Zoeken = gelijk aan of groter dan 18:00

Status
Niet open voor verdere reacties.

MEradus

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Hallo,

Ik heb de volgende code in een stuk programma staan, alleen die werkt tot op zekere hoogte.
Het is namelijk zo dat er een splitsing moet komen vanaf 18:00 uur. Maar als 18:00 uur er niet instaat maar 18:15 wel of 19:00 is de eerste 'na' 18:00 moet hij die uitzoeken.
En dit wil mij helaas niet lukken.

Wie kan mij helpen?

Code:
     Columns("B:B").Select
    Selection.Find(What:="18:00", After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False, SearchFormat:=False).Activate

Plaats het bestand eens zodat we kunnen zien waar 18:15 uur zich kan bevinden in kolom B.

Hoi Harry,

Hier bij het bestand.

Ik heb een dikke lijn gezet op de plek waar deze naar aanleiding van het zoek resultaat iets gaat invoegen.
Het komt er op neer dat hij de 1e tijd moet vinden die gelijk of groter is dan 18:00.

Bedankt alvast voor het meekijken en meedenken!

Bekijk bijlage Helmijtijdzoeken.xlsx

Test het maar eens.
Code:
Sub hsv()
 Application.Goto [offset(index(b2:b1000,match(18/24,b2:b1000,1)),isna(match(18/24,b2:b1000,0)),0,1,1)]
End Sub

Laatst bewerkt:
Deze werkt helaas niet. Hij geeft een foutmelding "1004 tijdens uitvoering, het item met de opgegeven naam is niet gevonden."

Dat klopt.
Je tijden lijken tijden maar zijn het niet.
Typ ze maar eens handmatig in de cellen.
17:50, 18:00, 19:15

Helaas, zelfs niet als ik de kolom "tijd eigenschappen" geef.
Als ik er nu een kolom naast zet en ik laat hem zoeken naar de 1e die groter of gelijk is aan 18?
Hoe zou de code er dan uit komen te zien?

Ik blijf erbij dat het werkt.
In eerste instantie niet, maar na handmatig een tijd te hebben ingevuld wel.

Bijlagen

Als ik jouw bestandje open vindt hij hem inderdaad, maar ik krijg het in mijn bestand helaas niet voormekaar.
Zelfs niet als ik handmatig de tijd aanpas en vervolgens ook nog de celleigenschap aanpas naar uu:mm.
Snap er niets van :(

Tja, het is jouw bestand met een paar handmatige veranderingen.
Geen idee daarover.
Gebruik je het geplaatste bestand, of gebruik je de code in een ander bestand?

Misschien lees ik er morgen wel meer over, ik vertrek zo. :rolleyes:

Niet alleen zijn de tijden in kolom B inderdaad geen echte tijden, maar de datums in kolom A ook geen echte datums.
Het is allemaal tekst.

het is de bedoeling dat het in een hele code terecht komt.
Zou het kunnen zijn dat het bestand niet als een XLSM opgeslagen is?

Misschien toch m'n zoek opdracht aanpassen?

Inderdaad, morgen weer een dag..

BTW de andere 2 codes werken super! Bedankt

Hierbij je eigen document, maar dan met echte tijdwaarden in kolom B:
Bekijk bijlage Kopie van Helmijtijdzoeken-2.xlsx

Het is dus zaak om na te kijken hoe die datums en tijden in je document komen want die worden er als tekst ingevuld.

Edmoor, in tekst zoeken wordt dan lastig, heb jij een idee hoe ik dit toch tot een zoekopdracht kan krijgen?

Ik kan daar best wat voor verzinnen maar de methode die HSV gebruikt is het beste dus het is veel beter om ervoor te zorgen dat de tijden in het document echte tijden zijn. De vraag blijft dus, hoe komt die informatie nu op die manier in dat document.
Dat zal dan moeten worden aangepast.

Als dat om welke reden dan ook niet mogelijk is dan kunnen we de Sub van HSV wel zodanig uitbreiden dat deze kolom B eerst naar echte tijden converteerd.

De tijden (en de rest ook) zijn van een export die komt uit het systeem waar ik mee werk. Waarschijnlijk wordt het niet anders want dat is een ICT aanpassing die "niet nodig is". Dat is ook de reden dat ik deze zo moet proberen aan te passen dat het een gangbare en duidelijke rapportage wordt. Zal morgen eens verder puzzelen. Voor vandaag stop ik er ff mee. Bedankt voor het meedenken!!

Dan gaan we gewoon voor tekst.
Code:
Sub hsv()
 Application.Goto [offset(index(b2:b1000,match("18:00",b2:b1000,1)),isna(match("18:00",b2:b1000,0)),0,1,1)]
End Sub

Maar als hij alleen voor de tekst gaat moet het dan een exact match zijn?

Dan heb je het nagenoeg niet getest.

Klopt was gelijk even een vraag. Heb idd nog niet getest. Ga ik zo even doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan