• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bij het aanvinken (dmv een selectievakje) van de aanwezige bemanning de uren optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste VenA en Gijbert1,

Ik ben bezig met het ontcijferen van de VBA en na aanleiding hiervan heb ik een aantal vragen:
- Hebben alle bladen een eigen VBA of wordt met 1 VBA alles geschreven
- Hoe kan ik of waar staat het om het selectievakje te koppelen aan de tekst die ervoor staat (in de VBA). staat het in het gedeelte ScreenShot003.jpg ??

Vriendelijke groet,
Richard
 
Ha Richard,

Je voorbeeld komt uit een bestand van VenA, en is inhoudelijk voor mij behoorlijk rocket science.:eek:
Als antwoord op je vragen:
Elk Werkblad heeft zijn eigen omgeving om VBA code te plaatsen. (blad 1 t/m 5 in printscreen). maar hier staat er denk ik niets in.
De code uit voorbeeld is geplaatst in de omgeving "module", dit is een vrije ruimte om Macro's weg te zetten, die je ook kunt koppelen aan objecten.
De eerste regel uit de code (alles wat tussen Sub en () in staat) is de titel van je macro.
Als je nu in je werkblad op een willekeurig ingevoegd object, zoals een selectievakje met rechtermuisknop klikt, dan kun je daar een titel kiezen en dus je Macro hieraan toewijzen!
In het voorbeeld is hier, zo te zien, bewust niet voor gekozen maar is er gekozen om 1 macro te gebruiken.


Groet Gijs
 
Hallo Gijsbert,

Hartelijk bedankt voor je uitleg.....ik probeer zo stapje voor stapje er iets van te begrijpen. Als ik dit begrijp komen er zeker meer vragen naar boven en zal ik die ook zeker weer op dit platform stellen.

Bedankt
Vriendelijke groet,
Richard
 
@Gijsbert1,

Zonder een complete handleiding te geven;) Bekijk het voorbeeldje eens om te zien waarom ik voor 1 macro gekozen heb. De vinkvakken kan je verschillende manieren gebruiken.

Bekijk ook eens de site van snb over array's. Dan is het binnenkort geen rocket science meer. http://www.snb-vba.eu/VBA_Arrays.html
 

Bijlagen

  • Vinkvakken Gijsbert1.xlsb
    20,2 KB · Weergaven: 25
Geweldig VenA...:thumb:

Dit is dus een dubbel leermoment want de IIF functie had ik nog niet eerder zo eenvoudig toegepast gezien waardoor het kwartje nu pas valt!
Die pagina over Arrays... Daar ga ik me eens grondig in verdiepen.:D

Die site van SNB staat sinds mijn aanmelding hier op Helpmij.nl als bladwijzer ingesteld.:thumb::thumb::thumb:
 
Alleen als bladwijzer ingesteld staan is natuurlijk niet voldoende:cool:
 
Beste Gijsbert en VenA,

Ik ben zelf wat aan het knutselen geweest en heb het voor elkaar om oefeningen toe te voegen en ook een onderverdeling te maken. Maar nu krijg ik een melding als ik vanaf de 4e t/m 16e naam aanklik ScreenShot002.jpg, Als ik dan fout opsporing doe geeft ie dit aan.ScreenShot001.jpg Dit gaat zeker mijn pet te boven. Zou iemand ook kunnen vertellen waarom hij deze fout geeft ? (in Jip en Janneke taal). Zo probeer ik er iets van te gaan begrijpen:).

Groeten Richard
 
Laatst bewerkt:
Kan je even het bestandje met de wijzigingen erbij doen. Plaatjes zeggen niet zoveel. De foutmelding geeft aan dat je iets wil wegschrijven op een plek in ar1 die niet bestaat.

In de VB editor, de plek waar je de code gevonden hebt, kan je het venster lokale variabelen aan zetten. (zit onder de knop beeld). Onder uitvoeren kan je de code resetten en met <F8> kan je door de code wandelen om te zien waar het misgaat en welke waarden de variabelen hebben.
 
Ar1 staat inderdaad voor een cellenbereik. Ar is voor mij de afkorting van een variabele die een array bevat. Zie voor uitleg hierover het eerder geplaatste linkje.

Je hebt al lekker met de code lopen spelen alleen ben je er ééntje vergeten aan te passen.
Code:
Application.CountIf(.[F20:[COLOR="#FF0000"]M39[/COLOR]], True), 1 To 9)
Deze moet je weer even terug zetten
Code:
For j = 3 To [COLOR="#FF0000"]16[/COLOR]
en de macro die je gekoppeld hebt aan het laatste vinkvakje in kolom M mag je weer weghalen.

Welkom in de wondere wereld van VBA

Nb de hele code kan waarschijnlijk nog een stuk korter maar dan kom je echt in de wonderlijke wereld van programmeren.:d
 
Hartelijk bedank voor jullie hulp, we gaan het programma gebruiken en gaan kijken of dit goed werkbaar is. Ik ga later ook bezig met het bestand wat Gijsbert (#35) heeft gemaakt. Als ik er niet meer uitkom kom ik weer terug op dit forum.

Nogmaals dank,

Vriendelijke groet,
Richard
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Wij hebben het programma (zoals boven) uitgebreid getest en het bevalt erg goed. Wij hebben toch besloten om voorlopig het 1e (simpele) programma te blijven gebruiken. Ik heb inmiddels de knop "Rapportgegevens vullen" verplaatst naar het eerste (Rapport) tabblad omdat dit voor iedereen handiger is. Nu zou ik graag alleen het tabblad Rapport willen opslaan omdat wij ook het tekstvak willen invullen en dit per keer willen gaan opslaan. Ik weet inmiddels dat ik het geselecteerde tabblad kan opslaan dmv het te exporteren en dan opslaan als pdf. Nu is mijn vraag om als ik de knop "Rapportgegevens vullen" indruk hij automatisch het exporteert naar de c schijf (of NAS) en opslaat als pdf met als opslagnaam de datum van die dag. Ik vind er best veel over op internet alleen weet ik niet waar en hoe ik dit moet invoegen in de bestaande VBA om dit werkend te krijgen onder knop.

Met vriendelijke groet,
Richard Bunicich
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan