• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekwaarde en meerdere regels; hoe te zorgen dat excel een bepaalde regel selecteert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ibeestje

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Hallo,

Ik heb een bestand (zie bijlage) waarbij personeelsnummers gekoppeld zijn aan een begin- en einddatum van een ziekmelding en aan een arbeidsgeschiktheidspercentage. In dit bestand staan alle ziekmeldingen uit het verleden.
Een personeelsnummer kan meerdere ziekmeldingen hebben, want een persoon kan meerdere keren ziek zijn.

Wat echter vaak voorkomt is dat een persoon eigenlijk maar 1x ziek is, maar met verschillende arbeidsgeschiktheidspercentages. Als begindatum van de ziekmelding (kolom C) staat dan de begindatum van het dan geldende percentage.
De eerste ziektedag is dan dus niet de datum in kolom C, maar een eerdere datum.

Wat ook voorkomt is dat iemand zich beter meldt, maar kort zich daarna opnieuw ziek meldt. Ook dan geldt niet de laatste begindatum als eerste ziektedag, maar de begindatum van de eerste ziekmelding.
Een ziekmelding is pas onderbroken als er tussen de einddatum en de begindatum van de volgende ziekmelding meer dan 28 dagen zit.

Hoe kan ik per persoon bepalen wanneer de huidige ziekmelding (met einddatum 31-12-9999), daadwerkelijk is begonnen en wat dus de eerste ziektedag is?
Ik wil dus per personeelsnummer (zoekwaarde) weten wat de eerste ziektedag is, indien er meerdere aansluitende ziekmeldingen zijn.

Met verticaal zoeken kom ik er niet uit. Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
In F2:

PHP:
=IF(AND(A3=A2;C3-D2>28);"";C2)

een poging

meerdere ziekteperiodes, kleiner dan 28 d, heb ik de begindatum met VO rood gekleurd.

Code:
=ALS(A3=A2;(ALS(C3-D2<=28;F2;C3));C3)

Bijlagen

Ik heb verschillende hulpkolommen gebruikt om tot het resultaat te komen.
Tevens een Draaitabel toegevoegd in werkblad: Pivot1 om de resultaten per Personeelslid te overzien.
Let op: Hier en daar matrix-formules gebruikt.
Verder kwam ik er achter dat er dubbele ziekte perioden waren ingevoerd.
Die heb ik er via Data \ Remove Duplicates eruit gegooid.

Bijlagen

Dank jullie wel voor het meedenken!
Met de formule van Jempi10 kon ik het beste uit de voeten! Ik heb nu een duidelijk overzicht van mijn ziekmeldingen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan