Zwervend profiel windows 7 icm netwerk share

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipper80

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2011
Ik heb zitten zoeken op het forum maar kon het zo niet vinden.

Ik heb 2 computers met windows 7 pro en wou graag een zwervend profiel aanmaken dat ik op beide kan gebruiken. Het profiel wil ik graag op een netwerk share zetten.
Op computer 1 heb ik een gebruiker aangemaakt met zijn profiel op de netwerk share. Het profiel wordt goed weggeschreven en geladen bij inloggen.
Op computer 2 heb ik de gebruiker ook aangemaakt maar wordt het profiel alleen ingeladen als ik de gebruiker toevoeg aan administrator groep. Als gebruiker krijg ik een groepsbeleid foutmelding.

Ik heb zitten zoeken in gpedit.msc en secpol.msc of ik daar iets kan toevoegen aan het gebruikersprofiel om de login toch te laten slagen als gebruiker, maar kom er niet uit.

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Alvast bedankt.

Ik mis relevante informatie in je vraag:
a. Heb je een Windows domein (met domeincontroller)? En indien ja: Zijn computer 1 en computer 2 daar lid van gemaakt?
b. Je hebt het over aangemaakte gebruiker op computer 1 en gebruiker op computer 2. Zijn dat (beiden) domeingebruikers of lokale gebruikers?
c. Is die gemaakte gebruiker op computer 1 wél een gebruiker met administrator-rechten (op computer 1)?
d. Doe een gpresult op computer 1 tegen de gebruikter die je daar succesvol mee laat verbinden en ook op computer 2 tegen de gebruiker die (blijkbaar) problemen heeft.
e. Kijk (op computer 2) in de Logboeken (= eventvwr.exe ) rondom de tijdstippen van het opstarten van die computer én het aanmelden van de probleemgebruiker.
Gaat vooral om de Windows Logboeken -> Systeem en Windows Logboeken -> Toepassing
Meeste foutmeldingen zijn (op de combinatie Event-ID en Bron) te googelen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik zal het de gpresult en logboeken vanavond eens bekijken.

a. Ik heb geen windows domein. Beide gebruikers zijn lokale gebruikers op de 2 computers met dezelfde naam en profiel pad
c. De gebruiker op computer 1 is een standaard gebruiker.

De gebruiker op computer 2 heeft alleen toegang tot het profiel als is hem toevoeg aan de administrator group.
Het groepsbeleid voor inloggen is toch een lokaal beleid als er geen domein controller is? Dus ik dacht dat er wel ergens in de beleidsregels te vinden was waarom de administrator group het wel mag en de gebruikers group niet.

Mvg,
Martijn

Het is nog steeds niet duidelijk:
a. WAAR wordt die gedeelde map gevonden? Op een NAS of op computer 1 of op computer 2 of op een andere computer in je netwerk?
b. Wat bedoel je met "toevoegen aan de administrator groep"? Administrator groep van welke computer (NAS, computer 1, computer 2, andere computer in netwerk die de map deelt)?

Even alvast mijn vermoeden: Je overschrijft telkens het zwervende profiel vanaf zowel gebruiker 1 als gebruiker 2. Gebruiker 1 zal (ooit) als eerste het gebruikersprofiel hebben opgeslagen, en (dus) de eigenaar zijn van de bestanden. Gebruiker 2 heeft (daardoor) te weinig rechten, behalve als je die gebruiker extra rechten geeft.
Andere mogelijke reden: Je hebt de gedeelde map met te weinig rechten uitgerust voor gebruiker 2.

Tijs.

Sorry voor de onduidelijkheid. Zal het nog 1 keer proberen.

Ik heb in totaal 3 computers. Allen met windows 7 pro. 1 computer is er voor netwerk opslag. De andere 2 zijn voor gebruik. Nu leek het me handig om op beide computers een zwervend profiel aan te maken en dit profiel op de netwerk opslag te zetten.

Op de opslag computer heb ik userx aangemaakt en volledige machtiging tot de share gegeven.
Op computer 1 heb ik userx ook aangemaakt met als profiel pad de share. userx is een standaard gebruiker. Bij eerste login wordt het profiel aangemaakt en goed weggeschreven op de share. De eigenaar van de mappen wordt automatisch userx op de opslag computer.
Op computer 2 maak ik vervolgens userx ook aan met als profiel pad de share. deze user kan alleen inloggen als hij administrator is.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat het zwervende profiel vanaf zowel gebruiker 1 als gebruiker 2 iedere keer overschreven wordt op de share, maar is dit erg?
Misschien moet ik toch een domein aan gaan maken? Of is het wel mogelijk om een zwervend profiel te gebruiken zonder domein.

Ik weet er helaas ook niet zo veel vanaf en van google wordt ik ook niet veel wijzer. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Userx op computer 2 met lid zijn van de Administrators groep op computer 2 om in te kunnen loggen op computer 2?

Maak eens een gebruiker usery op computer 2 en kijk of die (met een lokaal profiel en zonder hem lid te maken van de Administrators groep) kan inloggen op computer 2.

Tijs.

Dit is geen probleem. Heb de volgorde van aanmaken op computer 1 en 2 ook wel omgedraaid, maar dan is het de user op computer 1 die niet in kan loggen.

Mvg,
Martijn

Ik mis het antwoord op mijn vraag in de eerste paragraaf van mijn vorige posting.

Tijs.

Ja, moet lid zijn van administrator groep op computer 2 om in te kunnen loggen op computer 2

Kijk eens wie de eigenaar is van de bestanden in de lokale (kopie) gebruikersprofielmap van userx op computer 2?
En vergelijk dat met de eigenaar van de bestanden in de lokale (kopie) gebruikersmap can userx op computer1.

Die ook hetzelfde met de beveiliging/rechten van die kopie gebruikersmap op beide computers.

PS: ik mix zelf nooit zwervend profielmappen voor 2 verschillende gebruikers, dus per account een eigen (sub-)map op de gedeelde map.
PS2: userx op computer 1 is een ander account dan userx op computer 2.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De eigenaar van de lokale bestanden op computer 1 is userx op computer 1
De eigenaar van de lokale bestanden op computer 2 is onbekende gebruiker en zal dan userx op computer 1 zijn.

Qua rechten geldt er hetzelfde.

Ik was in de veronderstelling dat omdat de eigenaar van de bestanden op de server, userx op de server was, dat dat ook meegenomen zou worden naar de lokale computers. Hier gaat het dus mis.
Ik ga toch maar eens kijken voor het met een domein controller op te zetten.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan