XP over 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

davystam

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2006
Is het mogelijk om een legale versie van XP over een illegale versie van 98 te zetten?
Ben misschien van plan de legale versie van xp te kopen van 130 euro maar heb geen legale versie van 98.

Ik zou het niet doen...want hij detecteert of een illegale versie van 98 had..
Je moet eerst je schijf formateren en dan kan je hem installeren.:thumb: :thumb:

Ja hoor, dat kan.

XP kan niet zien waar de onderliggende Windowsversie vandaan komt (waar die gekocht is en of jij het bonnetje nog hebt).

Je moet alleen wel de juiste XP cd-rom hebben. (Heb je een OEM versie dan zegt hij dat hij enkel voor nieuwe installaties bedoeld is, heb je een upgrade uit de winkel, dan wil hij in principe een oude versie zien.)

Groetje,

Jasper

Anykey zei:
Ja hoor, dat kan.

XP kan niet zien waar de onderliggende Windowsversie vandaan komt (waar die gekocht is en of jij het bonnetje nog hebt).

Je moet alleen wel de juiste XP cd-rom hebben. (Heb je een OEM versie dan zegt hij dat hij enkel voor nieuwe installaties bedoeld is, heb je een upgrade uit de winkel, dan wil hij in principe een oude versie zien.)

Groetje,

Jasper

Dus als ik nu alles formatteer......dan mijn illegale 98 installeer........dan een legale XP er overheen update (die van 130 euro).....dan doet ie het dus gewoon?

Hopi,

Waarom zou je dat doen ?

Ik zou alijd voor een schone installatie kiezen.
Maar AneyKey heeft gelijk: Het kan.

Succes,

Harry

Kan allemaal; het is maar wat je voorkeur geniet. Als je op de Win98 nog allerlei geïnstalleerd spul hebt staan, kan je met een upgrade van die situatie via de WinXP cd daarvan nog wat behouden. Geldt ook voor schijfindeling en dergelijke.

Zelf zou ik als het niet uitmaakt, kiezen voor de upgrade CD in de speler rossen, en in het installatiemenu wat je vanzelf tegenkomt de bestaande schijf/schijven van hun partities ontdoen en alles opnieuw instellen/partitioneren/formateren. Maar dus niet van te voren ofzo. Gewoon, vanuit de WinXP setup.

Volgens mij vraagt hij voornamelijk om het cd-tje van een geaccepteerde versie (dat wil zeggen een installatiecd die 'bewijst' dat je de upgrade rechtmatig draait; dat mag geloof ik Win95/98/Me/2K zijn). Ik doe echter zelf nooit van die upgrades moet ik zeggen. Dus hoe het zich precies gedraagd weet ik niet.

Je komt vaak de overtuiging van mensen tegen dat formateren met een DOS-diskette moet gebeuren, maar dat is niet noodzakelijk en vaak zelfs een omslachtige en overbodige methode. De installatie van W2K en hoger doet dat netjes voor je. En beter. (Tenzij je heel veel van FAT32 houdt...)

Groetje,

Jasper

Anykey zei:
Kan allemaal; het is maar wat je voorkeur geniet. Als je op de Win98 nog allerlei geïnstalleerd spul hebt staan, kan je met een upgrade van die situatie via de WinXP cd daarvan nog wat behouden. Geldt ook voor schijfindeling en dergelijke.

Zelf zou ik als het niet uitmaakt, kiezen voor de upgrade CD in de speler rossen, en in het installatiemenu wat je vanzelf tegenkomt de bestaande schijf/schijven van hun partities ontdoen en alles opnieuw instellen/partitioneren/formateren. Maar dus niet van te voren ofzo. Gewoon, vanuit de WinXP setup.

Volgens mij vraagt hij voornamelijk om het cd-tje van een geaccepteerde versie (dat wil zeggen een installatiecd die 'bewijst' dat je de upgrade rechtmatig draait; dat mag geloof ik Win95/98/Me/2K zijn). Ik doe echter zelf nooit van die upgrades moet ik zeggen. Dus hoe het zich precies gedraagd weet ik niet.

Je komt vaak de overtuiging van mensen tegen dat formateren met een DOS-diskette moet gebeuren, maar dat is niet noodzakelijk en vaak zelfs een omslachtige en overbodige methode. De installatie van W2K en hoger doet dat netjes voor je. En beter. (Tenzij je heel veel van FAT32 houdt...)

Groetje,

Jasper

Ik heb niets in 98 staan ofzo. Ik ben toch van plan om alles er opnieuw op te gooien.
Windows Update kost 130 euro toch en een andere versie 350 euro? Nou dat laatste vind ik echt veel te duur daarom ben ik van plan die van 130 euro aan te schaffen.
Ik zou niet weten hoe ik aan een legale versie van 98 moet komen maar het klopt dus dat ik geen legale versie van 98 nodig heb.
Zoals ik het nu zeg is het mogelijk dus?

Ik heb bij toeval ontdekt dat (mijn) XP Pro upgrade disc (SP1) helemaal niet vraagt om een bewijs van een oude installatie en gewoon over een lege geformatteerde disc heen installeerde...en daarna heb ik probleemloos SP2 erover heen gezet.
Formeel moet er even een andere Windows disc in de CD-drive zitten maar of die offcieel is of niet kan niet worden gecontroleerd (je geeft dan immers geen code in)

Een ander alternatief is via nlite, omdat het verschil van upgrade en nieuw dan helemaal weg is; maar dat is wat extra werk van tevoren. Als je dat wilt proberen, zie dan MSFN fourms.

Succes met de "upgrade".

Nou om - na allerlei dubieuze reacties - wat helderheid te geven.
Een updateversie van XP kan alleen als er een voorgaande windowsversie is geïnstalleerd.
Officeel kost een volledige versie méér dan de 130 euri die je aangeeft.
Er zijn bedrijven o.a. computerland ( www.computerland.nl ) en funprice (www.funprice.nl )die een z.g. OEM-versie verkopen voor rond de 100 Euri.
Ik zou voor het laatste kiezen; je kunt dan beginnen met een schone lei.

Klopt.

De legaliteitskwestie van de oude Windows is geheel jouw keuze.

Ik dacht trouwens dat je ook nette/legale Windows XP licenties plus cd's en aanverwante kunt kopen voor zo'n €119,-.

Ik heb laatst ook een vriend geadviseerd gewoon de nette weg te bewandelen en XP aan te schaffen. Hij kwam thuis met de spullen, rechtstreeks van de computerboer en met fraaie barcode/hologramstikkers (de hele reutemeteut).

Ik zou gewoon doen wat je van plan bent (morele keuzes zijn immers al gemaakt), en alleen nog even een studie maken van waar je je WinXP gaat kopen en hoeveel dat mag kosten.

Groetje,
Jasper

Klopt jullie hebben helemaal gelijk. Dat ik nu pas hiermee kom is omdat mijn oom altijd mijn computer installeerde en die had dus een gekopieerde cd en niet de officiele. Aangezien ik er een beetje gek van word dat ik iedere keer alles er opnieuw op moet zetten besluit ik toch de officiele cd aan te schaffen. Ik dacht er alleen nog aan om te wachten op Windows Vista maar denk toch dat slimmer is om nu deze te gaan kopen en tegen die tijd maar kijken wanneer ik die ga kopen.
Ik heb op het internet wat rondgekeken. Moet ik nog op bepaalde dingen letten of niet?
De complete versie komt vaak toch over de 200 euro toch? De update versie rond de 100 of heb ik nog bepaalde sites/winkels over het hoofd gezien? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen. Ik zal nu mijn leven beteren :)

Die OEM-versie zoals ik eerder aangaf is een volledige versie, dus geen update en kan je installeren op een 'kale' harde schijf.

Valijn zei:
Die OEM-versie zoals ik eerder aangaf is een volledige versie, dus geen update en kan je installeren op een 'kale' harde schijf.

Dit lijkt mij niet helemaal correct wat je hier vermeld.
Een OEM versie mag alleen verkocht worden in combinatie met een nieuwe PC.
En dit wordt ook vermeld onder aan het artikel in de webshop van funprice.
" Oem versie. Wordt alleen in combinatie met hardware geleverd"

Grote kans dus als je dit gaat bestellen, dat je toch niets geleverd krijg of alsnog een upgrade. En hier heb je dus toch weer de originele win 95-98(se) of ME cd voor nodig.

robbie32

Tsja Robbie,

Formeel heb je gelijk ......
maar de praktijk is anders (denk dat ik voor verschillende mensen inmiddels zo'n 9 tot 10 cd's heb gekocht).
En kijk bijvoorbeeld eens hier http://www.hccshop.nl/index.cfm?fuseaction=home.showCatPagina&pagina_id=1 voor de XP-Prof-versie.
Uiteraard ben jij de eerste om hierover aan de bel te trekken, desnoods bij MS .... tóch?
Maar natuurlijk is het belangrijk in de gaten te houden dat ze je geen upgrade-versie verkopen.

Succes verder hè .... ?@?@?@

Laatst bewerkt:
Wat betekenen de afkorting DSP en HW op de site van computerland bij Windows XP Home edition NL DSP+HW??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan