Zoekformulier maken met een query

ReijerdH

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
Goedenavond,

Ik wil een zoekformulier maken waarbij ik in een query de nummers van betreffende artiest kan zien als ik deze selecteer in een dropdown list. Nu kan ik geen selectie maken en krijg ik telkens alle gegevens te zien. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe?

Wie zou mij hiermee op weg willen helpen.

Groeten Reijer

Bijlagen

Je moet een paar zaken aanpassen. Om te beginnen: de query laat nu herhalingen zien van personen, en dat wil je natuurlijk niet. Dat is simpel op te lossen als je de query aanpast:
Code:
SELECT DISTINCT ArtiestID, ArtiestVolNaam FROM qryMuziekTitelperArtiest ORDER BY ArtiestVolNaam
Tweede probleem: je opent een query waarin geen filter zit. Dat gaat natuurlijk niet werken, want je krijgt hoe dan ook de complete inhoud van die query te zien. Je moet dus eerst een filter op die query zetten.

Derde foutje: in de tabel tblArtiest heb je een veld [Volledige naam] (wat al volslagen overbodig is, maar goed) en dat heb je óók nog eens in de tabel [tblMuziekTitel]. Waarom? Dat niet alleen: de fout wordt namelijk nog veel groter: je hebt het veld ArtiestID uit de tabel tblArtiest (een getalveld) gekoppeld aan dit tekstveld. Dat gaat natuurlijk nooit werken. Nota bene héb je het veld ArtiestID óók in de tabel [tblMuziekTitel] zitten! Dat zijn wel héél veel fouten bij elkaar op een hoop. Je bent toch geen familie van Dick Schoof? :D.

Ik heb dus om te beginnen wat van die foutjes er uit gehaald (niet het veld ArtiestVolnaam, dat mag je zelf doen) en de code onder de knop gereviseerd. Die kijkt nu naar de keuzelijst, en op basis daarvan wordt de query aangepast. Die wordt dan uitgevoerd.

Bijlagen

Bedankt voor het snelle antwoord en nee ik ben geen familie van Dick. Je zegt dat het veld [Volledige naam] overbodig is. Mag ik vragen waarom dat overbodig is en hoe laat ik dat dan op deze wijze terugkomen in de combobox als ik deze open?

Groeten Reijer

Het veld is samengesteld (en volledig afhankelijk van) twee andere velden in je tabel. Gegevens die afhankelijk zijn van andere gegevens in een record sla je niet op. Dat is één van de basisregels bij het ontwerpen van een database.
Als je zo’n gegeven nodig heb, dan zet je dat als formule in je query. Kortom: dat veld kan gewoon weg. En dan heb ik het over de tabel [tblArtiest]: in te tabel [tblMuziekTitel] hoort het op geen enkele manier thuis. De tabellen zijn gekoppeld op het veld ArtiestID, zoals het hoort, en daardoor kun je alle gegevens uit die twee tabellen combineren in je query. Meer heb je niet nodig. Ook hier geldt: als je een samengestelde naam wil laten zien, dan kan dat met een formule.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan