XP installeren vanaf de HD ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Met Win98SE kan je via een procedure alle CAB-files naar de HD kopieren. Kan dat, of iets dergelijks, ook met XP ?

Dan moet je de map I386 naar de hd kopieren en middels winnt.exe de installatie starten

Denk je dat het iets uitmaakt, aangezien ik tot nu toe XP niet op mijn PC heb kunnen installeren (AMD Athlon 1600+, 512 MB, 80 Gb HD)

Klopt. Kan je uitleggen wat het verschil van de wijze van installeren (of van CD-ROM, of van de HD) zou kunnen zijn.

Booten vanaf CDROM start de installatie in een 32-bits modus (zeg maar een soort Windows omgeving). Als je met WINNT start, dan is het begin puur DOS en moet je ook beslist een FAT32 partitie hebben. Alleen dat eerste deel is verschillend, na een herstart gaat setup op dezelfde manier verder. Voordeel is wel dat je altijd je installatie-bestanden op schijf beschikbaar hebt en eigenlijk nooit meer de CDROM nodig hebt.

Of het kansrijk is hangt maar net af van de oorzaak van het probleem. Ik vermoed eigenlijk dat het geen bal uitmaakt, maar proberen kan natuurlijk altijd. Ik ga er maar even vanuit dat je het probleem nog niet hebt opgelost, maar heb je andere opties wel uitgeprobeerd? Met name het grondig testen van het geheugen zou ik willen aanbevelen. Als je er meer dan 1 module in hebt: heb je al geprobeerd om per module uit te testen? Geheugen is een beruchte oorzaak van dit soort vage problemen. De videokaart kan natuurlijk, maar daar staan de Matrox kaarten niet om bekend.
De HDD lijkt me ook niet zo erg waarschijnlijk. Hij heeft het immers een tijdje wel goed gedaan. Bij instabiel geheugen is dat normaal, maar een defecte schijf blijft meestal wel defect.

Het geheugen heb ik al eens getest, alleen niet per module. Maakt dat dan nog iets uit. Ik bedoel, de test
verliep positief(bovendien wordt het geheugen bij het starten van de PC ook altijd getest).
En verder, als het een geheugendefect is, dat zou ik toch met de andere OS's eveneens problemen moeten hebben. Ik kan alles installeren, behalve XP (zie de bijgevoegde topic).

Ik zou zeker per module uitproberen, maar dan bedoel ik gewoon werken met maar 1 module. Kijken of het dan wel stabiel is. WinXP is errug kritisch voor fouten, dus dat je andere OSsen kunt installeren zegt op zich niet alles. Het moet uiteindelijk toch ergens in zitten. Het testen van het geheugen tijdens opstart zal alleen defect geheugen opsporen, instabiel geheugen gaat hier meestal probleemloos doorheen.

1. Wat is dan het verschil tussen instabiel en defect ?
2. Moet ik instabiel interpreteren als 'net aan' werkend ?
3. Ik zal dus moeten gokken met welke module ik
e.e.a. uitprobeer. Hopelijk dan in een keer de goede, maar wellicht zijn beide modules wel instabiel !

Het is in elk geval een optie die ik in de lange rij van aangeboden oplossingen nog niet heb geprobeerd.

4. Ik heb overigens nu WinME geinstalleerd. Heb ik een probleem als ik er nu een geheugenmodule uithaal ?
Of moet alles dan opnieuw worden geinstalleerd ?

1. Zie 2.
2. Ja, zoiets. Werkend, maar soms gaat het fout
3. Mogelijk, dat is iets waar je dus achter moet komen
4. Nee, niet nodig.

Oke, bedankt. Ik ga daar in het weekend op mijn gemak mee stoeien. Uiteraard laat ik weten waar het op uitkomt. Hopelijk op een goed en stabiel werkend XP, tesamen met WinME(of Win98SE).
Als het de eerste keer fout loopt (dus dat ik niet in een keer de evt. instabiele geheugenmodule te pakken heb en XP dus weer crashed), dan kies ik daarna voor een dualboot van Windows98SE en XP.

Dualboot ME(of evt.98SE) en XP

Ik heb op de c-schijf (5 Gb) WinME geinstalleerd.
Nu wil ik XP installeren en wil dat op de F-schijf = nagenoeg 10 Gb.
De schijven D en E zijn beide 30 Gb (voor DATA-opslag e.d.)
Kan dit, of moeten twee OS's respectievelijk op C en D ?
Zie bijlage.

Bijlagen

• hd.jpg
    hd.jpg
    13,6 KB · Weergaven: 19
Natuurlijk kan dat. Je kunt zelf kiezen op welke partitie je wilt installeren. Bootbestanden komen altijd op C: terecht, de installatiemap op de gekozen partitie.

De installatie leek aanvankelijk, met een geheugen bit van 256 MB, goed te gaan. Toch bleef XP ongelooflijk kwetsbaar en na een vastloper en resetten, wederom de crash, zoals eerder beschreven in de bijgevoegde topic. Nu werkelijk alles uitgeprobeerd; dus heb ik geen enkele optie meer. Helaas, toch dus weer WinME. Kan hooguit nog een dualboot proberen.
Als Xp dan weer crashed, hoe kom ik dan weer volledig terug in WinME ?

Oke, duidelijk. Twee vragen nog :
1) Het uitvoeren van dit herstel, garandeert dus weer de volledige werking van WinME ?
2) Is het gebruiken van een andere XP-installatie CD-ROM ook nog een optie, als je werkelijk alles hebt uitgeprobeerd ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan