xp kan alleen gestart worden via cdrom, ntldr ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Berichten
704
Ik heb de harde schijf geformatteerd (NTFS) en opnieuw XP geïstalleerd.
Nadat de installatie volledig succesvol is voltooid kan de PC niet via de harddisk opstarten omdat de NTLDR ontbreekt. Ik moet de PC dan opnieuw starten met de cdom erin. De boot gaat dan via de cdrom, waarna XP gewoon start.

Wat moet ik doen om af te komen van de melding "NTLDR ontbreekt ".
 
t lukt me nie.
Repareren van de windows installatie helpt niet.
Bestanden kopiëren van cdom of floppy gaat niet, omdat de C schijf een NTFS bestand is. Ook een lege schijf is niet toegankelijk voor een win 98 botfloppy. Het NTLDR bestand kan ik dus niet op de C schijf krijgen.
 
Booten vanaf cdrom gaat wel. Vervolgens kan kik naar de herstelconsole (recovery), maar dan loopt de zaak vast. Ik krijg de mededeling dat de herst. console mogelijkhden biedt voor systeemreparatie en herstel.

Maar dan eidigt de zaak met een C:\> en verder kom ik niet.
 
Krijg je dan niet de vraag: "Which Windows Installation would you like to log onto"?

Groetjes,
Bennie
 
Nee Bennie, die XP vraag zou ik inderdaad verwachten, maar na het booten kan ik niets meer want er komt een C:\ en dan stopt alles. Rest mij dan weer een herstart.

Ook booten met de 6 diskettes haalt niets uit (logisch natuurlijk, want met de cdrom doe je hetzelfde...)
 
Volgens mij moet ik een ntldr bestand overzetten naar de C schijf. Ik heb het idee dat het dan wel gaat. Punyt is alleen hoe ik dat ga doen. Starten met een win98 opstartfloppy gaat niet.
Ik weet dus niet hoe ik dat bestand naar m´n C schijf krijg.
 
Je krijgt dus niet het tweede scherm te zien, zoals dat hier te zien is? (Sorry, als ik wat doorhamer). Wellicht een beetje scrollen naar beneden.

Groetjes,
Bennie
 
Als ik na de C prompt "help" intyp dan komt er een lijst met bestanden. IK moet jouw scherm van je natwoord nog even doornemen, want ik denk dat ik dan de zaak aan de gang krijg. Ik moet alleen even bestuderen wat ik precies moet doen.

(ben ik blij dat ik 2 PC´s heb)
 
mmm dat is vreemd...
Ik heb het i386\ntldr bestand van de cdrom naar de c schijf gekopiëerd. Vervolgens windows xp (opnieuw) geïnstalleerd, hetgeen wellicht niet eens nodig was. Maar nog steeds ontbreekt het ntldr bestand.
Ik kom nu wel verder in het herstelmenu van windows. Nadta ik heb opgegeven welke windows ik wil herstellen (ik heb maar 1 versie) en het wachtwoord heb opgegeven krijg ik tenslotte
C:\windows

en verder kom ik niet
 
overigens als ik de pc start, en niet kies voor windows opstarten met cdrom, dan gat de pc door en wordt de zojuiste geïnstalleerde xp versie gestart.

als ik dan in de bios de boot verander van cdrom naar hdd 1, dan krijg ik weer de melding dat de ntldr bestand gemist wordt.

en nu ga ik naar bed...
 
Probleem is ten dele opgelost, maar ik ben een stuk verder.
De tweede harddisk (D) heb ik geformateerd en vervolgens ingesteld als master en werd daarmee de C schijf.
De eerste schijf (C) werd slave en daarmee D.
Toen de PC gestart en de boot gedaan via HDD2, want daar stond nog XP op.
De noodzakelijke opstartbestanden naar C gekopiëerd en daarna XP geïnstalleerd.
De zaak werkt nu als het hoort.

Het enige vreemde is nu dat als ik de automatische updates van XP aanklik, die vanzelf naar mijn D schijf worden geschreven ipv C. Het lastige is dat et systeem volledig vastloopt en ik de D schijf moet formatteren.
Ik heb de optie automatische updates installeren maar uitgezet. Als ik er niet uitkom zal ik deze vraag als een aparte topic wel vermelden op Helpmij.


Bedankt zover.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan