• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Ik heb wat problemen met horizontaal zoeken in verschillende tabbladen.

Stukje uitleg hieronder......uitgebreide uitleg in het bijgeleverde testbestand.

In tabblad "winkel 1" en "winkel 2" staan alle artikelen die ik kan afnemen. Maar op tabblad "Goedkoopste winkel" staan de producten opgesomd die de goedkoopste zijn. Nu is het de bedoeling dat ik dus in het eerste tabblad in de kolommen (vanaf B) de informatie krijg te staan welke winkel het goedkoopste is. Kolom A is een vast gegeven die in elk tabblad hetzelfde is. Dus regel 4 komt dus overeen met regel 4 in het andere tabblad.

Voor alle reacties die komen gaan wil ik je bij voorbaat danken.

Groetjes.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zet alle gegevens in 1 tabel. Door de gegevens te sorteren kan je in 1 oogopslag zien welk artikel in welke winkel het goedkoopst is. Zorg er ook voor dat de eenheden te vergelijken zijn. Een kledingrek van 1,2 meter met een prijs van 2,75 per stuk is per meter goedkoper dan een kledingrek van 1 meter met een een prijs van 2,75 per stuk.

Bijlagen

Topic geschoond. Oplossingen via het forum.
Hier kunnen anderen dan ook van leren.

Met een formule kan het ook. Wel een zware formule die voor vertraging kan zorgen.
Als de hoeveelheid data beperkt is, kan het werkbaar blijven. In dit geval werkt het voor 25 winkels ->RIJ(1:25)

In B4 van tabblad "Goedkoopste winkel"

Code:
=INDIRECT("'Winkel "&VERGELIJKEN(MIN(ALS.FOUT(SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));EXP(99)));SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));0)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);2;4;1)&":"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1))

Als je geen office 365 hebt kan hij zo (afsluiten met control shift enter, matrix formule)
Code:
=INDIRECT("'Winkel "&VERGELIJKEN(MIN(ALS.FOUT(SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));EXP(99)));SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));0)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);KOLOM(B1);4;1))

Laatst bewerkt:
Ik durf te wedden dat winkel 1 t/m winkel x niet zo heten. Daarnaast heeft niet elke winkel dezelfde artikelen en dan wordt het het een hele puzzel om alles op de juiste plek in de verschillende tabje te zetten. Bijna kansloze missie om het met formules op te lossen.:)

Laatst bewerkt:
In het voorbeeld lijkt het dat de artikelen telkens op dezelde rij staan. Als dat niet het geval is werkt de formule idd niet. En de tabbladen moeten in ieder geval dezelfde naamopbouw hebben

Vond het een leuke opdracht

Met de formules is waarschijnlijk niets mis en we moeten toch wat te hobbyen hebben in deze donker dagen na Kerst.:)

Zet alle gegevens in 1 tabel. Door de gegevens te sorteren kan je in 1 oogopslag zien welk artikel in welke winkel het goedkoopst is. Zorg er ook voor dat de eenheden te vergelijken zijn. Een kledingrek van 1,2 meter met een prijs van 2,75 per stuk is per meter goedkoper dan een kledingrek van 1 meter met een een prijs van 2,75 per stuk.

Hallo,

Helaas is dit niet wat ik zoek. Maar wil je wel bedanken voor de input.

Groet

Wat zoek je dan wel? Met jouw huidige opzet is het haast niet te onderhouden en zeer foutgevoelig. (zie ook #5 en #6) Obv 1 tabel zijn er echt wel overzichtjes te maken van de goedkoopste aanbieder maar dan moet eerst jouw data op orde zijn.

En de formule van @JVeer heb je ook geprobeerd?

In het voorbeeld lijkt het dat de artikelen telkens op dezelfde rij staan. Als dat niet het geval is werkt de formule idd niet. En de tabbladen moeten in ieder geval dezelfde naamopbouw hebben

Vond het een leuke opdracht

De artikelen staan allemaal op 1 dezelfde rij. De regelnummers die ik gebruik is bij elke winkel hetzelfde dus dit zou de leidraad kunnen zijn. Dus met een formule moet het (lijkt mij) op te lossen zijn. Ik ga de formule JVeer uitproberen. Eens kijken of het werkt. Tabbladen kunnen dezelfde opbouw (Winkel 1, Winkel 2, Winkel 3 etc etc) krijgen dat is geen probleem. De naam van de winkel staat in cel C1 deze zal wel overgenomen moeten worden naar het Tabblad "Goedkoopste winkel" en in kolom D vermeld moeten worden.

Ik ga nu eerst aan de slag met de vermelde formule.

Tot zover bedankt.

Dan moet het mogelijk zijn. Om de winkelnaam op te halen dien je de "winkel" tabbladen aan te passen.
Zorg ervoor dat de winkelnaam in iedere rij voorkomt op ieder tabblad(verberg deze eventueel). Dan is deze gemakkelijk toe te voegen.

Met een formule kan het ook. Wel een zware formule die voor vertraging kan zorgen.
Als de hoeveelheid data beperkt is, kan het werkbaar blijven. In dit geval werkt het voor 25 winkels ->RIJ(1:25)

In B4 van tabblad "Goedkoopste winkel"

Code:
=INDIRECT("'Winkel "&VERGELIJKEN(MIN(ALS.FOUT(SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));EXP(99)));SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));0)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);2;4;1)&":"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1))

Als je geen office 365 hebt kan hij zo (afsluiten met control shift enter, matrix formule)
Code:
=INDIRECT("'Winkel "&VERGELIJKEN(MIN(ALS.FOUT(SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));EXP(99)));SUBTOTAAL(109;INDIRECT("'Winkel "&RIJ($1:$25)&"'!"&ADRES(RIJ(A4);7;4;1)));0)&"'!"[B]&ADRES(RIJ(A4);KOLOM(B1);4;1))[/B]

Voor mij gezien werkt de formule goed. Ik heb de matrixformule gebruikt. Ben er ook al achter &ADRES(RIJ(A4);KOLOM(B1);4;1)) dat B1 het product moet weergeven op het eerste tabblad.
Alleen ben ik er nog niet achter als ik de winkel vernoemd wil hebben in kolom D. De winkelnaam staat op de tabbladen Winkel 1 winkel 2 etc C1

Nu moet ik kijken als ik het de rijen ga vullen met de formules of het dan ook werkt.

Tot zover mijn update

Dan moet het mogelijk zijn. Om de winkelnaam op te halen dien je de "winkel" tabbladen aan te passen.
Zorg ervoor dat de winkelnaam in iedere rij voorkomt op ieder tabblad(verberg deze eventueel). Dan is deze gemakkelijk toe te voegen.

Oke. Ik ga nog een kolom toevoegen. En idd verbergen. Zo kun je de formule prima gebruiken. Ga ik ook ff doen.

Hallo,

Heeft enige tijd geduurd. Maar ben weer bezig met het bestand.
Als ik nu in een andere winkel de prijs lager is wordt deze niet overgenomen op het 1e blad.

Groet

Hallo,

Enorm jammer dat niemand meer reageert op mijn probleem, als je even een tijdje laat rusten.

Groet

Bovenstaande is nou niet een reactie die meteen warme gevoelens oproept om te helpen. Helpers een schuldcomplex aanpraten.

Maar goed, ik heb een optie met een verzameltabel. Blijft weinig anders over gezien de opbouw van de tabellen. Voorwaarde is wel dat alle lijsten van de winkels GELIJK moeten zijn. Dus dezelfde artikelen op dezelfde rij. Maar dat was het geval begreep ik. Er zijn waarschijnlijk wel mooiere oplossingen, hierboven ook al aangedragen gedeeltelijk.

Oh ja: de formule in kolom F is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 hebt.

Welke versie van Excel gebruik je trouwens?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Alexcel,

Hartelijk dank voor je antwoordt. Je hebt gelijk dat het niet hartverwarmend is om dan nog te reageren.
Zal mij verbeteren......

Ik gebruik professional 2013. Maar ik ben bekend met het afsluiten van matrixformule.

Toch bedankt voor je reactie. Ik ga er de komende dagen mee aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan