XP moet er af

Status
Niet open voor verdere reacties.

jkienjet

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Berichten
93
Hallo,

Ik heb een laptop van HP, omnibook 6000. Nu is deze computer gemaakt voor 98 en 2000. De vorige eigenaar heeft XP op de computer gezet maar dit programma is veel te zwaar voor de laptop.
Nu wil ik XP eraf halen en opnieuw 98 installeren.. alleen dit lukt niet..
De computer blijft steeds de melding geven dat je een lager systeem niet kunt installeren. Nu heb ik geprobeerd om XP te uninstallen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Krijg ook DOS niet opgestart??

Kan iemand mij tips geven hoe ik dit doe??


Groetjes Jose
 
Probeer eens op te starten met de windows 98 cd erin, je krijgt dan een melding om installatie van cd op te starten...
 
bedankt voor je snelle reactie..

Heb ik geprobeerd, maar dan komt de melding dat het installeren van een verouders systeem niet mogelijk is...

Jose
 
Wanneer krijg je deze melding? meteen of bij de installatie ofzo? ik denk namelijk dat je je hardeschijf eerst moet formatteren
 
De melding komt wanneer de schijf al draait. Je kunt de demo's etc afspelen, maar zodra je de set-up start komt de melding...
 
Aha, heb je een opstart diskette liggen zodat je in dos op kunt starten? of een mogelijkheid om die 1 te maken?
 
nee.. kan geen diskette in mijn laptop...

en hoe formatteer ik mijn computer.. want ook dit lukt me niet...
 
Je kunt al wel in dos komen?

Er vanuit gaande dat je windows XP op de C schijf hebt staan, toets je in de dos prompt:

format c:/q/u

Dit is een snelle format van je hardeschijf
 
Laatst bewerkt:
Wat krijg je te zien als je de cd bij het opstarten van de computer er in hebt zitten?

Start windows XP dan gewoon?

Of krijg je een keuze menu'tje?
 
Als je met de 98 flop opstart, met fdisk de non dos partitie weghalen, een fat32 partitie aanmaken, rebooten, weer met de 98 flop, en dan de c: formateren, daarna de cd in de rom doe, deze opzoeken, meestal de E:, en dat setup intoetsen.
 
@Lange Pier: Snel uitgelegd, maar zover is ze nog niet :) Beetje moeilijk denk ik ook voor een leek :)
 
xp start gewoon op.. kan dan de cd openen...

en lange pier... ik heb geen flop in mijn laptop.. alleen cdrom
 
Aha denk dat het probleem bij jou is dat hij niet eerst van CD op start :)

Dan moeten we denk ik even in de BIOS gaan rommelen :)

Als de PC op start komt er een regel:

Druk op ... om naar de setup te gaan (meestal is dit Delete)

Als je daar op drukt kom je in de BIOS

Probeer daar zo weinig mogelijk te veranderen :)

Er staat bij 1 van de regels iets met OpstartVolgorde

Krijg je dat gevonden?

(Neem aan dat dit je op dit forum vanuit een andere pc zit?)
 
Ja

Je moet daar zorgen dat je CD-rom speler bovenaan staat zodat hij daar als eerste van opstart
 
Yep en dan nog eens opstarten met de CD erin, je zou dan een keuze menu moeten krijgen, hier start je op met cd ondersteuning
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan