ZyXEL router

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Hoi

Ons internet komt thuis binnen op een router, die beschikt over WLAN. Binnenkort stappen wij echter over op glasvezel, waarbij een router geleverd wordt zonder WLAN. Bij de winkel vertelden ze dat er dan een router apart bijgekocht moest worden. Oude routers (gekregen van andere providers) zouden niet werken.

Nu heb ik hier een router, de ZyXEL Prestige 2602HW-61C, gekregen van een provider. Deze heeft WLAN, en dus wilde ik het daar mee gaan proberen, alvorens ik een nieuw apparaat koop. Twee vragen hierover:

1. Is het waar wat de winkelier zei, dat deze router niet gaat werken? Hoe zit dat dan precies?
  2. Als ik de router alleen verbind met mijn laptop (bedraad)(dus zonder input), kan ik in het inlogscherm komen. De router heeft ruim een jaar geen stroom meer gehad, dus een wachtwoord zou gereset moeten zijn (toch?). Het standaard wachtwoord (1234) werkt echter niet, en ik kan op geen enkele manier in de router komen.

Wie kan mij met deze problemen verder helpen?

Alvast bedankt,
Niek

U heeft een Modem + router in een gekregen en je moet straks alleen de Router gebruiken.

Een Modem heeft een RJ 11 ingang en RJ45 uitgang, soms 1 meestal 4.

Een Router heeft een RJ45 ingang en RJ45 uitgangen, 4, 8 of 16 zoals ik heb.
Draadloos is soms ook 32 , 64 of 128 computers, maar die laatste zijn erg duur.

Dus een Router of Modem is andere ingang.
Een kabel van RJ11 naar RJ 45 is van 4 naar 8 draden.

De ingang van modem gebruikt meestal maar 2 draden en hoe doe je dat op de 8 draden van de uitgang van het glasvezel modem?

Dus van het Glas modem met 8 draden RJ45 naar 2 draden op RJ1n.1 telefoon stekker.
Verder weet ik niet of je dan nog snelheid over zult houden.

Dus een echte Router zou beter zijn.

ZyXEL heeft meestal Modem met ingebouwde Router zonder Router ingang.
Slechts enkele modems hebben dus ook een RJ 45 ingang en die moet je dus vinden.

Verder staat er veel over deze op het Duitse Ubuntu forum.

Ik zou het gewoon zo doen: 'Verlaag' de Zyxel router tot een draadloos accesspoint.

Laten we zeggen dat "provider-router" het apparaat is dat je provider beschikbaar heeft gesteld en Zyxel je eigen draadloze router:

Je kunt je Zyxel gebruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervóór staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Zyxel van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Zyxel.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Zyxel, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Zyxel
5. Zet DHCP serving uit op de Zyxel
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Zyxel uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Zyxel een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP door de provider-router.
Je moet dus een vast ip-adres op de Zyxel instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Zyxel.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Zyxel met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de Zyxel. Heeft de Zyxel maar 1 LAN poort, maak dan draadloos verbinding. Ook dan zul je een ip-adres krijgen van de provider-router.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Zyxel nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Zyxel].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Zyxel zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de Zyxel als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Mensen, bedankt voor de (uitgebreide) reacties. Wat ik nog wel even moet vermelden is dat we nog steeds internet van Tele2 hebben, en over 1,5-2 maand de overstap plaatsvindt. Desalniettemin zou ik jullie adviezen kunnen testen bij kennissen, die al wel glasvezel van "Glashart" hebben, maar dan duurt het wat langer ;)

Dat zal ik morgen meteen even doen, hopende dat het wachtwoord weer terug veranderd.

@Boukattan:​
Wat ik achterop de router zie, zijn 4 lan-aansluitingen, 2 phone-aansluitingen en 1 dsl aansluiting (Plaatje, onze heeft alleen 1 antenne en niet de ronde ingang naast de power-ingang).

@dnties:​
Ook dit zal ik (hoop ik) morgen kunnen proberen, als het even kan dus bij een kennis ;)

Niek

DSL? is het een RJ45 met 8 of een RJ 11 met 4 koperen strips?

Verder moet je meestal modem wat bruikleen was inleveren dus kreeg je het cadeau ooit of bruikleen zoals huidige Tele2?

Als je modem misbruik zoals andere adviseerde en terug moest sturen kunnen ze een flinke rekening sturen, zowel aanpassen als niet terug sturen is bij KPN erg duur.
Tele2 geen ervaring maar ik lees wel meer mensen die modem verkochte en nu een rekening kregen.

@ Boukattan: RJ11 met 4 koperen strips. Deze router(/modem?) is nog van voor het huidige Tele2-abonnement, dus dan zouden we er wel wat van gehoord hebben denk ik ;)

Als je dit modem van een door Tele2 overgenomen provider is, wat waren ooit de voorwaarden.

Vroeger moest je zelf kopen of via de provider, nu geven ze meestal iets in bruikleen.
Dit betekend dat er gelijk een code op Wifi zit tegen misbruik, want in bepaalde buurten was er meer online bij buren als de klant zelf.
Daarom geven ze nu die huur modems, enkele kleinere providers uitgezonderd.

Dus heb je deze gekocht of gekregen en als Tele2 een andere overneemt nemen ze indien bruikbaar ook het huur of koop modem over met de oude voorwaarden.

Dus wie gaf dit onder welke voorwaarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan