• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar deel van tekst in cell

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friends4U

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2022
Hoi,

Ik probeer te zoeken naar een deel van tekst in een cell.
Als ik deze formule gebruik:

Code:
=ALS(ISLEEG(E73);;ALS(M73="Overwerk";24*MAX(0;$E73-$D73);ALS(M73="Vakantie";0;ALS(ISLEEG(A73);0;(24*MAX(0;$E73-$D73)-9,5)))))

En ik Typ in cell M73 het woord Overwerk dan gaat het goed, maar als ik daar iets achter zet dan niet meer. Als ik dan de formule aanpas naar:

Code:
=ALS(ISLEEG(E73);;ALS(M73="Overwerk*";24*MAX(0;$E73-$D73);ALS(M73="Vakantie";0;ALS(ISLEEG(A73);0;(24*MAX(0;$E73-$D73)-9,5)))))

Dus met een * achter het woord, dan zou ik verwachten dat Overwerk test óók goedgekeurd zou worden. Maar dit is niet het geval.

Ik zou dus willen dat hij dan triggerd op zowel het woord: Overwerk als een zin beginnende met Overwerk blabla.
Iemand een idee wat ik fout doe?

Groetjes

Laatst bewerkt:
De aanhalingstekens vertellen Excel het gaat om tekst en met tekst bedoelen we elk teken, inclusief getallen, spaties en interpunctie.

Lijkt mij dat dan ook * en ? als tekens gezien worden en niet als parameter.

Probeer dit.
Code:
=als(isgetal(vind.spec("overwerk";M73));24*max( end de rest van je formule
Anders je bestand plaatsen omdat je meerdere voorwaarden hebt.

Of:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(M73;"Overwerk*")>0;24*MAX( en de rest van je formule...
Als je een excelvoorbeeld plaatst krijg je een volledige oplossing.

Laatst bewerkt:
Hierbij een voorbeeld, het gaat nu om rij 16 en 17, de formule in 16 is goed maar in 17 werkt hij niet correct omdat ik wat achter het woord Overwerk wil typen.

Bijlagen

Ik heb e.e.a. maar wat simpeler gemaakt:
Code:
=ALS(OF(A16="";E16="";M16="Vakantie");0;24*MAX(0;$E16-$D16)-9,5*(AANTAL.ALS(M16;"*overwerk*")=0))
Of, zo je wilt:
Code:
=ALS(OF(A16="";E16="";M16="Vakantie");0;24*MAX(0;$E16-$D16)-9,5*ISFOUT(VIND.SPEC("overwerk";M16)))

Laatst bewerkt:
Dank je wel, ik ga hierop studeren want ik wil het graag snappen :P

Enne, kun je de formule op L16 dan ook wijzigen zodat hij bij overwerk een 1 plaatst en de rest negeert?

Laatst bewerkt:
In L16 staat geen formule. Alleen een 1 bij "overwerk" is niet zo moeilijk...
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(M16;"*overwerk*")>0;1;"")
Of moet er iets anders gebeuren?

Excuus, daar hoort deze formule:

Code:
=ALS(M16="Vakantie";0;ALS(OF(SOM(F16+K16)>1;SOM(F16+K16)<-1);"1";"0"))

Als ik de formule:

Code:
[COLOR=#333333]=ALS(M16="Vakantie";0;ALS(OF(SOM(F16+K16)>1;SOM(F16+K16)<-1);"1";"0"))[/COLOR]

Vervang met:

Code:
[COLOR=#333333]=ALS(AANTAL.ALS(M16;"*overwerk*")>0;1;"")[/COLOR]

Ik had hem per ongeluk leeg gelaten daarom postte ik de formule die er origineel stond alwaar jouw formule ingebouwd moet worden.
Ik ga proberen of ik het zelf voor elkaar krijg. Dank voor de hulp tot nu toe~!

Laatst bewerkt:
Het is gelukt :)

Ik heb jouw en mijn formule samengevoegd en dan kom ik op:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(M16;"*overwerk*")>0;1;ALS(M16="Vakantie";0;ALS(OF(SOM(F16+K16)>1;SOM(F16+K16)<-1);"1";"0")))

Nogmaals dank voor de hulp!

Volgens mij doet deze hetzelfde:
Code:
=ALS(OF(AANTAL.ALS(M16;"*overwerk*")>0;ABS(F16+K16)>1);1;0)

Alleen als (1) het woord overwerk voorkomt in M16, of (2) de som van F16 en K16 groter is dan 1 (of kleiner dan -1) komt er 1 te staan. In ALLE overige situaties is de uitkomst 0 in jouw formule.
Dus: het maakt helemaal niets uit of er nu vakantie staat in M16 of iets anders. Daar doe je niets mee....

Ok, ik zie het maar snap het niet.
Either way is het resultaat wel wat ik wil :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan