geinstalleerd, zonder SATA drivers.
Hiervoor kan je in de BIOS een instelling wijzigen voor je harddisk, in mijn geval heette dat "IDE compatible" mode. Misschien heb je iets dergelijks in je bios.
Je hebt dan geen extra drivers nodig en je HD wordt door XP herkend tijdens installatie.

Gelet op het feit dat je een Vista laptop hebt, lijkt het me sterk dat daar IDE harddisks in zitten. SATA is toch wel de standaard tegenwoordig.
Ben je er ook 100% zeker van dat je 2 fysieke harddisks hebt, en niet eentje van 500 Gb die verdeeld is in 3 partities? (250-250-10)
Ook dit zie je zo in je bios.
 
in mijn bios gaat zulks niet en mijn vraag is niet of ik het aankan, maar of er iemand iets weet over iata78_enu.
ik lees nl. in de reactie hiervoor van "XP-PC verenigingslid en redacteur, dat
"Drivers gaan vrijwel altijd met .ini, soms ingepakt in .zip of .exe"
Dat begrijp ik niet. Een exe bestand gaat zich toch meteen installeren of niet dan. Althans bij mij wel.
Ik heb dat bewuste iata78_enu bestand iderdaad gedownload en het is een exe bestand.
Als dat op een speciale manier uitgepakt dient te worden, dan hoor ik dat graane, want dan is mijn probleem opgelost.
 
De aansturingsinformatie zit vaak in een .ini. Een .exe kan een programma zijn wat alles uitvoert, waaronder registerinformatie plaatsen, bestanden installeren en .ini's invoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan