Zoek functie in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

dansplaat

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Hoy,

Ik heb een database met volgende gegevens:
Tabel: Product catalogus, categorie catalogus, fabrikant catalogus
Form: Productcatalogus
Query: Fabrikant met zoeken op fabrikant en query categorie met zoeken op categorie.
Nu het probleem is als volgt
Ik heb een start pagina in acces met enkele knoppen. waaronder zoek op fabrikant en zoek op categorie. Aan deze knoppen heb ik ook de bijhorende query's gehangen.
Wanneer ik een product zoek en ik druk op een van de twee zoekknoppen kan ik mijn gegevens ingeven. duw ik dan op zoeken geeft hij mij de resultaten weer in de tabel product catalogus.
Maar ik wil dat hij deze laat zien in het formulier dat ik hiervoor heb aangemaakt.

Kan iemand zeggen hoe ik dit moet doen?

Als ik je verhaal lees, ben je niet helemaal jofel bezig, want ik krijg de indruk dat je maar één tabel hebt met daarin alle gegevens. Zowiezo zou ik voor Producten, Categorieén en fabrikanten aparte tabellen maken, en voor de tabel met productcatalogus ook, met verwijzingen naar ProductID, FabrikantID en CategorieID. Je startformulier doet nu niet zoveel; die zou formulieren moeten openen waarop je kan filteren. Dat kunnen dan formulieren zijn Voor je producten, Fabrikanten etc. En dus een formulier op basis van ProductCatalogus, met keuzelijsten voor de velden ProductID, FabrikantID en CatalogusID. In de koptekst van dat formulier maak je dan zoeklijsten die je kunt gebruiken om het formulier te filteren. Een knop die een tabel filtert is niet erg flexibel.

P.s.
Ik zou een andere handtekening verzinnen; ik stam nog uit de tijd dat we geen internet hadden, en ik kan je uit eigen hand verzekeren dat we ons echt niet verveelden :D

Bekijk bijlage Database1.rar
In bijlage heb ik de database in een zip bestand gezet.
Zoals jullie kunnen zien heb ik een formulier start en een macro start.
wat ik ook wil is dat wanneer ik de database opstart dat ik het formulier start te zien krijg.
Verder wil ik dat de zoekbuttons het formulier openen in plaats van het tabel

Ik heb wat simpele dingen aangepast; kijk maar eens hoe e.e.a. nu werkt.

Bijlagen

Hoy,

Dit is net wat ik bedoelde met het openen van de database. bedankt daar al voor.
Maar wanneer ik op die startpagina op zoek via fabrikant druk gebeurd er niets meer.
De bedoeling is dat ik zo via fabrikant kan zoeken en dat ik alle records van die fabrikant te zien krijg in een formulier.
Tevens hetzelfde voor zoeken via categorie Zou je hier mss nog even kunnen naar kijken.

P.S. alle gegevens in het productformulier zijn zeker nog niet volledig hier moeten er nog een goei 100 bij komen.

Hij filtert niet op fabrikant, maar dat is logisch, want welke fabrikant wil je zien? Als je het formulier goed bekijkt, zie je dat je bij de twee knoppen Categorie en Fabrikant een keuzelijst in de koptekst krijgt, waarmee je kunt filteren.

ik kan het niet helemaal volgen maar mss kan ik eerst alle gegevens invullen en moest ik nog problemen hebben kan ik je nog contacteren?

Je kunt uiteraard altijd een vraag stellen op dit forum! Als je wilt weten wat ik gedaan heb in het voorbeeld, dan kan dat uiteraard ook ;)
Om een stipje van de sluier op te lichten: ik heb je macro's verwijderd, want die vind ik onbruikbaar; je kunt ingebouwde macro's niet omzetten naar VBA, en daarom blijf ik daar vanaf en doe ik alles met VBA. En dan blijkt het systeem niet zo heel lastig. Op je formulier <Product Catalogus> heb ik twee keuzelijsten gezet die de waarden uit de tabellen Categorie en Fabrikant halen (dus niet [Produkt Catalogus] wat jij gedaan had). Deze keuzelijsten zijn zichtbaar als je het formulier gewoon opent, maar gebruik je de knoppen op je startformulier, dan wordt één van de twee verborgen. Niet dat ik het zelf zo zou doen, maar je wilde twee knoppen om resp. op fabrikant of categorie te kunnen filteren, en dat kan nu dus. De werking van de keuzelijsten is hetzelfde: kies een waarde uit de keuzelijst, en het formulier wordt er op gefilterd. En dat is volgens mij wat je wilt: kunnen filteren op een bepaalde waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan